Telefoonkosten in het buitenland

Hoe zit het met de kosten van bellen en internetten in het buitenland? Bereid u goed voor zodat u weet wat het gebruik van uw mobiele telefoon kost.

Met onderstaande informatie en tips weet u wat u kunt verwachten.

Kosten binnen de EU

Telefonie-providers mogen binnen de EU het tarief rekenen dat hoort bij uw Nederlandse abonnement (bellen, sms’en en internetten). Tot voor kort gold daarbovenop een toeslag voor ‘roamingkosten’. Deze toeslag is na 15 juni 2017 komen te vervallen. U belt en internet dus tegen dezelfde tarieven als in Nederland. Maar let op, er zijn een aantal valkuilen.

  • Als u onbeperkt internet in uw abonnement heeft, dan geldt dat niet altijd in het buitenland. Uw provider kan hier een maximum aan stellen. Vraag bij uw provider na hoe het bij u geregeld is.
  • Als u gedurende een periode van 4 maanden meer data verbruikt in het buitenland dan in Nederland, dan mag uw provider extra kosten gaan berekenen.
  • Bellen vanuit Nederland naar het buitenland (ook EU-landen) wordt niet goedkoper
  • De regeling geldt alleen voor EU-landen

Lees meer op de site van Consuwijzer. Hier kunt u ook een rekenhulp invullen om uw datalimiet binnen de EU te berekenen.

Kosten buiten de EU

Telefoonproviders bepalen buiten de EU zelf hun tarieven (bellen, sms’en en internet). Zij rekenen de kosten door die ze moeten betalen aan de netwerken in het buitenland waar hun klanten gebruik van maken. De kosten kunnen hierdoor flink oplopen. Providers zijn verplicht om u een kostenbeperking aan te bieden om hoge kosten van mobiel internet in het buitenland te voorkomen. Standaard is dit een bedrag van € 60,50, maar u kunt ook een ander (lager) bedrag kiezen. U krijgt een waarschuwing wanneer 80 procent van het maximumbedrag is bereikt. Als u over dit maximumbedrag gaat, kunt u ervoor kiezen dat uw databundel wordt stopgezet. U kunt er ook voor kiezen om de limiet handmatig uit te schakelen, u ontvangt dan geen waarschuwingen meer. Met een ‘datateller’ die u kunt installereren op uw smartphone, houdt u zicht op uw datagebruik en de kosten.

Lees meer: Hoge tarieven buiten de EU (Consumentenbond.nl)

Tips om uw kosten te beperken

Algemeen

  • Providers verdelen de wereld in zones. Met name voor landen buiten de EU is het slim om bij uw provider de betreffende tarieven voor vertrek op te zoeken.
  • Als er kosten voor gebruik in het buitenland worden berekend, dan komen deze bovenop de kosten van uw abonnement. U gebruikt dan dus niet uw bundel.
  • Sommige providers bieden voordeelbundels aan voor bellen sms’en en internetten in het buitenland. Let goed op de voorwaarden: soms moet de volledige contractduur worden betaald, ongeacht het gebruik.

Telefoon

  • Gaat u voor langere tijd naar het buitenland? Dan kan het handig zijn om ter plaatse een prepaid pakket aan te schaffen, zodat u het lokale tarief betaalt. Dit geldt ook als u langer dan 4 maanden (vaak) in een EU-land verblijft.
  • Zet uw voicemail uit of luister deze niet af. Als u uw voicemail belt betaalt u daarvoor namelijk het internationale tarief.
  • Bellen kan ook via wifi, bijvoorbeeld met apps als Skype of Whatsapp.

Data

  • Mobiel internet in het buitenland kan voor een onverwachte hoge rekening zorgen. Met een 3G of 4G verbinding verbruikt u makkelijk veel data. Vooral bij het streamen, downloaden en versturen van filmpjes, hoge-resolutie foto’s en muziek.  Gaat u naar een ander land: vergeet dataroaming niet uit te zetten. Let ook binnen EU-landen op mogelijke datalimieten.
  • Wifi is vaak gratis in het buitenland. U verbruikt dan niets van uw internetbundel. Pas wel op met het versturen vertrouwelijke gegevens zoals internetbankieren.
  • Maak bij voorkeur gebruik van mobiele websites. Dat is vaak hetzelfde adres, maar dan met m. of mob. voor de url. Deze websites kosten veel minder data dan de standaard-websites. U kunt uw telefoon zo instellen dat de mobiele website automatisch wordt geladen.
  • Zet automatisch updaten/synchroniseren van sociale media als Facebook en Twitter uit.
  • Schakel het automatisch synchroniseren van uw e-mail-account uit in de instellingen. Met name grote bijlagen verbruiken veel data.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Ik probeer op vakantie minder te bellen, want ik wil geen hoge telefoonrekeningen bij thuiskomst. Maar wat het echt kost weet ik niet. ”

— Annelies Heijken, Sint-Michielsgestel

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

Test: vakantie en geld

Vergelijk uw keuzes rond vakantie en geld met die van anderen!

lees meer › Test

Vakantie en verzekeringen

Met een passende reis- en annuleringsverzekering kunt u onbezorgd op vakantie.

lees meer › Artikel

Wonen en werken in het buitenland

Informeer voor u vertrekt naar de gevolgen voor sociale en fiscale regelingen voor uw situatie.

lees meer › Artikel

Vakantiegeld

Vakantiegeld is vaak 8% van uw loon en wordt in mei uitgekeerd.

lees meer › Artikel

Betalen in het buitenland

Tips voor pinnen en betalen in het buitenland.

lees meer › Artikel

Creditcards: gemak én risico

Betalen met de creditcard: gemak en risico's.

lees meer › Artikel

Geld en vakantie

Zorgeloos op vakantie: handige tips van het Nibud.

lees meer › Artikel