Woningeigenaren vinden niet altijd hulp bij betalingsproblemen

Nieuwsbericht | 14 juni 2021

Hypotheekklanten met beginnende financiële problemen proberen die eerst zelf op te lossen of vertonen vermijdingsgedrag. Op het moment dat mensen hulp nodig hebben weten zij vaak niet goed waar ze terecht kunnen en welke hulp zij kunnen krijgen, blijkt uit Nibud-onderzoek.

Het Nibud heeft samen met de Universiteit Leiden in opdracht van Nationale Hypotheek Garantie (NHG) onderzoek gedaan naar klantactivatie bij hypotheekklanten met beginnende financiële problemen. De onderzoekers zochten uit wat ervoor nodig is om hen in een eerder stadium te bewegen contact te zoeken met hun geldverstrekker, hypotheekadviseur of NHG om samen te kunnen zoeken naar mogelijke oplossingen.

Actief benaderen

Om deze mensen te helpen kunnen geldverstrekkers klanten zelf actief benaderen of klanten in staat stellen om zelf contact te zoeken wanneer ze financiële hulp kunnen gebruiken. Met name op dat laatste vlak valt er nog veel winst te behalen.

Als mensen wel weten waar ze terecht kunnen voor hulp, dan zijn er nog psychologische barrières, zoals schaamte. Ook angst voor negatieve consequenties zoals boetes en de ervaren mate van toegankelijkheid voorkomen dat mensen in een vroeg stadium contact opnemen.

Duidelijkheid

De resultaten van het onderzoek leiden tot de conclusie dat zowel geldverstrekkers als NHG nog een slag te slaan hebben wat betreft de informatievoorziening naar klanten toe. Op het moment dat het duidelijk is waar de klant heen kan met beginnende financiële problemen, dan kan dat ervoor zorgen dat de problemen eerder in beeld komen. Geldverstrekkers en NHG kunnen daarmee daadwerkelijk een steentje bijdragen aan het eerder signaleren en zelfs voorkomen van financiële problematiek bij huisbezitters, een uitdaging die naar verwachting de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Duidelijker maken waar men terecht kan met beginnende financiële problemen en drempels die worden ervaren worden wegnemen, kan ervoor zorgen dat woning-eigenaren met zorgen eerder contact opnemen.”

— Julia Delhaas, junior wetenschappelijk medewerker bij het Nibud

Anderen actueel

15 juli 2021

Nibud waarschuwt voor beleggen zonder buffer

lees meer › Persbericht

Vierde coronapeiling: De coronacrisis en ons geld

Wat is de invloed van de lockdowns op de portemonnee geweest?

lees meer › Onderzoeksrapport

Organisaties die u verder kunnen helpen

Welke instanties kunnen u helpen met vragen over uw individuele situatie?

lees meer › Artikel
29 juni 2021

Nibud: Leenstelsel vergroot verschillen tussen studenten

lees meer › Persbericht

Nibud neemt deel in Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen

Problematische schulden voorkomen door het bieden van realistische en haalbare betalingsregelingen.

lees meer › Artikel
23 juni 2021

Nibud Jaarverslag 2020

lees meer › Nieuwsbericht

Terugblik lancering geldplan Scheiden

Tijdens het webinar Scheiden zonder schulden werd het geldplan Scheiden gelanceerd.

lees meer › Artikel
22 juni 2021

Nibud: houd het hebben en gebruiken van eigen geld gratis

lees meer › Persbericht
21 juni 2021

Geldplan Scheiden geeft grip op geld na scheiding

lees meer › Nieuwsbericht

Geldplan Scheiden

Breng uw inkomsten en uitgaven na scheiding in balans met het geldplan Scheiden.

lees meer › Tool
18 juni 2021

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

lees meer › Nieuwsbericht
11 juni 2021

Nibud: normen voor private lease nodig

lees meer › Persbericht