Direct naar content

Het bereik en imago van het Nibud

blog
Gepubliceerd op:

Ruim anderhalf jaar ben ik nu directeur van het Nibud. Regelmatig wordt mij gevraagd hoe ik dat vind.  En hoewel 2019 niet bepaald een standaard jaar was – ik begon als kersverse directeur met het 40-jarig jubileum – heb ik inmiddels natuurlijk wel een goed beeld.

Nibud Jubileumcongres Geld & Gedrag

Ik kon niet mooier starten dan met 40 jaar Nibud. We deden een aantal impactvolle en mooie onderzoeken en ik mocht koningin Máxima als eregast ontvangen op ons jubileumcongres.

Wat mij al heel snel duidelijk werd, is dat het Nibud zo enorm wordt gewaardeerd, door zowel consumenten als professionals. Ruim 80 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er een onafhankelijk voorlichtingsinstituut als het Nibud is. Dat uit zich ook in het hoge rapportcijfer dat we als Nibud krijgen van 1.000 willekeurige Nederlanders die voor Motivaction een vragenlijst invulden: zij gaven ons gemiddeld een 7,4.

Het bereik & imago van het Nibud

Hoe dankbaar is het om directeur te zijn van een organisatie die zo wordt gewaardeerd. 35 procent van de Nederlanders bezoekt onze website regelmatig en maar liefst een kwart van de Nederlanders gebruikt onze producten. Vrijwel iedereen – 94 procent! – vindt onze informatie nuttig.

Het tweede wat me echt opvalt, is dat iedereen een eigen manier heeft van hoe hij of zij met geld omgaat. Daar hoort ook een mening en een bepaald gevoel bij over hoe het hoort en wat er mogelijk is met een bepaald budget. En alleen daarom al is het fijn dat er bij het Nibud jarenlange deskundigheid zit die met een onafhankelijke blik kijkt naar hoe de consument met geld omgaat en hoe wij daar als samenleving het beste mee om kunnen gaan.

Het leuke is dat ik als directeur van het Nibud wekelijks door het hele land door reis, vanaf het Binnenhof in Den Haag tot aan de lokale Rabobank in Drenthe, om onze visie over uitgavenpatronen en financieel gedrag toe te lichten.

Kortom, directeur zijn van het Nibud bevalt mij goed. Het is dankbaar en nodig, want zolang 38 procent van de huishoudens moeite heeft met rondkomen en het bijna 40 procent niet lukt om geld apart te zetten, hebben we als Nibud nog veel werk te verrichten. En zo blijven wij zoeken naar mogelijkheden om het voor consumenten makkelijker te maken om zijn of haar geldzaken in balans te houden.