Direct naar content

Opkomst verhogen met een sms (2017)

Onderzoeksrapport

Auteurs: Minou van der Werf en Gea Schonewille 

Het Nibud heeft getest of het versturen van herinnerings-sms’jes de opkomst van klanten bij hun afspraak bij de Groningse Kredietbank (GKB) verhoogt. Het aantal mensen dat onaangekondigd niet kwam opdagen was 50 procent lager bij die mensen die een sms ontvingen.

Het resultaat is aanleiding voor de GKB om iedereen die een afspraak heeft, standaard een herinnering per sms te sturen. Dit levert de gemeente 4,5 uur tijdswinst per week op.

De belangrijkste resultaten

We hebben getest wat binnen de schuldhulpverlening de effectiviteit is van het sturen van een sms ter herinnering aan een afspraak.

Mensen met financiële problemen kunnen een herinnering juist extra goed gebruiken. De situatie van geldgebrek (of financiële schaarste), zoals bij mensen met schulden, kan namelijk enorme effecten hebben op het denken en doen.

Deze mensen worden zo in beslag genomen door de problemen van dat moment, dat een afspraak aan hun aandacht kan ontsnappen. Het vergeten is in dit geval geen indicatie van onwil, maar een gevolg van de situatie waarin iemand zich bevindt.

  • 664 klanten zijn meegenomen in dit onderzoek: 351 hebben voorafgaand aan de afspraak een herinnering ontvangen (herinneringsgroep) en 313 niet (controlegroep).
  • Het aantal klanten dat onaangekondigd niet komt opdagen ligt 50 procent lager bij degenen die een sms als herinnering hebben ontvangen (herinneringsgroep) dan bij de klanten die geen sms hebben ontvangen (controlegroep).
  • In de controlegroep is 74 procent aanwezig op de afspraak en heeft 14 procent zich afgemeld en/of de afspraak verzet. 12 procent van de klanten komt onaangekondigd niet opdagen.
  • In de herinneringsgroep is 77 procent aanwezig en heeft 17 procent contact opgenomen met de GKB om zich af te melden en/of de afspraak te verzetten. 6 procent is onaangekondigd niet komen opdagen.

No-show kost een uur tijd

Per honderd mensen komen in de controlegroep 12 mensen niet opdagen en in de herinneringsgroep 6 mensen niet. Per 100 klanten wint de gemeente dus 6 uur tijd.

Aangezien de gemeente circa 75 gesprekken per week heeft, levert een sms circa 4,5 uur tijdwinst per week op.

Daarnaast krijgen consumenten vanzelfsprekend betere ondersteuning als ze wél naar een afspraak gaan, dan wanneer ze niet komen opdagen. En een no-show zorgt ervoor dat de consument een negatief label krijgt. Er kan besloten worden een traject te beëindigen als iemand herhaaldelijk een afspraak mist.

Achtergronden bij dit rapport

Het Nibud-experiment herinnerings-sms is onderdeel van een onderzoeksprogramma in het kader van de Nibud-leerstoel Psychologische determinanten van economisch keuzegedrag aan de Leiden Universiteit van Nibud-hoogleraar Wilco van Dijk. Het is een onderdeel van een groter evidence-based onderzoek naar het bevorderen van financiële zelfredzaamheid in Nederland. Dit promotieonderzoek van Nibud-onderzoeker Minou van der Werf is gestart in 2015 en loopt door tot medio 2018. Dit experiment is het eerste onderdeel waarin met behulp van een Randomized Controlled Trial is gekeken naar de effectiviteit van een interventie. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Delta Lloyd Foundation.