Geschreven door

Marcel Warnaar

Marcel Warnaar

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Waterschade zonder kater

Weblog | 25 maart 2014

En dan zie je ineens opkruipende vochtvlekken op je zoldermuur… Onder het linoleum is de vloer vochtig. En achter de knieschotten, waar je niet dagelijks kijkt, staat een laag water van een paar centimeter. Er borrelen twee prangende vragen in me op: “Waar komt dat water vandaan”, en: “Ben ik hiervoor verzekerd??”

De oorzaak, dat was nog lastig: het had gestormd en het water was misschien door het dak gekomen? Of was er sprake van een overgelopen verwarmingsketel?

Kleine lettertjes

Dan eerst maar de verzekering erop naslaan. Zucht… dat wordt de polis erbij zoeken, bergen kleine letters doorploegen, tijden telefonisch in de wacht hangen, uiteindelijk een gestresste medewerker spreken en vervolgens een uitgebreide correspondentie aangaan inclusief fotografisch bewijs. Tot zover mijn vooroordelen.

Want: eigenlijk viel het reuze mee! Ik vond al heel snel dat deze schade gedekt zou moeten zijn. Het telefoonmenu was eenvoudig, en ik had vrijwel direct een meelevende mevrouw aan de lijn, die drie opties aangaf voor herstel en dat per mail direct bevestigde.

Dat was nog eens een positieve ervaring! Ik had vast en zeker een uitmuntende verzekeringsmaatschappij uitgekozen 🙂

Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Maar een paar weken later kwam ik Ron van Kesteren van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren tegen. Daar had ik bij de oprichting drie jaar geleden wel van gehoord, maar hij vertelde dat ze in die drie jaar grote stappen hadden gezet. De eisen voor het keurmerk waren hoog, en een paar verzekeraars hadden zelfs het keurmerk verloren. Wil je als verzekeraar het keurmerk voeren, dan moet je goed scoren op punten als:

  • klantvriendelijkheid
  • begrijpelijkheid
  • geschiktheid van de verzekering voor de klant
  • transparantie

Vooral dat laatste punt is interessant. De verzekeraars met het keurmerk laten op hun website zien hoe het is gesteld met hun klantvriendelijkheid, begrijpelijkheid, et cetera. En zo kun je dus prima verzekeraars op die onderdelen met elkaar vergelijken.

Op de site van het keurmerk kun je zien welke verzekeraars het keurmerk hebben, en wat hun scores zijn. Je kunt je ook opgeven voor het consumentenpanel om zelf verzekeraars te beoordelen.

Inmiddels is de verwarmingsketel gerepareerd, de zolder weer droog, de vochtvlekken overschilderd en het geld gestort…

Lees meer over verzekeringen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Marcel Warnaar

Marcel Warnaar

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Meerderjarig? Zelf je administratie bewaren!

Een opgeruimde administratie geeft je als jongere overzicht in geldzaken.

lees meer › Artikel
21 november 2019

Blog 13 Bewust op budget: Levensstijlinflatie

lees meer ›Blog
19 november 2019

Al bijna 550.000 Nibud-Geldkranten verspreid in 2019

lees meer ›Nieuwsbericht
18 november 2019

Doorsnee vermogen stijgt opnieuw

lees meer ›Nieuwsbericht
15 november 2019

Geldwijzer Nabestaanden 10.000 keer ingevuld

lees meer ›Nieuwsbericht
14 november 2019

Zorgverzekeringspremies voor 2020 bekend

lees meer ›Nieuwsbericht
12 november 2019

Toeslagenstelsel leidt tot financiële onzekerheid

lees meer ›Nieuwsbericht
08 november 2019

Gezond financieel gedrag door budgetcursus

lees meer ›Nieuwsbericht
07 november 2019

De 40 budgettips van Nibud-bezoekers

lees meer ›Blog
05 november 2019

Pensioen3daagse van start

lees meer ›Nieuwsbericht

Geldwijzer Nabestaanden

Inzicht in financiële regelingen voor nabestaanden na een overlijden.

lees meer › Tool