Direct naar content

Rapport Een persoonlijke lening: keuzes en ervaringen van consumenten (2018)

Onderzoeksrapport

Auteurs: Minou van der Werf en Marcel Warnaar

De acceptatieprocedures die kredietverstrekkers gebruiken bij het afsluiten van een persoonlijke lening lijken goed te werken. Dit stelt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in het onderzoek ‘Een persoonlijke lening: keuzes en ervaringen van consumenten’.

Het Nibud heeft onderzocht welke keuzes consumenten maken bij het afsluiten van een lening. De manier waarop de webpagina van de kredietverstrekker is opgezet heeft invloed op de lening die consumenten kiezen. Het is voor het eerst in Nederland dat onderzoek is gedaan naar de invloed van de keuzeomgeving, zoals een website, op de lening die consumenten kiezen.

Onze expert bij dit rapport

Achtergronden bij dit rapport

Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door financiering van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) en met medewerking van kredietverstrekkers en intermediairs die hun klanten hebben gevraagd aan dit onderzoek mee te werken. In het onderzoek zijn 850 consumenten ondervraagd die minder dan twee jaar geleden een persoonlijke lening hebben afgesloten.  Prof. dr. Wilco van Dijk en dr. Lotte van Dillen van de Nibud-leerstoel Psychologische determinanten van economisch keuzegedrag aan Universiteit Leiden hebben meegelezen. Een deel van dit onderzoek is onderdeel van het promotieonderzoek van Nibud-onderzoeker Minou van der Werf die in 2020 in Leiden hoopt te promoveren.