De Nibud Agenda is voor veel gemeenten en organisaties al jarenlang een beproefd concept. Dit jaar neemt de gemeente Maassluis opnieuw honderden agenda’s af om uit te delen aan haar inwoners. Ook Kredietbank Nederland zet de Nibud Agenda in om hun klanten op weg te helpen naar een 2024 vol grip op geld.
‘Het is niet altijd makkelijk om inwoners met geldzorgen te bereiken. De stap om hulp te vragen is groot. Ook omdat er vaak sprake is van schaamte’, aldus Sjoerd Kuiper, wethouder armoedebeleid van de gemeente Maassluis. ‘De Nibud Agenda is een laagdrempelig hulpmiddel om juist deze mensen te bereiken. Door de agenda’s op de juiste plekken gratis uit te delen, willen we inwoners bewustmaken van hun geldzaken en hopen we dat ze de handige tips gaan toepassen en om hulp durven vragen als dat nodig is.’
Verspreiding via lokale ketenpartners
Vorig jaar deelde de gemeente Maassluis de Nibud Agenda ook al uit. De verspreiding liep via lokale ketenpartners zoals de Voedselbank, de Formulierenbrigade, Stichting Boom en Humanitas Thuisadministratie. Ook via de bibliotheek, het wijkteam en de lokale vrijwilligersorganisaties konden inwoners aan een exemplaar komen. Dat zal in 2024 weer het geval zijn. ‘Op die manier komt de agenda precies terecht bij de doelgroep die we willen bereiken: inwoners die geldzorgen hebben of in armoede leven en hulp kunnen gebruiken bij hun geldzaken’, aldus Sjoerd Kuiper. ‘Inwoners reageerden vorig jaar positief op de Nibud Agenda en gebruikten het zelfs buiten hun digitale agenda om. Ook later in het jaar zijn er nog agenda’s uitgereikt. Voor ons was dat reden genoeg om voor 2024 opnieuw exemplaren te bestellen.’
Inwoners reageerden vorig jaar positief op de Nibud Agenda, dat was voor ons reden genoeg om voor 2024 opnieuw exemplaren te bestellen.
Sjoerd Kuiper, wethouder gemeente Maassluis
Gecombineerd met budgetcoaching
Kredietbank Nederland verspreidt de Nibud Agenda onder klanten die budgetcoaching ontvangen. De coach overhandigt persoonlijk een exemplaar en legt dan meteen uit hoe de agenda werkt. ‘Omdat wij voor onze budgetcoaching de Nibud-methode gebruiken, sluit de agenda hier helemaal op aan’, aldus Jildou Hes van Kredietbank Nederland. De organisatie koos ervoor om enkele pagina’s te personaliseren. Zodra klanten de agenda openslaan, zien zij direct een handig overzicht van het traject en is er plek om belangrijke gegevens te noteren. Jildou Hes: ‘Dat, samen met alle plekken om je uitgaven te noteren, de wekelijkse Nibud-tips en de maandelijkse doelenlijstjes, maken dat de Nibud Agenda volgens ons echt toegevoegde waarde heeft voor de klant. De eerste positieve reacties zijn al binnen!’