Geschreven door

Rita Zeelenberg

Rita Zeelenberg

Adviseur online communicatie

medewerker

Smartphone als leermiddel

Weblog | 12 juni 2014

Sinds een half jaar heeft mijn 13-jarige dochter een smartphone. Een tweedehands Iphone is het. Van het spaar- en koopproces leerde ze al veel. Maar nu het apparaat er eenmaal is blijken er meer geldlessen te volgen.

De telefoon leidt bij mijn dochter een bewogen leven. Al na een paar weken kwam de eerste tegenslag: hij viel op straat toen een klasgenoot er een geintje mee wilde uithalen. De schade was flink en er moest een nieuw schermpje in. We belden de ouders van de klasgenoot om te bespreken of de schade via hun aansprakelijkheidsverzekering verhaald kon worden, waar helaas dit gezin niet aan wilde meewerken. Er moest desondanks iets gebeuren, dus we zochten een goedkope reparateur en hebben de kosten gedeeld.

Gruzelementen

Een paar weken later, ongelofelijk maar waar, viel de telefoon nog een keer tijdens een stoeipartij met broertjelief. Scherm weer helemaal aan gruzelementen. Drama en ruzie natuurlijk. Uiteindelijk kwamen broer en zus overeen allebei de helft van de reparatie te betalen.

Hoewel onze dochter inmiddels een stuk voorzichtiger met haar mobiel omging, kon het toch gebeuren dat er na een tijdje weer iets stuk ging. Dit keer de frontcamera. Ja, dat is degene waar je selfies mee maakt, dus onmisbaar! Voor de derde keer op naar de reparatieshop …

Financiële lessen

  1. Buffer
    Een werkende mobiel is voor een scholier natuurlijk een nummer 1 prioriteit. Maar waar moet je een reparatie van betalen als je niets in je portemonnee hebt? Een paar weken wachten tot je weer genoeg zakgeld hebt is een kwelling! Sinds deze ervaring zorgt onze dochter altijd dat ze een paar tientjes buffer achter de hand heeft…
  2. Aansprakelijkheid en verzekeren
    Door de incidenten kwam ze voor het eerst in aanraking met het thema verzekeren. Allereerst door de kwestie van aansprakelijkheid: hoe werkt het met vergoedingen als een ander iets van jou stuk maakt? En waarom geldt zo’n aansprakelijkheidsverzekering niet als de dader je broertje is?
    Maar ook bespraken we de gedachte om een verzekering voor de telefoon af te sluiten. Zoiets is er al vanaf 50 euro per jaar, terwijl de reparaties in een half jaar tijd in totaal al 135 euro hebben gekost. Wanneer is zoiets nu slim, wat staat er in de kleine lettertjes en welke risico’s loop je nu eigenlijk?
  3. Prijzen vergelijken en onderhandelen
    De zoektocht naar een goedkope reparateur was heel interessant. We kwamen in winkels waar ze de ene dag een heel ander bedrag noemden dan de andere dag. Ook bleek voor de ene reparatiewinkel 1 de goedkoopste en voor de andere reparatiewinkel 2. Rondshoppen en pingelen over de prijs bleek tientjes te kunnen opleveren!

Groeiende verantwoordelijkheid

Kortom, met het bezit van een duur apparaat als een smartphone bleek ons kind vanzelf ook te maken te krijgen met allerlei andere aspecten van omgaan met geld. Dat met een aankoop alleen de kosten nog niet ophouden. En dat spullen kopen niet alleen betekent dat je fijn iets hebt maar dat je er ook een verantwoordelijkheid bij krijgt.

Leuk en niet leuk tegelijk, maar in elk geval leerzaam!

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Rita Zeelenberg

Rita Zeelenberg

Adviseur online communicatie

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

03 april 2020

Nibud: Een vijfde van de Nederlanders ervaart inkomensterugval

lees meer ›Persbericht

Grip bij geldzorgen door coronacrisis

Kunt u uw rekeningen blijven betalen nu uw inkomsten door de coronacrisis verminderen? Met dit stappenplan zet u op een rij hoe u ervoor staat en wat u kunt doen.

lees meer › Stappenplan

Een maandbegroting maken

Met een maandbegroting krijgt u inzicht in uw uitgaven en inkomsten voor één maand.

lees meer › Tool

Geldkrant Minder inkomen

Tips en adviezen voor als u plotseling geen of minder inkomen hebt door de coronacrisis.

lees meer › Artikel
26 maart 2020

Nibud lanceert Geldkrant-special: Minder inkomen

lees meer ›Persbericht

Als u (tijdelijk) niet kunt betalen

Kom in actie. Bel of gebruik onze voorbeeldbrief en voorkom grotere geldproblemen.

lees meer › Artikel
23 maart 2020

Blog Financieel fit: Mijn administratie en belastingaangifte

lees meer ›Blog

Financiële ondersteuning voor zelfstandig ondernemers

Welke regelingen helpen u als zelfstandig ondernemer met geldproblemen?

lees meer › Artikel
23 maart 2020

Nibud Congres Geld & Gedrag gaat voorlopig niet door

lees meer ›Nieuwsbericht
17 maart 2020

Oproep beperken financiële gevolgen coronavirus voor kwetsbaren

lees meer ›Nieuwsbericht
13 maart 2020

Week van het geld 2020 uitgesteld

lees meer ›Nieuwsbericht
03 maart 2020

Nibud: hulpvragers voedselbank slechts topje van de ijsberg

lees meer ›Nieuwsbericht