Verzekeringen: kies bewust

Met een goede en passende verzekering bespaart u geld. Waar kunt u op letten bij het afsluiten en verlengen van uw verzekering?

Verzekeringen afsluiten

Alle volwassenen in Nederland zijn bij wet verplicht om verzekerd te zijn tegen ziektekosten en een WA-verzekering af te sluiten in het geval van auto- of motorbezit. Ook zijn er noodzakelijke verzekeringen. De belangrijkste verzekeringen zijn:

36 %

van de huishoudens controleert regelmatig of er sprake is van over- of onderverzekering

Bron: Geldzaken in de praktijk 2015

Verzekeringen verlengen en opzeggen

Schadeverzekeraars zijn verplicht om u op tijd te informeren over de datum waarop uw verzekering verlengd wordt. Ook moet u informatie krijgen over de mogelijkheden om op te zeggen. Meestal is de contracttermijn één jaar. Nadat het contract voor de eerste keer verlengd is, hebt u een opzegtermijn. Deze mag maximaal een maand zijn.

Contracten die langer lopen dan een jaar blijven wel mogelijk. Zonder nadrukkelijke toestemming van de consument verandert een meerjarig contract na de verlengdatum in een eenjarig contract. Dit contract heeft een opzegtermijn van maximaal een maand.

Tip: Wilt u meer informatie over verzekeringen? Op vanatotzekerheid.nl vindt u uitleg en tips over alles wat u tegenkomt bij het afsluiten, wijzigen en opzeggen van een verzekering.

Voorkom oververzekeren

Het is zonde als u bent oververzekerd. Controleer daarom voor uzelf of u:

  • Niet dubbel bent verzekerd. U heeft dan twee verzekeringen die allebei hetzelfde dekken.
  • Niet onnodig bent verzekerd. U betaalt dan maandelijks verzekeringspremie voor iets waarvoor u eigenlijk niet verzekerd hoeft te zijn. Bedenk dus bij uzelf of u het ook zelf kunt en wilt betalen als iets kapot gaat. Bekijk ook hoeveel dat wat u verzekerd hebt waard is: als u weinig tot niets uitbetaald krijgt van de verzekering is het niet verstandig om de verzekering af te sluiten.

Overstappen?

Vergelijk regelmatig de prijzen van verschillende verzekeraars voor de polissen die u nodig heeft. Overstappen kan lonen. Dat kan meestal met een opzegtermijn van een maand. Logisch is om dit op de contract-vervaldatum te doen.

U kunt op VerzekeraarsInBeeld.nl nagaan hoe klanten een verzekeraar beoordelen op zes aspecten van klantbediening:

  • klantgerichtheid
  • deskundigheid
  • klantcontact
  • duidelijkheid
  • vertrouwen
  • tevredenheid

Bijna 11.000 klanten hebben verzekeraars beoordeeld op deze aspecten met een cijfer van 1 tot 10, waarna een ranglijst is samengesteld. Daarnaast zijn ongeveer 5.000 klantreacties opgenomen. Zo kunt u de prestaties van verzekeraars bekijken en ze onderling vergelijken. Dat kan helpen bij het maken van een keuze.

Tip: Heeft u meerdere verzekeringen bij één maatschappij, vraag dan naar de mogelijkheden van korting. 

Keurmerk verzekeringen

Wilt u zeker weten dat u met een betrouwbare verzekeraar te maken heeft? Controleer dan of de verzekeraar het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft. Dit is een kwaliteitsgarantie voor de service en klantgerichtheid van een verzekeraar. De Stichting Toetsing Verzekeraars geeft dit keurmerk uit. Een verzekeraar met dit keurmerk is dus gegarandeerd een klantgerichte verzekeraar.

Tip: Houdt uw verzekeraar zich niet aan de afspraken? Dan kunt u een klacht indienen. Elke dienstverlener (en dus ook uw verzekeraar) moet een klachtenregeling hebben. Komt u er met uw verzekeraar samen niet uit, dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Toen we gingen samenwonen, hadden mijn partner en ik allebei een inboedelverzekering. Zonde, wij betaalden dubbel premie. We hebben nu zijn inboedelverzekering verhoogd en die van mij opgezegd. ”

— Tiny Bouma uit Heerenveen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

8 tips om energie te besparen in de zomer

Bij het besparen van energie denken we vooral aan de winter. Maar ook in de zomer kunt u energie besparen.

lees meer › Artikel

Zorgverzekering

Een basiszorgverzekering is verplicht voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar.

lees meer › Artikel

Zorgverzekering: overstappen of niet?

Wat is er mogelijk en waar kunt u op letten?

lees meer › Artikel

Thema: lagere lasten

De dagelijkse uitgaven zijn kosten die u makkelijk kunt beïnvloeden, in tegenstelling tot uw vaste lasten.

lees meer › Thema

Soorten hypotheken

Wat zijn de verschillen tussen hypotheekvormen?

lees meer › Artikel
12 mei 2016

Op naar op jezelf

lees meer ›Blog

Besparen op gas en elektriciteit

Door uw elektrische apparaten en uw verwarming slim te gebruiken, kunt u flink besparen op gas en elektriciteit.

lees meer › Artikel

Persoonlijk Budgetadvies

Rekentool: creëer overzicht in uw uitgaven, en vergelijk uzelf met met anderen.

lees meer › Tool

Nibud BufferBerekenaar

Bereken met de BufferBerekenaar of u voldoende geld achter de hand heeft.

lees meer › Tool

Kostgeld

Door kostgeld leren (werkende) jongeren dat levensonderhoud geld kost. Wat is een redelijk bedrag?

lees meer › Artikel

Sparen

Als u wilt gaan sparen, moet u met een aantal dingen rekening houden. Nibud zet het op een rij.

lees meer › Artikel

Vakantie en verzekeringen

Met een passende reis- en annuleringsverzekering kunt u onbezorgd op vakantie.

lees meer › Artikel