Het Nibud heeft samen met ABN AMRO onderzocht hoe scholieren omgaan met geld. Hoe betalen ze, hoe houden ze overzicht en wat doen ze als ze geld tekortkomen? Met de groei van digitale betaalmiddelen verandert hun financiële gedrag, en dit onderzoek laat zien wat de aandachtspunten zijn.
Belangrijkste inzichten
- Te veel betaalmethodes maken overzicht lastig. Scholieren gebruiken verschillende betaalmiddelen, zoals pinnen, betaalverzoekjes en achteraf betalen. Hierdoor verliezen ze soms het overzicht over hun geld, vooral omdat niet alle uitgaven direct zichtbaar zijn in hun banksaldo.
- Hoewel achteraf betalen pas vanaf 18 jaar mag, maakt 13% van de scholieren hier toch gebruik van. Vooral bij online aankopen kiezen ze voor deze optie. Dit brengt risico’s met zich mee: een kwart van deze groep heeft weleens te laat betaald, wat kan leiden tot extra kosten of betalingsproblemen.
- Ruim de helft van de scholieren komt soms of regelmatig geld tekort en vraagt dan vaker extra geld aan ouders of vrienden dan in 2020. Tegelijkertijd krijgen minder scholieren zakgeld en kleedgeld, terwijl juist een eigen budget hen helpt om met geld te leren omgaan.