Direct naar content

Blog Financieel fit: Mijn zorgverzekeringspotje is gesneuveld

blog
Gepubliceerd op:

Als je je zorgverzekeringspremie in één keer betaalt, krijg je een paar procent korting op het bedrag. Ik besloot vorig jaar daarom mijn premie voor 2020 in één keer te betalen. Het bedrag wat ik daar maandelijks mee bespaarde, zou ik opzijzetten voor 2021. Zo zou ik volgend jaar het (kortings-)bedrag weer in één keer kunnen betalen.

Auteur: Lindsay de Sain Vallen

Geldvoornemen versus realiteit

Ik betaalde de jaarpremie voor 2020 van mijn 13e maand. Dat leek me een verstandige besteding. In januari 2020 werd de volledige zorgpremie voor een heel jaar van mijn rekening afgeschreven. Vervolgens maakte ik een automatische spaaropdracht aan om iedere maand het premiebedrag naar een zorgverzekeringspotje over te boeken. Zo zou ik in december 2020 weer het volledige jaarbedrag bij elkaar hebben gespaard en opnieuw de premie in één keer kunnen voldoen.

Op papier leek het een financieel bewust en verstandig plan. En een maandelijkse spaaropdracht werkt voor mij persoonlijk goed. Zo spaar ik ook automatisch voor mijn dochter, de verbouwing van de badkamer en daarnaast lossen we iedere maand een vast bedrag automatisch af, bovenop ons hypotheekbedrag.

Goede koffie en een nieuwe badkamer

Van mijn andere spaarpotjes hevel ik nooit geld terug naar mijn betaalrekening, dus voor mijn zorgverzekeringspremie leek me dit net zo een waterdicht systeem. Tot corona ineens roet in het eten gooide. Als online redacteur bij het Nibud heb ik geen vitaal beroep en ik hoef niet noodzakelijk op kantoor te werken. Ik werk dus thuis. Maar thuis had ik geen moderne koffiemachine zoals ik op het Nibud-kantoor gewend was. En ook mijn man miste thuis zijn lekkere bakkie koffie.

Tijdens de eerste lockdown gebruikte ik daarom mijn zorgverzekeringspotje om te investeren in een luxe koffiemachine. Iedere dag drink ik nu een heerlijk bakkie koffie van versgemalen bonen. Of ik brouw een cappuccino. Inmiddels ben ik bijna een volleerd barista met onze koffiemachine. Maar goed, mijn zorgverzekeringspotje was daarna leeg. Dus in mei nam ik me voor niet meer over te hevelen en de spaaropdracht door te zetten.

Maar thuiswerkend merkten we ook dat thuiszitten een grote invloed had op hoe graag we een nieuwe badkamer wensten. Ons oorspronkelijke doel was om in 2024 de badkamer te verbouwen. Maar nu we zoveel thuis zijn en er weinig sociale activiteiten te doen zijn, groeide mijn verlangen naar een home spa. Iets om lekker van te genieten in deze gekke tijd. Thuis, netjes conform de regels.

Ons vakantiegeld en het zorgverzekeringspotje is daarom doorgestroomd naar het verbouwpotje. Het goede nieuws is dat onze nieuwe badkamer in mei 2021 wordt opgeleverd! Drie jaar eerder dan gepland! Ik verheug me nu al op onze prachtige badkamer. Maar daar is wel mijn zorgverzekeringspotje voor gesneuveld.

Mijn 13e maand gaat naar de badkamer

De aankomende 13e maand moet trouwens ook direct door naar de aannemer van de badkamer. Anders zouden we dit #geldvoornemen niet zo versneld kunnen realiseren. Dat betekent dat ik geen budget (meer) heb om mijn zorgverzekering inééns te kunnen betalen.

Van jaarlijks naar maandelijks

Mijn zorgverzekering stuurde me onlangs mijn nieuwe aanbod en premie. Net als vorig jaar, wilden ze dat bedrag opnieuw eenmalig incasseren. Op 10 januari 2021 zou het volledige bedrag worden afgeschreven. Snel opende ik mijn laptop, logde ik in mijn omgeving in en vinkte maandelijks aan, in plaats van jaarlijks. De korting krijg ik niet meer. Maar er waren dit jaar andere doelen en #geldvoornemens die het wonnen van mijn zorgverzekeringspotje.

Ergens baal ik daarvan, omdat het toch een beetje als falen voelt. Zeker omdat ik bij het Nibud werk en nu eerlijk aan jullie moet opbiechten dat ik van mijn potjes heb gesnoept. Een financieel doel wat ik had gesteld is niet gehaald. Maar het jaar is anders gelopen dan ik vooraf had verwacht. En dat is een behoorlijk understatement. Blijkbaar had ik meer behoefte aan het fijn(er) maken van mijn thuis. En koffie en in bad gaan zijn nu, zeker in deze tijd, belangrijker voor me dan een paar procent korting op de zorgverzekeringspremie.

PS: De blogserie Financieel fit hoort bij de gratis Nibud Jaarplanner e-mailcoaching. In tweewekelijkse mails geeft het Nibud je tips, tools en reminders om het hele jaar financieel fit te blijven.