Direct naar content

Succesvolle Geldkrant Ergon verspreidt zich als een olievlek

Praktijkverhaal

Ergon begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en houden van een baan in de regio Eindhoven. Werk zorgt voor brood op de plank, maar ook voor meer eigenwaarde, onafhankelijkheid en perspectief in het leven. Werk is de basis, in de visie van Ergon. Omdat het broodnodig is, maar ook om (weer) het gevoel te krijgen dat je er toe doet. Het Nibud ontwikkelde samen met Ergon een Geldkrant op maat. Om haar medewerkers te informeren en te ondersteunen bij geldzorgen.

Omdat bij Ergon veel medewerkers geldzorgen hebben, heeft de organisatie een Financieel Loket voor ze. Lenie Beliën is daar projectleider, zij runt het loket samen met een collega die ervaringsdeskundige is. Lenie: ‘Bij het Loket helpen we medewerkers met praktische zaken, zoals het aanvragen van toeslagen, invullen van formulieren en het opstellen van een inkomsten- en uitgavenoverzicht.’

‘Stel dat je een rekening te laat hebt betaald en je krijgt een aanmaning, wat kun je dan doen om extra kosten te voorkomen? Daarnaast zijn we actief in het informeren van leidinggevenden. Hoe ga je het gesprek aan als je merkt dat iemand geldzorgen heeft? Dat is niet altijd gemakkelijk. Ook daarvoor hebben we tips.’

Hoog op de agenda

Het voorkomen van geldproblemen staat bij Ergon onder andere zo hoog op de agenda omdat ze een belangrijke oorzaak zijn van stress op de werkvloer en verzuim. Het Financieel Loket richt zich daarom op het inspireren en informeren van zowel medewerkers als leidinggevenden. In het kader daarvan is onlangs bijvoorbeeld een online inspiratiesessie voor leidinggevenden georganiseerd, met onder anderen Arjan Vliegenthart, directeur van het Nibud.

Ook zijn er trainingen Financieel Fit voor leidinggevenden en wordt hen de Geldfit Test aangeboden. Om het pakket compleet te maken, vroeg Ergon het Nibud begin dit jaar om een speciale Geldkrant te maken, die is verspreid in de Week van het Geld.

Een krant heeft een hogere attentiewaarde dan informatie op de website.

Lenie Beliën, projectleider bij Ergon

Lenie: ‘We willen proberen het taboe om over geld te praten te doorbreken en ervoor te zorgen dat de drempel zo laag mogelijk is om aan te kloppen voor hulp. De krant kan daarbij helpen. Een krant heeft een hogere attentiewaarde dan bijvoorbeeld informatie op de website. Bovendien kun je hem bewaren. Je leest een stukje, legt hem weg en leest een paar dagen later weer een ander artikel.’

‘De krant helpt ook om het gesprek aan te gaan met mensen. We hebben leidinggevenden gevraagd om de krant met hun medewerkers door te nemen, zodat ze ook nog extra informatie kunnen geven, vragen kunnen beantwoorden of dingen kunnen uitleggen.’

Laaggeletterdheid is een uitdaging

Een krant klinkt niet direct als een logisch communicatiemiddel voor een doelgroep die laaggeletterd is of de Nederlandse taal nog niet beheerst. Om de informatie in de krant goed op het niveau van de doelgroep te laten aansluiten, hebben Ergon en het Nibud samengewerkt met het Taalteam van Ergon. De organisatie laat de medewerkers in dit team meedenken, meelezen en meepraten over brieven, folders en andere geschreven informatie. Ook alle teksten voor de krant zijn aan hen voorgelegd.

We hebben samen met het Nibud het format van de Geldkrant compleet herschreven.

Lenie Beliën, projectleider bij Ergon

Lenie: ‘We hebben samen met het Nibud het format van de Geldkrant zoveel mogelijk aangepast aan het niveau van onze werknemers, bijvoorbeeld door vooral met foto’s en pictogrammen te werken en zo min mogelijk met teksten. Bij ieder onderwerp moet je nadenken hoe je het gaat uitleggen. Alles zo gemakkelijk mogelijk. Dat was soms best een uitdaging.’

Maar achteraf overheerst de trots dat het gelukt is. ‘Ik kijk terug op een hele prettige samenwerking met het Nibud en ik ben trots op het resultaat. Ik denk dat we tijdens het maakproces over en weer van elkaar hebben geleerd. Dat is mooi.’

‘Meer afspraken sinds Geldkrant’

Ergon heeft veel reacties gehad op de krant. Om die uit te lokken, stond er ook een prijsvraag in. Door een aantal gekleurde letters bij elkaar te zoeken, ontstond de zin: Trots op jou. Lenie: ‘Omdat we ook echt trots op onze medewerkers zijn. Het mooie is natuurlijk dat ze om bij die oplossing te komen, de krant moeten doorbladeren. En dan pik je toch altijd wat op. Dat mensen de krant echt lezen, merk ik alleen al aan het aantal afspraken bij het Financieel Loket. Dat is sinds het uitbrengen van de krant fors gestegen.’

De Geldkrant is inmiddels ook andere organisaties opgevallen. Lenie: ‘Een bedrijf dat taalcursussen geeft, gebruikt de krant in de les om informatie over financiën over te brengen in het Nederlands. En ook van een aantal gemeenten en andere Sociale Werkvoorzieningsbedrijven hebben we goede reacties gehad. Er gaan zelfs stemmen op om voor de hele regio Eindhoven een soortgelijke krant te maken. Het is mooi om te zien dat dit idee zich zo als een soort olievlek verspreidt.’

Ook een Geldkrant maken samen met het Nibud?

Sandra Schoenmakers

Adviseur marketingcommunicatie