Het coronavirus brengt, naast veel leed en verdriet, ook een golf van solidariteit teweeg. Mensen die extra naar elkaar omkijken en organisaties die rekening houden met vermindering of wegvallen van inkomen. Ook zien we professionals op nieuwe, creatieve manieren contact maken met mensen voor wie financiële moeilijkheden dreigen.
Dat is ook hard nodig. Het Nibud ziet dat mensen zich over het algemeen meer zorgen maken over hun financiën dan anders. Twintig procent van de Nederlanders zag hun inkomen meteen na het uitbreken van de coronacrisis al achteruit gaan. Ruim een derde van alle Nederlandse huishoudens verwacht dat ze de komende tijd moeilijk kunnen rondkomen.
Hulp vragen vereist moed
Maar we weten uit de praktijk ook dat het vaak lang duurt voordat mensen die niet rond kunnen komen, hulp zoeken. Soms duurt dat jaren. Jaren waarin mensen zelf proberen de ontoereikende eindjes aan elkaar te knopen, terwijl de problemen toenemen. Ook uit onze nieuwste peiling blijkt dat minder dan tien procent van de ondervraagden zelf direct denkt aan hulp zoeken.
Zoek contact, juist nu
Daarom is het belangrijk dat we als samenleving niet blijven wachten totdat deze mensen eindelijk de moed hebben gevonden om aan de bel te trekken. Nog meer dan anders geldt het advies: ‘Zoek contact!’
Juist nu. Voor woningbouwcorporaties die de huur niet zien binnenkomen, voor verzekeraars die de premies missen en voor de schuldhulpverlening die signaleert dat mensen niet op afspraken komen opdagen. In onze Nibud-nieuwsbrief voor professionals presenteren we voorbeelden die daarbij kunnen inspireren.
Corona-solidariteit: nu én in de toekomst
En dat geldt niet alleen nu. We zullen het ook langere tijd moeten volhouden. Want na de gezondheidscrisis komt er een economische crisis, waarbij schulden nog verder op kunnen lopen. Laten we de corona-solidariteit die we nu met gemak kunnen opbrengen, vasthouden. Voor mensen die nu én straks als gevolg van de crisis door de bomen het bos niet meer kunnen zien.