Hare Majesteit Koningin Máxima heeft donderdagochtend 12 november een online werkbezoek gebracht aan de Nibud-training Helpen met geldzaken. Ze sprak daarbij met deelnemers en had na afloop een verdiepend gesprek met betrokken medewerkers van financiële instellingen die deze training binnen hun eigen instelling hebben uitgerold en gevolgd, de ontwikkelaar van de training en Nibud-medewerkers over hun ervaringen.
Al ruim 4.500 medewerkers uit de financiële sector hebben bij het Nibud de training Helpen met geldzaken gevolgd. Nooit eerder heeft het Nibud zo’n grote belangstelling vanuit de financiële sector gezien voor het vergroten van de financiële sensitiviteit van hun medewerkers. Het Nibud waardeert de manier waarop deze sector zich momenteel aan het voorbereiden is op het zo goed mogelijk bijstaan van mensen die door de coronacrisis geldproblemen ontwikkelen.
Topje van de ijsberg
Het Nibud verwacht dat in 2021 steeds meer mensen financiële problemen zullen krijgen. Op dit moment hebben al bijna twee op de vijf huishoudens moeite met rondkomen. En nog eens een op de drie huishoudens verwacht komend jaar echt problemen te krijgen met het betalen van de rekeningen. Financiële problemen stapelen zich op en komen vaak pas later aan het licht.
Het Nibud ziet dat er gemiddeld vijf jaar zit tussen het ontwikkelen van eerste schulden en de gang naar de schuldhulpverlening. Nu zien we de omvang van de ijsberg dus nog niet, maar in 2025 wel. Dit vraagt ook om een andere blik van de financiële sector en daarom is het mooi dat zij zich daar momenteel actief op aan het trainen zijn. Het Nibud ziet dat mensen vaak kwetsbaarder zijn dan ze zelf denken. Financiële instellingen moeten zich daar bewust van zijn. Want alleen op die manier kunnen zij hun klanten begeleiden bij de juiste financiële keuzes.
Kennis en praktische handvatten
De training Helpen met geldzaken leert de medewerkers hoe geldproblemen ontstaan en hoe ze die kunnen herkennen. Ook leren zij hoe ze een gesprek kunnen beginnen en welke middelen er zijn om geldproblemen te verminderen en waar mogelijk op te lossen.
De training zelf bestaat al vijf jaar en is speciaal vanwege de coronacrisis helemaal aangepast met alle relevante regelingen en maatregelen die vanwege de coronacrisis in het leven zijn geroepen. Na de training zijn de deelnemers in staat om mensen in hun eigen omgeving te helpen met financiële problemen. De training Helpen met geldzaken bestaat uit acht individueel te volgen online lessen én een gezamenlijk, interactief online slotwebinar.
Verzekeraar Aegon nam het initiatief om de Nibud-training aan hun medewerkers aan te bieden. Inmiddels hebben verschillende banken en verzekeraars dit initiatief overgenomen. Deelnemende organisaties tot nu toe zijn ABN AMRO, Achmea, Aegon, ING, Nationale Nederlanden, Rabobank, Schouten Zekerheid, Verbond van Verzekeraars en de Volksbank.