Kunt u geweigerd worden?
Een verzekeraar kan u niet weigeren voor het basispakket. Dat is wettelijk geregeld. Verzekeraars mogen ook geen hogere premies vragen aan ouderen of chronisch zieken. Het basispakket dekt alle medisch noodzakelijke kosten.
Voor aanvullende verzekeringen kan een verzekeraar u wel weigeren. U moet soms een medische verklaring invullen. Op basis daarvan bepaalt een verzekeraar of ze u kunnen accepteren. Vraag de nieuwe aanvullende verzekering daarom vóór 1 januari aan. U weet dan op tijd of u goed verzekerd bent in het nieuwe jaar. Ook kunt u uw oude aanvullende verzekering dan nog vóór 1 januari opzeggen.
Als u meer dan zes maanden betalingsachterstand heeft, wordt u als wanbetaler aangemeld. U kunt uw zorgverzekering dan niet opzeggen en niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Pas als de achterstand (Rijksoverheid.nl) is weggewerkt, is overstappen mogelijk.
Meer lezen
Er zijn op internet een aantal vergelijkingssites voor zorgverzekeringen die u kunnen helpen bij het maken van een keuze.
Tip: Vraag naar de premiekorting als u de premie jaarlijks in één keer betaalt. Dit bedrag moet u natuurlijk wel kunnen missen. Aan de andere kant betekent het een verlaging van uw vaste lasten. U kunt het bedrag wel maandelijks opzij blijven zetten en zo reserveert u vast de premie voor het komende jaar.
Tip: Heeft u klachten over het overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar? U kunt deze doorgeven via het Nationale Zorgnummer van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie.
Ik had al jaren niet gekeken naar mijn zorgverzekering, ik vond het te veel moeite. Nu heb ik er toch eens goed vergeleken en dat bespaart me toch mooi € 50,- per jaar. ”
— Hans Willems, Langedijk