Een financieel gezonder leven, dat is waar de Rabobank zich voor wil inzetten. Voor de eigen klanten, maar ook voor een bredere kring. Met de Nibud-training ‘Helpen bij geldzaken’ leren Rabobank-medewerkers daarom hoe ze mensen in hun omgeving kunnen helpen bij financieel gezonde stappen. En ze zien daarvan tastbare resultaten. Deelnemer Inge Huuskes vertelt daarover.
Inge Huuskes werkt voor het team Hulp bij Geldzorgen van de Rabobank. Mensen uit de problematische schulden houden is haar drijfveer. ‘De ene keer ligt de oplossing binnen de bank, in een aanpassing van bestaande bankzaken, de andere keer gebruiken we de tips en tools die beschikbaar zijn via de Nederlandse Schuldhulproute.’
‘Voor mensen met geldzorgen is er veel hulp beschikbaar, maar hoe vinden mensen de weg daar naartoe? In de Nibud-training Helpen met geldzaken krijg je – naast basiskennis over omgaan met geld – handvatten om mensen op het juiste spoor te zetten. Ik heb de opgedane kennis daarna al vaak kunnen gebruiken. Hoe? Dat blijkt in de praktijk elke keer anders te zijn.’ Twee voorbeelden:
-
Al het spaargeld kwijt na misbruik
‘Ik sprak een klant die door hersenletsel zijn financiën steeds minder goed zelfstandig kon regelen. Tot overmaat van ramp was hij ook nog de dupe geworden van financieel misbruik waardoor hij al zijn spaargeld was kwijtgeraakt. Een heel schrijnend verhaal. Meneer was ook eenzaam.‘
‘Meneer gaf toestemming om contact op te nemen met een familielid. Na nog een gesprek met de klant en zijn broer bij de lokale bank, hebben ze besloten bewindvoering aan te vragen om te zorgen dat het ook in de toekomst goed geregeld blijft. Meneer vond dit eerst best lastig omdat hij een stukje vrijheid moest inleveren. Maar aan de andere kant besefte hij ook dat dit beter voor hem was. Daarnaast wordt meneer nu wekelijks bezocht door een vrijwilliger en meneer neemt deel aan activiteiten in een buurthuis.‘
-
Nooit financiële opvoeding gehad
‘Een andere keer sprak ik een jongere die aangaf nooit financiële opvoeding te hebben gehad. Hij had totaal geen inzicht in zijn inkomsten en uitgaven. Door dit samen in beeld te brengen besefte hij pas hoeveel hij uitgeeft aan impulsuitgaven. Hij wil dit veranderen, van de financiële stress af. Ik sprak met hem over wat hij in de toekomst wil bereiken. Hij wil graag op zichzelf gaan wonen. Ik kon hem helpen door tips te geven voor inzichttools rond mobiel bankieren: hoe spaarpotjes aan te maken en deze te koppelen aan zijn spaardoelen. Dit hielp hem.‘
‘Zo is de situatie dus elke keer anders. We kijken altijd welke hulp we binnen de bank kunnen bieden. Is iemand niet zo digitaal vaardig? Dan kan het toesturen van papieren rekeningafschriften al meer overzicht bieden. In andere gevallen verwijzen we door naar vrijwilligers in de thuisadministratie, om klanten te helpen orde op zaken te stellen.’
Hulpvrager zelfredzaam maken
‘Met de kennis uit de training ga je op zoek naar de oorzaak van de geldzorgen. Soms moeten mensen hun financiële gedrag aanpassen. Je leert dan hoe je mensen motiveert door zélf hun eigen beweegredenen te ontdekken, in plaats van dat ik de oplossingen aandraag. Dat is iets wat ik nu echt anders doe dan voor de training. Ik probeer de hulpvrager zelf meer regie te geven. Staat hij of zij open voor hulp? Wat heeft hij of zij nodig om een stapje zelfredzamer te worden? Om dat goed te doen is een hele kunst.’
Door met iemand te praten blijken er veel meer mogelijkheden dan ze van te voren konden bedenken. Praten over geldzorgen helpt!
Inge Huuskes – Team Hulp bij Geldzorgen Rabobank
‘Maar voor mij was het een eyeopener dat je mensen al kan helpen, alleen door goed te luisteren. Doordat ze het verhaal kunnen vertellen valt er vaak al een last van ze af. Als financiële stress vermindert kunnen mensen weer gaan denken en doen. Door er over te praten blijken er veel meer mogelijkheden dan dat je van te voren zou kunnen bedenken. Praten over geldzorgen helpt.’
Geldproblemen kunnen iedereen overkomen
‘Ik zou aan mijn collega’s zeker aanraden deze training te volgen. Het is leuk om te doen en meteen in de praktijk toe te passen – op het werk maar ook in de privé-omgeving. Het kan namelijk iedereen overkomen dat er geldzorgen ontstaan door onvoorziene gebeurtenissen.’
‘Er heerst nog zoveel taboe en schaamte over geldproblemen. Hoe meer mensen er zijn die de signalen kunnen herkennen, het gesprek kunnen aangaan en mensen op het juiste pad kunnen helpen, hoe meer ernstige geldproblemen we kunnen voorkomen’.