Bellen en sms-en op vakantie

Binnen de EU

Telefonie-providers mogen hiervoor het tarief rekenen dat hoort bij uw Nederlandse abonnement, met daar bovenop een maximale toeslag. In 2017 vervalt deze toeslag. De maximale toeslag bedraagt €0,06 (bellen per minuut). De kosten voor een sms bedragen €0,02 en data €0,06 per MB.

Buiten de EU

Telefoonproviders bepalen buiten de EU zelf hun tarieven. Zij rekenen de kosten door die ze moeten betalen aan de netwerken in het buitenland waar hun klanten gebruik van maken. De kosten kunnen hierdoor flink oplopen.

Bellen naar het buitenland

Als u vanuit Nederland naar het buitenland belt, maakt u gebruik van het netwerk van uw eigen provider. De tarieven verschillen per provider. Binnen de EU betaalt u vaak rond de €0,50 tot €0,75 per minuut (vaste nummers) of sms. KPN biedt voor bellen binnen de EU een tarief van €0,23 per minuut.

Als u naar een Nederlands nummer in het buitenland belt, betaalt u het normale tarief van uw abonnement of prepaid. De ontvanger betaalt het deel vanaf de grens (het tarief voor gebeld worden).

Tips om uw belkosten te beperken

  • Providers verdelen de wereld in zones. Met name voor landen buiten de EU is het slim om bij uw provider de betreffende tarieven voor vertrek op te zoeken.
  • De kosten voor gebruik in het buitenland komen meestal bovenop de kosten van uw abonnement. U gebruikt dus niet uw bundel, maar de kosten worden apart afgerekend.
  • Sommige providers bieden voordeelbundels aan voor bellen sms’en en internetten in het buitenland. Let goed op de voorwaarden: soms moet de volledige contractduur worden betaald, ongeacht het gebruik.
  • Als u voor langere tijd of vaker naar het buitenland gaat, kan het handig zijn om ter plaatse een prepaid pakket aan te schaffen. U bent dan bereikbaar en u betaalt het lokale tarief.
  • Zet uw voicemail uit of luister deze niet af. Als u uw voicemail belt dan betaalt u het internationale tarief voor bellen.

Data

Mobiel internet in het buitenland, kan voor een onverwachte hoge rekening zorgen. Met een 3G of 4G verbinding verbruikt u makkelijk veel data. Vooral bij het streamen, downloaden en versturen van filmpjes, hoge-resolutie foto’s en muziek.

De kosten voor dataroaming komen bovenop uw normale maandbedrag, u kunt uw vaste internetbundel niet gebruiken in het buitenland. Zet daarom dataroaming uit voordat u de grens over gaat. U kunt dan nog wel bellen.

Telefoonmaatschappijen zijn verplicht om u een kostenbeperking aan te bieden om hoge kosten van mobiel internet in het buitenland te voorkomen. Standaard is dit een bedrag van € 60,50, maar u kunt ook een ander (lager) bedrag kiezen. U krijgt een waarschuwing wanneer 80 procent van het maximumbedrag is bereikt. Als u over dit maximumbedrag gaat, kunt u ervoor kiezen dat uw databundel wordt stopgezet. U kunt er ook voor kiezen om de limiet handmatig uit te schakelen, u ontvangt dan geen waarschuwingen meer. Met een ‘datateller’ die u kunt installereren op uw smartphone, houdt u zicht op uw datagebruik en de kosten.

Tips om de kosten van data te beperken

  • Maak via een voordelige reisbundel gebruik van internet. Sommige providers bieden voordeelbundels aan voor bellen sms’en en internetten in het buitenland. Let goed op de voorwaarden: soms moet de volledige contractduur worden betaald, ongeacht het gebruik.
  • Wifi is vaak gratis in het buitenland. U verbruikt dan niets van uw internetbundel. Pas wel op met het versturen vertrouwelijke gegevens zoals internetbankieren.
  • Maak gebruik van mobiele websites. Dat is vaak hetzelfde adres, maar dan met m. of mob. voor de url. Deze websites kosten veel minder data dan de standaard websites. U kunt uw telefoon zo instellen dat de mobiele website automatisch wordt geladen.
  • Zet automatisch updaten/synchroniseren van diensten als Facebook, Twitter en e-mail uit.
  • Schakel het automatisch synchroniseren van uw e-mail-account uit in de instellingen. Met name grote bijlagen verbruiken veel data.

Tip: ConsuWijzer maakt met de campagne ‘Smart met je phone op vakantie’ consumenten bewust van hoe je in het buitenland met een gerust hart je smartphone en tablet kunt blijven gebruiken. Lees meer over mobiel bellen en internetten op vakantie op Consuwijzer.nl

Collect call

Als u langer dan 6 à 7 minuten wilt bellen is een collect call gesprek vaak goedkoper. Ook handig als het beltegoed op is of als er geen dekking is. Lees meer over collect-call op kpn.com.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Nibud Trainingsdag vrijwilligers thuisadministratie

lees meer › Special
24 mei 2017

Nibud verontrust over resultaten onderzoek naar financiele geletterdheid

lees meer › Persbericht

Personeel met schulden (2017)

62% van de werkgevers heeft te maken met personeel met financiële problemen.

lees meer › Onderzoeksrapport
23 mei 2017

62 procent werkgevers heeft werknemers met financiële problemen

lees meer › Persbericht

Karin Radstaak

Karin Radstaak

Communicatie-adviseur / woordvoerder

Medewerker
18 mei 2017

Alle Weertenaren weer grip op geld

lees meer › Blog

Kees Goedhart

Kees Goedhart

Marketeer

Medewerker

Inkomens- en lastentoets

Software-module voor kredietverstrekkers thuiswinkel.org.

lees meer › Artikel
15 mei 2017

Nibud Studentenonderzoek 2017: doe je mee?

lees meer › Nieuwsbericht
15 mei 2017

Geldkrant voor inwoners Weert

lees meer › Nieuwsbericht

Hoeveel mag ik mijn klant uitlenen?

Hoe toetst u als kredietverstrekker op overkreditering?

lees meer › Artikel

Aanmeldformulier kennisproeverij

lees meer › Artikel