Direct naar content

Rapport Abonnementen (2019)

Onderzoeksrapport

Auteurs: Marjan Verberk – de Kruik, Dörthe Kunkel en Céline Crijnen

Vrijwel iedereen, 91 procent van de Nederlandse huishoudens, onderschat het aantal abonnementen dat ze hebben. Het merendeel bezit 5 tot 15 abonnementen, maar de meeste mensen denken er slechts een paar te hebben. De helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze maandelijks uitgeven aan hun abonnementen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) naar abonnementen.

Omdat het aantal aanbieders van abonnementen toeneemt, wilde het Nibud weten hoe huishoudens daarmee omgaan. Het voorlichtingsinstituut concludeert dat Nederlanders vrij laks met hun abonnementen omgaan. Mensen sluiten ze makkelijk af, lezen niet altijd de voorwaarden, kunnen vaak de contracten niet terugvinden en 30 procent zit langer aan een abonnement vast dan de bedoeling was.

9 op de 10 mensen schatten het aantal abonnementen te laag in

Van de respondenten heeft 44 procent vijf tot tien abonnementen; 23 procent heeft er tien tot vijftien. De meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, televisie en telefoon), mobiele telefoon met internet, streamingdiensten en de loterij. Van de producten die ook zonder abonnement verkrijgbaar zijn, is de loterij het populairst, gevolgd door kranten en tijdschriften.

Alle onderzoeken in deze reeks

  • Rapport Abonnementen (2019)

    Onderzoeksrapport

    Uit Nibud onderzoek blijkt dat 91 procent van de Nederlandse huishoudens het aantal abonnementen dat ze hebben onderschat.

  • Rapport Abonnementen (2021)

    Onderzoeksrapport

    Meer dan de helft van de huishoudens heeft geen idee hoeveel geld ze maandelijks uitgeven aan hun abonnementen, blijkt uit Nibud-onderzoek.

Onze expert bij dit rapport

Achtergronden bij dit rapport

Voor het onderzoek naar abonnementen heeft het Nibud 1531 responderen van 18 jaar en ouder ondervraagd met een online vragenlijst. De netto streekproef is representatief voor Nederlanders, qua geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen. De respondenten zijn geworven via het panel dynata, voorheen Research Now SSI.