Een groeiend aantal huishoudens heeft meer dan 21 abonnementen. Vooral leasefietsen, leasemeubels en abonnementen op streamingdiensten zijn in opmars. Dit blijkt uit het onderzoek Abonnementen 2021 van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Het Nibud vindt het zorgelijk dat 33% van de mensen met een leaseauto zegt dat er geen financiële controle plaatsvond of de maandlasten tijdens de leaseperiode wel betaald kunnen worden. Daarnaast ziet het instituut dat veel abonnementen met een creditcard worden betaald. Het Nibud pleit daarom voor regels en normen voor leaseconstructies waar mensen lang aan vastzitten.
Maximale normen voor private lease
Een groeiend aantal huishoudens leaset auto’s, fietsen en meubels. Het Nibud wil graag dat deze huishoudens beschermd worden tegen overkreditering en te hoge kosten. Er zijn strenge regels en normen voor hypotheken en consumptief krediet, maar niet voor leasen. Op consumptief krediet geldt een maximumrente van 10%. Iemand die tien jaar een wasmachine leaset, betaalt ten opzichte van het eenmalige aanschafbedrag vaak meer dan die 10% op jaarbasis.
Daarnaast zou het volgens het Nibud niet mogelijk moeten zijn dat er zonder financiële check auto’s worden geleaset. Het gaat hierbij om maandelijkse vasten lasten van honderden euro’s. Bovendien zegt een derde van leaseautobezitters dat hun draagkracht van tevoren niet getoetst werd. Dit kan er toe leiden dat mensen langdurige verplichtingen aangaan die ze niet kunnen dragen. Hierdoor kunnen betalingsachterstanden en schulden ontstaan bij allerlei instellingen en bedrijven. Duidelijke regels en normen kunnen zulke situaties helpen voorkomen volgens het Nibud.
Abonnement met creditcard betalen
Een kwart van de mensen met een abonnement op een leasefiets betaalt dit met een creditcard. Het Nibud wijst erop dat een creditcard een duur betaalmiddel is met een hoge rente op uitstaand krediet. Het is daarom belangrijk dat mensen zich er bewust van zijn dat zodra er achtstanden ontstaan of men voor gespreid betalen kiest, dit extra kosten met zich meebrengt.
Gemiddeld 14 abonnementen
Abonnementen zijn niet meer weg te denken. Huishoudens hebben gemiddeld 14 abonnementen, waar ze maandelijks honderden euro’s aan kwijt zijn. Bijna een derde vergeet wel eens een abonnement op te zeggen waardoor ze er langer aan vast zitten dan ze zouden willen. En een kwart loopt niet jaarlijks zijn abonnementen langs. Ook sluiten veel mensen een abonnement af zonder dat ze de voorwaarden kennen. Dit kan een risico zijn als er voorwaarden of extra kosten aan het gebruik van het product zitten. Het Nibud zou graag zien dat aanbieders van abonnementen mensen actiever voorlichten over de kosten, voorwaarden en de manier van opzeggen van abonnementen.
Feiten op een rij:
- 26% checkt niet jaarlijks welke abonnementen opgezegd zouden kunnen worden
- 28% vergeet wel eens een abonnement op te zeggen, waardoor ze er langer aan vastzitten.
- 20% geeft aan dat wel eens een automatische incasso van abonnement niet afgeboekt kon worden door te weinig saldo
- 45% weet hoe ze abonnementen kunnen opzeggen
- 33% is bekend met de opzegtermijn van zijn abonnementen
- 48% zou door aanbieder of bank willen worden geholpen met overzichten en het opzeggen van abonnementen
Ten opzichte van 2019 zien we dat het gebruik van de volgende abonnementen is toegenomen:
- Streamingdiensten (van 47 naar 54%)
- Internet niet in combinatiepakket (van 23 naar 36%)
- Microsoft of andere software (van 26 naar 32%)
- Televisie niet in combinatiepakket (van 23 naar 32%)
Lease-abonnementen die zijn gestegen:
- Meubels van 5 naar 9%
- Elektronica/huishoudelijke apparatuur van 7 naar 13%
- Fiets leasen van 5 naar 8%
Achtergronden bij het onderzoek
In 2019 heeft het Nibud voor het eerst onderzoek uitgebracht naar abonnementen. Met dit onderzoek kijken we wat de situatie is in 2021. Aan dit onderzoek hebben 1514 respondenten meegedaan van het panel Dynata die een online vragenlijst hebben ingevuld in de periode 6 tot en met 18 mei 2021. De netto steekproef is representatief voor Nederlanders qua geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek is financieel mogelijk gemaakt door Minna Technologies.