De gemeente Rucphen merkte dat zij veel mensen met financiële problemen niet bereikt. Om die onbekende groep te wijzen op alle mogelijkheden die er zijn om die problemen op te lossen, verschijnt in de Week van het Geld de eerste Geldkrant van de gemeente.
Jack Boomaerts, beleidsmedewerker samenleving in Rucphen, is blij met het resultaat. ‘Ons doel was om zoveel mogelijk mensen in de gemeente informatie te bieden over wat wij hebben voor mensen met schulden of andere financiële problemen. We willen hen aansporen om bij ons aan te kloppen en aan de slag te gaan om er uit te komen.’
‘Toen ik daarvoor sprak met de mensen van schuldhulpverlening en communicatie, kwamen we al snel bij het Nibud terecht. De voorbeelden van de geldkranten die zij gaven, boden zoveel mogelijkheden dat we direct enthousiast waren. De krant is een mooi middel om heel duidelijk en overzichtelijk informatie over te brengen’, aldus Boomaerts.
Er waren korte lijnen en het Nibud kwam met talloze voorbeelden van artikelen en verhalen die we in de krant zouden kunnen plaatsen.
Jack Boomaerts, beleidsmedewerker samenleving Rucphen
In een vroeg stadium aan tafel
Het Nibud zat in Rucphen dus al in een vroeg stadium aan tafel en daarmee verliep de samenwerking vlot. Boomaerts: ‘Omdat we eigenlijk vanaf het eerste moment al samen zijn opgetrokken, ging dat heel goed. Er waren korte lijnen en het Nibud kwam met talloze inspirerende voorbeelden van artikelen en verhalen die we in de krant zouden kunnen plaatsen. Het enige onhandige was misschien dat onze voorjaarsvakantie anders viel dan die van de medewerkers van het Nibud. Maar ook dat is heel goed opgelost.’
‘Behalve de algemene informatie over de hulp die de gemeente kan bieden, bevat de krant ook ervaringsverhalen en voorbeelden uit de praktijk. De mensen die bij ons bij schuldhulpverlening werken, hebben verhalen uit hun dagelijkse praktijk verzameld en die zijn in de krant terecht gekomen.’
‘Zij hebben de doelgroep natuurlijk heel goed in beeld en kunnen ook aangeven wat zij interessant vinden om te lezen. Ook dit is iets waarbij we hebben voortgeborduurd op ideeën van het Nibud. De heldere, overzichtelijke manier waarop Nibud informatie verspreidt, sluit naadloos aan bij hoe wij dat in de gemeente doen. Dat maakte dat de samenwerking heel soepel verliep.’
Meedenken over het vervolg
Het uiteindelijke doel van de krant is meer mensen met schuldenproblematiek in beeld krijgen en hen aansporen om hulp te zoeken voordat het uit de hand loopt. Boomaerts: ‘Als we met deze krant bereiken dat twee of drie gezinnen uit de gemeente niet in een duur schuldhulpverleningstraject terechtkomen, is onze missie al geslaagd. Daarom gaat de krant deze week huis aan huis mee met de Bode en gaan we er ook alles aan doen om het onderwerp onder de aandacht te houden. Dat vind ik een ander prettig onderdeel van de samenwerking met het Nibud.’
‘Het is niet klaar na het maken van de krant, de mensen van het Nibud denken ook mee over het vervolg. Zo praten we over voorlichtingsbijeenkomsten, folders en andere manieren om ons Startpunt onder de aandacht te blijven brengen. Dat gaat dus veel verder dan de acties die we in deze Week van het Geld doen.’
Ook een Geldkrant op maat?
Bij een recordaantal huishoudens, namelijk zo’n 350.000, viel vorig jaar een Nibud-geldkrant op de mat, zowel in grotere als in kleinere gemeenten. De Geldkrant is een gemakkelijke wegwijzer voor inwoners van een gemeente om aan de slag te gaan met geldproblemen.
Het doel van de Geldkrant is om de lezer aan te zetten tot het – weer – op orde krijgen van zijn financiële zaken. Hoe houd ik er grip op? Waar vind ik praktische tips? Waar kan ik op besparen? Waar kan ik terecht voor hulp en advies? Antwoorden op deze vragen staan in gezamenlijke Geldkrant van de gemeente en het Nibud.