Geschreven door

Rita Zeelenberg

Rita Zeelenberg

Adviseur online communicatie

medewerker

Smartphone als leermiddel

Weblog | 12 juni 2014

Sinds een half jaar heeft mijn 13-jarige dochter een smartphone. Een tweedehands Iphone is het. Van het spaar- en koopproces leerde ze al veel. Maar nu het apparaat er eenmaal is blijken er meer geldlessen te volgen.

De telefoon leidt bij mijn dochter een bewogen leven. Al na een paar weken kwam de eerste tegenslag: hij viel op straat toen een klasgenoot er een geintje mee wilde uithalen. De schade was flink en er moest een nieuw schermpje in. We belden de ouders van de klasgenoot om te bespreken of de schade via hun aansprakelijkheidsverzekering verhaald kon worden, waar helaas dit gezin niet aan wilde meewerken. Er moest desondanks iets gebeuren, dus we zochten een goedkope reparateur en hebben de kosten gedeeld.

Gruzelementen

Een paar weken later, ongelofelijk maar waar, viel de telefoon nog een keer tijdens een stoeipartij met broertjelief. Scherm weer helemaal aan gruzelementen. Drama en ruzie natuurlijk. Uiteindelijk kwamen broer en zus overeen allebei de helft van de reparatie te betalen.

Hoewel onze dochter inmiddels een stuk voorzichtiger met haar mobiel omging, kon het toch gebeuren dat er na een tijdje weer iets stuk ging. Dit keer de frontcamera. Ja, dat is degene waar je selfies mee maakt, dus onmisbaar! Voor de derde keer op naar de reparatieshop …

Financiële lessen

  1. Buffer
    Een werkende mobiel is voor een scholier natuurlijk een nummer 1 prioriteit. Maar waar moet je een reparatie van betalen als je niets in je portemonnee hebt? Een paar weken wachten tot je weer genoeg zakgeld hebt is een kwelling! Sinds deze ervaring zorgt onze dochter altijd dat ze een paar tientjes buffer achter de hand heeft…
  2. Aansprakelijkheid en verzekeren
    Door de incidenten kwam ze voor het eerst in aanraking met het thema verzekeren. Allereerst door de kwestie van aansprakelijkheid: hoe werkt het met vergoedingen als een ander iets van jou stuk maakt? En waarom geldt zo’n aansprakelijkheidsverzekering niet als de dader je broertje is?
    Maar ook bespraken we de gedachte om een verzekering voor de telefoon af te sluiten. Zoiets is er al vanaf 50 euro per jaar, terwijl de reparaties in een half jaar tijd in totaal al 135 euro hebben gekost. Wanneer is zoiets nu slim, wat staat er in de kleine lettertjes en welke risico’s loop je nu eigenlijk?
  3. Prijzen vergelijken en onderhandelen
    De zoektocht naar een goedkope reparateur was heel interessant. We kwamen in winkels waar ze de ene dag een heel ander bedrag noemden dan de andere dag. Ook bleek voor de ene reparatiewinkel 1 de goedkoopste en voor de andere reparatiewinkel 2. Rondshoppen en pingelen over de prijs bleek tientjes te kunnen opleveren!

Groeiende verantwoordelijkheid

Kortom, met het bezit van een duur apparaat als een smartphone bleek ons kind vanzelf ook te maken te krijgen met allerlei andere aspecten van omgaan met geld. Dat met een aankoop alleen de kosten nog niet ophouden. En dat spullen kopen niet alleen betekent dat je fijn iets hebt maar dat je er ook een verantwoordelijkheid bij krijgt.

Leuk en niet leuk tegelijk, maar in elk geval leerzaam!

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Rita Zeelenberg

Rita Zeelenberg

Adviseur online communicatie

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

15 juni 2020

Nibud: Huishoudens niet voorbereid op crisis

lees meer › Persbericht

Rapport Het meewegen van de studielening bij hypotheekaanvragen

Een studieschuld zou iets minder zwaar mee moeten wegen bij het aanvragen van een hypotheek.

lees meer › Onderzoeksrapport
06 juli 2020

Nibud: Iets meer hypotheek voor ex-student met schuld

lees meer › Nieuwsbericht
30 juni 2020

Van uitkering naar werk

lees meer › Nieuwsbericht
23 juni 2020

Nibud Jaarverslag 2019

lees meer › Nieuwsbericht
16 juni 2020

‘Hele grote minnen’ voor huishoudens met inkomensterugval

lees meer › Nieuwsbericht

Geldkrant Personeelskrant: ‘Ons doel is absoluut bereikt’

Een Geldkrant op maat voor het Personeelsfonds van het ministerie van Financiën.

lees meer › Praktijkverhaal

Vroegsignalering: het bereiken van inwoners

Het Nibud biedt diverse middelen om een hoger bereik bij inwoners te realiseren.

lees meer › Artikel
12 juni 2020

Blog Financieel fit: Mijn staycation-vakantiebegroting

lees meer › Blog
04 juni 2020

Met de Geldwijzer Studenten helpt het Nibud geslaagden financieel op weg

lees meer › Persbericht
29 mei 2020

Door crisis meer aandacht voor rol financiële educatie

lees meer › Nieuwsbericht
25 mei 2020

Negenduizend huurders met betalingsproblemen

lees meer › Nieuwsbericht