Mensen in staat te stellen om zelf bewuste financiële keuzes te maken. Dat is de missie van verzekeraar Aegon. Aan het begin van de coronacrisis leidde dit tot een bijzonder project met het Nibud: honderden medewerkers leerden in een online training de vaardigheden om als vrijwilliger te helpen bij financiële problemen in hun omgeving.
Voor Marjolein Breed, programmamanager MVO bij Aegon, was het uitbreken van de coronacrisis aanleiding om in actie te komen. ‘In maart 2020 ging een aantal van onze activiteiten door de lockdown niet door. Tijdens de Week van het geld zouden wij gastlessen geven, onze ‘vrijwilligerswerk vrijdag’ waaraan 500 collega’s zouden meedoen, viel in het water.’
‘Ook werd duidelijk dat veel mensen in Nederland met financiële problemen te maken zouden krijgen, omdat hun inkomen plotseling daalde of zelfs helemaal wegviel. Langzaam maar zeker drong het tot iedereen door dat deze crisis wel eens een enorme impact zou kunnen hebben.’
Tijdens de coronacrisis willen we medewerkers in staat stellen mensen met financiële problemen in hun omgeving, hulp te bieden.
Marjolein Breed, programmamanager MVO Aegon
Hoe kan Aegon iets betekenen in de coronacrisis?
‘Mijn ervaring is dat als je in de financiële sector werkt, er vaak van je wordt verwacht dat je verstand van geld hebt. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Dus wat doe je dan als mensen in jouw omgeving in de financiële problemen komen en jou om raad vragen? Zo kwam ik op het idee om medewerkers de skills te bieden die ze nodig hebben om die mensen wél te helpen. Door middel van een online training die ze tijdens het thuiswerken kunnen volgen.’
Online training Helpen met geldzaken
En zo geschiedde. Medewerkers van Aegon kunnen nu thuis de Nibud-training Helpen met geldzaken volgen. De hulp die zij vervolgens kunnen bieden, is vooral bedoeld om te voorkomen dat een eerste onbetaalde rekening uiteindelijk leidt tot oplopende, problematische schulden. Een bestaande Nibud-training is speciaal voor Aegon aangepast en bestaat nu uit 8 lessen en een afsluitend webinar met een Nibud-trainer.
In de training leren de Aegon-medewerkers hoe zij kunnen helpen met het creëren van overzicht en het maken van keuzes. Zij leren ook wat ze als vrijwilliger wel en niet kunnen doen en krijgen informatie over het pakket aan noodmaatregelen van de overheid. De training leidt mensen niet op tot professioneel financieel adviseur.
Maarten Edixhoven, CEO van Aegon Nederland: ‘Onze medewerkers hebben natuurlijk affiniteit met financiële dienstverlening, maar zijn lang niet allemaal geschoold in het geven van praktische hulp bij geldzaken. De Nibud-training geeft het benodigde zetje om wat te kunnen betekenen voor je eigen omgeving. De coronacrisis is al erg genoeg, we moeten alles op alles zetten om verdere financiële ellende bij mensen te voorkomen.’
Waarom klopte Aegon aan bij het Nibud?
Marjolein: ‘Ik ken het Nibud goed en ik kende deze training ook al. De dag nadat ik voor dit project een visje had uitgegooid bij onze directeur, heb ik meteen contact gezocht met het Nibud om de haalbaarheid te peilen. Ik wilde natuurlijk dat de training een Aegon-sausje zou krijgen en er moest ook het één en ander worden ge-update. Het is heel fijn dat het Nibud toen zo snel kon schakelen. Binnen een week kon onze pilot-groep van 20 collega’s met de aangepaste training aan de slag.’
Psychosociale component
De pilot verliep positief en weer een week later kon de eerste groep van 50 medewerkers worden getraind. Marjolein: ‘Naast praktische informatie over administratie en regelingen, bevat de training ook een psychosociale component. Want hoe ga je het gesprek aan met een vriend, familielid of kennis waarvan je weet dat hij of zij financiële problemen heeft? En wat is je rol als vrijwilliger? Na de lessen volgt een webinar waarin de deelnemers vragen kunnen stellen aan een trainer van het Nibud. Ook dat is heel waardevol omdat je daarin voorbeelden uit de praktijk kunt bespreken.’
Inmiddels zijn al ruim 500 medewerkers van Aegon aan de slag gegaan met de training. De verwachting is dat de coronacrisis nog lang doorwerkt in de huishoudportemonnee van Nederlanders, vandaar dat Aegon zoveel mogelijk medewerkers de gelegenheid wil bieden de training te volgen.
Marjolein: ‘Veel mensen willen iets doen. Daarom hebben wij ons de vraag gesteld: wat past bij ons? Wij kunnen geen mondkapjes produceren of maaltijden rondbrengen. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat we medewerkers in staat stellen om mensen in hun omgeving te helpen. Ik hoop dat andere financiële instellingen ons voorbeeld zullen volgen. Zo kunnen we samen een positieve rol spelen in deze crisis.’
Interesse?
Heb je ook interesse in een online training Helpen met geldzaken, op maat voor jouw medewerkers? Neem dan contact met ons op.