Geschreven door

Marcel Warnaar

Marcel Warnaar

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Waterschade zonder kater

Weblog | 25 maart 2014

En dan zie je ineens opkruipende vochtvlekken op je zoldermuur… Onder het linoleum is de vloer vochtig. En achter de knieschotten, waar je niet dagelijks kijkt, staat een laag water van een paar centimeter. Er borrelen twee prangende vragen in me op: “Waar komt dat water vandaan”, en: “Ben ik hiervoor verzekerd??”

De oorzaak, dat was nog lastig: het had gestormd en het water was misschien door het dak gekomen? Of was er sprake van een overgelopen verwarmingsketel?

Kleine lettertjes

Dan eerst maar de verzekering erop naslaan. Zucht… dat wordt de polis erbij zoeken, bergen kleine letters doorploegen, tijden telefonisch in de wacht hangen, uiteindelijk een gestresste medewerker spreken en vervolgens een uitgebreide correspondentie aangaan inclusief fotografisch bewijs. Tot zover mijn vooroordelen.

Want: eigenlijk viel het reuze mee! Ik vond al heel snel dat deze schade gedekt zou moeten zijn. Het telefoonmenu was eenvoudig, en ik had vrijwel direct een meelevende mevrouw aan de lijn, die drie opties aangaf voor herstel en dat per mail direct bevestigde.

Dat was nog eens een positieve ervaring! Ik had vast en zeker een uitmuntende verzekeringsmaatschappij uitgekozen 🙂

Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Maar een paar weken later kwam ik Ron van Kesteren van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren tegen. Daar had ik bij de oprichting drie jaar geleden wel van gehoord, maar hij vertelde dat ze in die drie jaar grote stappen hadden gezet. De eisen voor het keurmerk waren hoog, en een paar verzekeraars hadden zelfs het keurmerk verloren. Wil je als verzekeraar het keurmerk voeren, dan moet je goed scoren op punten als:

  • klantvriendelijkheid
  • begrijpelijkheid
  • geschiktheid van de verzekering voor de klant
  • transparantie

Vooral dat laatste punt is interessant. De verzekeraars met het keurmerk laten op hun website zien hoe het is gesteld met hun klantvriendelijkheid, begrijpelijkheid, et cetera. En zo kun je dus prima verzekeraars op die onderdelen met elkaar vergelijken.

Op de site van het keurmerk kun je zien welke verzekeraars het keurmerk hebben, en wat hun scores zijn. Je kunt je ook opgeven voor het consumentenpanel om zelf verzekeraars te beoordelen.

Inmiddels is de verwarmingsketel gerepareerd, de zolder weer droog, de vochtvlekken overschilderd en het geld gestort…

Lees meer over verzekeringen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Marcel Warnaar

Marcel Warnaar

Senior wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

15 juni 2020

Nibud: Huishoudens niet voorbereid op crisis

lees meer › Persbericht
30 juni 2020

Van uitkering naar werk

lees meer › Nieuwsbericht
23 juni 2020

Nibud Jaarverslag 2019

lees meer › Nieuwsbericht
16 juni 2020

‘Hele grote minnen’ voor huishoudens met inkomensterugval

lees meer › Nieuwsbericht

Geldkrant Personeelskrant: ‘Ons doel is absoluut bereikt’

Het Personeelsfonds van het ministerie van Financiën liet speciaal voor het 60-jarig jubileum een Geldkrant op maat ontwikkelen.

lees meer › Praktijkverhaal

Vroegsignalering: het bereiken van inwoners

Het Nibud biedt diverse middelen om een hoger bereik bij inwoners te realiseren.

lees meer › Artikel
12 juni 2020

Blog Financieel fit: Mijn staycation-vakantiebegroting

lees meer › Blog
04 juni 2020

Met de Geldwijzer Studenten helpt het Nibud geslaagden financieel op weg

lees meer › Persbericht
29 mei 2020

Door crisis meer aandacht voor rol financiële educatie

lees meer › Nieuwsbericht
25 mei 2020

Negenduizend huurders met betalingsproblemen

lees meer › Nieuwsbericht
19 mei 2020

Maximale rentes kredieten tijdelijk verlaagd

lees meer › Nieuwsbericht
18 mei 2020

Drie maanden collegegeld voor vertraagde afstudeerders

lees meer › Nieuwsbericht