Het financieel fit houden van de inwoners van de stad én de medewerkers van de gemeente staat in Leiden hoog op de agenda. De gemeente maakte daarom samen met het Nibud twee Geldkranten, één voor medewerkers van de gemeente en één voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het werkbedrijf DZB. Daarnaast gaf het Nibud voor HR-medewerkers en leidinggevenden van de gemeente de training ‘Omgaan met personeel met schulden’ en een training Gespreksvoering.
De gemeente Leiden zette het team Financieel Fit op om medewerkers met geldzorgen te ondersteunen. Het team wordt onder andere via de Geldkranten onder de aandacht gebracht. In de Geldkrant vinden de medewerkers van de gemeente informatie over waar zij terecht kunnen met geldproblemen en over regelingen waar zij mogelijk recht op hebben. In de trainingen leren leidinggevenden zo goed mogelijk omgaan met collega’s die problemen hebben met rondkomen. Hoe signaleer je dat er financiële zorgen zijn? En hoe ga je vervolgens het gesprek aan?
Hulp voor medewerkers
Naoual el Himer is teamcoördinator van de Stadsbank van de gemeente Leiden en initiatiefnemer van het project. Naoual: ’Door de hoge energielasten en de inflatie zien wij dat er steeds meer mensen in de problemen komen. De afdeling HRM had steeds vaker te maken met loonbeslagen. Dat was de reden dat wij Financieel Fit hebben opgezet.’
‘We wilden een aanspreekpunt én hulpmiddelen voor medewerkers die in de geldproblemen zitten of dreigen te komen. Met die vraag zijn we naar het Nibud gestapt. We wilden een training voor leidinggevenden en twee verschillende Geldkranten. Wij zijn daarmee de eerste gemeente in Nederland die financiële problemen bij medewerkers op deze manier aanpakt.’
Waarom koos Leiden voor het Nibud?
‘Het Nibud is een begrip, een gerenommeerde partij. Zij hebben veel ervaring met het inzetten van dit soort middelen voor preventie en hulp aan medewerkers. Ons streven is om medewerkers die in de problemen dreigen te komen zo vroeg mogelijk te bereiken en hulp aan te bieden, zodat we hopelijk kunnen voorkomen dat zij in de schulden terechtkomen. Daarom hebben we onze vraag bij het Nibud neergelegd.’
Hoe zijn de eerste reacties?
‘De reacties op de trainingen zijn erg goed. De deelnemers vonden het verrassend leuk, interessant en leerzaam. We krijgen van hen terug dat zij dit nog veel meer leidinggevenden gunnen. En ook dat ze er in hun privé-omgeving iets aan hebben. Het maakt het gemakkelijker om met mensen in gesprek te gaan over dit onderwerp. Dat vinden ze fijn.’
Waarom heb je gekozen voor twee versies van de Geldkrant?
‘Ik wilde graag een versie voor de mensen van ons re-integratiebedrijf DZB. Zij hebben vaak een afstand tot de arbeidsmarkt en zijn laaggeletterd. Daarom is er voor hen een speciale krant waarin behalve informatie ook leuke weetjes en tips staan. Soms gewoon in tekst, maar soms ook in de vorm van een illustratie. We krijgen goede reacties op de kranten. Mensen vinden het een geruststelling om te zien dat hun werkgever dit onderwerp zo belangrijk vindt.’
Bekijk hieronder de Geldkranten die het Nibud maakte voor de gemeente Leiden. (Tekst loopt door onder de afbeeldingen.)
Dit zijn de activiteiten voor de medewerkers. Wat doet Leiden op dit gebied voor haar inwoners?
‘Voor de inwoners van Leiden werken we met de Geldplannen van het Nibud en ook voor hen is een Geldkrant gemaakt. We werken hiervoor samen met de sociale wijkteams en andere instanties. Om de hulp zo laagdrempelig mogelijk aan te bieden. Hulp op maat om armoede zoveel mogelijk te voorkomen. Geldzorgen treffen op dit moment heel veel mensen. Energie en boodschappen zijn zo duur, daar heeft iedereen last van. Daarom proberen we als gemeente de mensen die het zwaar hebben tegemoet te komen.’
Hoe heb je de samenwerking met het Nibud ervaren?
‘Heel fijn. De verschillende middelen van het Nibud die wij nu inzetten, versterken elkaar. Het is een mooie mix waarmee we zowel onze medewerkers als de inwoners van de stad kunnen helpen. Ik ben heel blij dat de gemeente budget heeft vrijgemaakt om dit onderwerp op deze manier aan te pakken. Het kost tijd en geld, maar ik weet zeker dat we op deze manier voor een groot aantal mensen het verschil gaan maken.’