Heb je een webshop? Dan komt de naam Monta je waarschijnlijk bekend voor. Dit bedrijf met 17 vestigingen en zo’n 1.000 medewerkers verzorgt de logistiek voor ruim 2.000 webshops. Denk daarbij aan opslag, order picking, verpakken en verzenden. Bij Monta werken veel jonge mensen met verschillende nationaliteiten. Sinds kort maakt het bedrijf gebruik van Startpunt Geldzaken van het Nibud om hen financieel gezond te houden.
HR-adviseur Corine Hofland legt uit waarom ze daarvoor kiezen: ‘Het werk in de logistiek is fysiek zwaar, daardoor hebben wij veel jonge medewerkers. Verder hebben we 53 verschillende nationaliteiten in dienst en daarmee dus veel mensen die niet goed Nederlands spreken. Het is een doelgroep waarbij regelmatig geldzorgen voorkomen. Velen hebben bovendien moeite met het Nederlandse stelsel van toeslagen. Dat is zo complex, het is vaak onduidelijk waar je recht op hebt. Zelfs als je de taal wel machtig bent.’
Femke van der Kooij is sinds een jaar HR-manager bij Monta. Zij vult aan: ‘Ten minste 10 procent van onze medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. We kunnen hen een veilige werkplek met duidelijke afspraken of taken bieden. Zo hebben we in Breda een medewerker die 4 uur per dag karton snijdt, zodat het in de papierversnipperaar kan. Heel belangrijk werk, wat maar weinig mensen willen doen. Zo proberen we voor iedereen in de maatschappij een plekje te vinden.’
Enthousiast en excellent
Om de medewerkers fysiek gezond te houden, is er voor hen een breed aanbod aan trainingen. Corine: ‘De kernwaarden van Monta zijn enthousiast en excellent. Enthousiast staat daarbij bewust op nummer één. We sturen niet op strenge KPI’s, maar op algehele productiviteit. We leggen geen druk bij het individu, maar kijken naar team effort. Daarbij is niet alleen fysieke, maar ook mentale gezondheid belangrijk. Veel van onze medewerkers verdienen het minimumloon en we zien natuurlijk dat alles steeds duurder wordt. Zeker als je een gezin moet onderhouden, is het lastig om daarvan rond te komen. Om te voorkomen dat mensen uitvallen door geldzorgen, zijn we een samenwerking met het Nibud aangegaan.’
Startpunt Geldzaken
Femke: ‘Er was dus geen direct signaal, hoewel loonbeslagen in onze organisatie natuurlijk ook voorkomen. We zien financiële problemen meer als een stille ziekte, je weet dat het er is maar er wordt niet over gesproken. We gebruiken de geldplannen nu ruim 3 maanden en we zien dat er veel gebruik van wordt gemaakt. Naast de geldplannen werken we samen met een financiële organisatie die adviezen kan geven als medewerkers echt geldproblemen hebben. Zij helpen om hun geldzaken te ordenen of bijvoorbeeld betalingsregelingen te treffen. In 2024 hebben we hen 2 keer ingezet, dat is dus niet zoveel. Verder hebben we geen programma of beleid op dit gebied. We kijken naar de behoefte van onze medewerkers en spelen daarop in.’
Laagdrempelig
Hoe zijn jullie bij het Nibud terechtgekomen?
Corine: ‘We werken veel samen met het UWV. Zij kennen onze doelgroep en wezen ons op de geldplannen. En deze tool past inderdaad goed bij onze medewerkers. Het is laagdrempelig, je kunt er gewoon thuis mee aan de slag wanneer het jou uitkomt. En ik denk dat het belangrijk is dat het buiten Monta om is. Veel mensen willen niet dat hun werkgever weet dat ze geldzorgen hebben. Ze zijn bang dat dat gevolgen voor hen kan hebben. Het Nibud is onafhankelijk én een erkende organisatie.’
Hoe promoten jullie de geldplannen bij de medewerkers?
Corine: ‘Ook daarover hebben we advies gehad van het Nibud. We hebben alle medewerkers een mailing gestuurd. Daar kwamen al wat reacties op. Na een herhaling van die mail begin dit jaar, zie je meteen het gebruik weer stijgen. Verder hebben we op alle vestigingen tv-schermen hangen waarop we nieuws delen. Daarop hebben we dit ook gepromoot. Alle nieuwe medewerkers krijgen bij hun introductie een flyer met informatie. Het is een onderwerp dat je regelmatig onder de aandacht moet brengen. We willen dat in de toekomst ook via leidinggevenden gaan doen. Zij kennen de medewerkers en hebben vaak eerder in de gaten dat er problemen zijn. Startpunt Geldzaken geeft hen een handvat om het gesprek aan te gaan.’
1 op de 10
Femke: ‘Tot nu toe zijn we tevreden over het aantal gebruikers. In de eerste 3 maanden is Startpunt Geldzaken bijna 100 keer gebruikt. Dat betekent dat 1 op de 10 medewerkers de site heeft gezien.’
Heb je nog tips voor andere bedrijven of organisaties?
Femke: ‘Wij zijn nog maar net begonnen, maar zien dat de behoefte groot is. Er hoeft dus niet altijd een duidelijke vraag te zijn voordat je dit aanbiedt. Een thema als geld is heel persoonlijk, mensen praten er niet gemakkelijk over. Startpunt Geldzaken is gemakkelijk in te richten en te organiseren. Gewoon doen!’