Direct naar content

Rapport Nibud Scholierenonderzoek 2016 (2016)

Onderzoeksrapport

Auteurs: Irene Blanken en Minou van der Werf

Meer dan de helft van de ouders betaalt de volledige kosten van kleding, schoenen, en de smartphone van hun kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Dit aantal is gegroeid in vergelijking met drie jaar geleden.

Toen betaalde 54% van de ouders de kosten van de mobiele telefoon volledig, nu is dat 61%. Kleding wordt door 56% van de ouders volledig betaald, dit was 48%. Hetzelfde geldt voor cadeaus in 2013 betaalde 17% van de ouders alle kosten hiervoor, nu is dat 29%.

Dit zijn de uitkomsten van het Nibud Scholierenonderzoek 2016 dat mede mogelijk is gemaakt door ING Nederland en het Nationaal Fonds Kinderhulp. Het Nibud houdt al 32 jaar de inkomsten en uitgaven van scholieren in de gaten. Ouders lijken vaker de geldzaken van hun kinderen over te nemen, in plaats van dat ze hun kinderen leren hoe ze zelf hun financiën moeten regelen.

112 euro per maand voor snoep, snacks en uitgaan

Scholieren hebben gemiddeld 112 euro per maand te besteden. Naast geld van hun ouders, verdienen ze ook zelf met een bijbaan. Van de scholieren krijgt 88% zakgeld, 38% kleedgeld en 47% heeft een bijbaantje. Een doorsnee 12-jarige scholier heeft maandelijks 22 euro te besteden. Een 18-jarige bijna 10x zoveel: 206 euro. Het geld wordt vooral gebruikt voor snoep en snacks, cadeaus en uitgaan. Jongens kopen er ook graag games van en meisjes sieraden en make-up. 80% van de scholieren koopt online.

De helft van de scholieren gebruikt zijn eigen iDEAL bij online aankopen en 30% die van hun ouders. 34% zegt dat zij nooit uitleg van hun ouders hebben gehad over hoe zij op een veilige manier kunnen online bankieren.

Alle onderzoeken in deze reeks

Onze expert bij dit rapport

Achtergronden bij dit rapport

Het Nibud Scholierenonderzoek 2016 is het dertiende onderzoek in de reeks van Scholierenonderzoeken die het Nibud sinds 1984 heeft gehouden. Van maart 2016 tot mei 2016 hebben 3.479 scholieren een online vragenlijst ingevuld. De respondenten zijn herwogen naar geslacht, leeftijd en provincie zodat het onderzoek een representatieve weergave geeft van scholieren op het vmbo, havo en vwo in Nederland. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door ING Nederland. ING wil ouders ondersteunen bij de ontwikkeling van hun kind naar financiële zelfstandigheid. Kinderen die op jonge leeftijd leren omgaan met geld, worden vaak ook financieel bewuste volwassenen. Ouders spelen daarin een belangrijke rol. Voor het Nationaal Fonds Kinderhulp zijn extra vragen meegelopen.