Hypotheekklanten met beginnende financiële problemen proberen die eerst zelf op te lossen of vertonen vermijdingsgedrag. Op het moment dat mensen hulp nodig hebben weten zij vaak niet goed waar ze terecht kunnen en welke hulp zij kunnen krijgen, blijkt uit Nibud-onderzoek.
Het Nibud heeft samen met de Universiteit Leiden in opdracht van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) onderzoek gedaan naar klantactivatie bij hypotheekklanten met beginnende financiële problemen. De onderzoekers zochten uit wat ervoor nodig is om hen in een eerder stadium te bewegen contact te zoeken met hun geldverstrekker, hypotheekadviseur of NHG om samen te kunnen zoeken naar mogelijke oplossingen.
Actief benaderen
Om deze mensen te helpen kunnen geldverstrekkers klanten zelf actief benaderen of klanten in staat stellen om zelf contact te zoeken wanneer ze financiële hulp kunnen gebruiken. Met name op dat laatste vlak valt er nog veel winst te behalen.
Als mensen wel weten waar ze terecht kunnen voor hulp, dan zijn er nog psychologische barrières, zoals schaamte. Ook angst voor negatieve consequenties zoals boetes en de ervaren mate van toegankelijkheid voorkomen dat mensen in een vroeg stadium contact opnemen.
Duidelijkheid
De resultaten van het onderzoek leiden tot de conclusie dat zowel geldverstrekkers als NHG nog een slag te slaan hebben wat betreft de informatievoorziening naar klanten toe. Op het moment dat het duidelijk is waar de klant heen kan met beginnende financiële problemen, dan kan dat ervoor zorgen dat de problemen eerder in beeld komen.
Geldverstrekkers en NHG kunnen daarmee daadwerkelijk een steentje bijdragen aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters, een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.