Is rood staan een probleem?

Een keer rood staan is niet erg. Het kan een handige tijdelijke oplossing als u even niet uitkomt met uw geld. Het blijft een vorm van lenen en daarom betaalt u rente: tussen de 8 en 14 procent per jaar over het bedrag dat u rood staat.

De rente verschilt per bank en hangt ook af van hoeveel u rood mag staan. Hoeveel dat maximale bedrag is, regelt u met uw bank.

Rood staan kost meer dan sparen oplevert

Op de meeste spaarrekeningen krijgt u maximaal tussen de 0 en 1 procent rente. Voorkom daarom dat u rood staat en spaart tegelijk. Dat is zonde van uw geld. Zorg eerst voor een positief saldo op uw bankrekening en ga daarna pas sparen.

Tip: Vindt u het vervelend om rood te staan? Uw bank kan u een sms of e-mail sturen als uw saldo onder een bepaalde grens komt. Dit kunt u instellen via internetbankieren of neem contact op met uw bank.

23 %

staat elke maand rood

Bron: Geldzaken in de Praktijk, 2015

Langdurig rood staan is wel een probleem

Staat u bijna altijd, of steeds dieper rood? U geeft dan meer uit dan u eigenlijk heeft. Zo ontstaat er een schuld die steeds groter wordt. Met als gevolg dat het op een dag kan gebeuren dat u niet meer kunt pinnen.

De oplossing

Ga voor u zelf na wat de oorzaak van de langdurige roodstand is.

Staat u langdurig rood uit gemak? In dat geval kunt u kijken naar een alternatieve leenvorm. Een doorlopend krediet of persoonlijke lening kan voordeliger zijn. De rente is vaak lager en u bent bovendien verplicht om maandelijks een bedrag af te lossen. Als u rood staat loopt de schuld alleen maar verder op.

Tip: Wilt u niet in de verleiding komen om te veel uit te geven? Spreek dan met de bank af om niet of voor een lager bedrag rood te kunnen staan.

Staat u langdurig rood uit noodzaak? In dat geval geeft zelfjeschuldenregelen.nl oplossingsmogelijkheden voor u.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Ik krijg een SMS-alert van mijn bank als mijn saldo onder de 100 euro komt. Dan kan ik geld van mijn spaarrekening overboeken en kom ik niet rood te staan.”

— Sven de Boer uit Sneek

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

01 november 2018

Nibud pleit voor strenge acceptatieprocedures bij alle soorten leningen, ook kleine kredieten

lees meer ›Persbericht
05 september 2018

Ruim 2.000 consumenten aangemeld voor Nibud e-mailcoaching Bewaar

lees meer ›Nieuwsbericht
31 augustus 2018

‘Van mijn kop in het zand naar overzicht’

lees meer ›Blog

Financiële administratie bewaren

Zorg voor een goed overzicht van wat u waar bewaart. Volg ons stappenplan.

lees meer › Stappenplan

E-mailcoaching Bewaar

Acht weken lang tips en informatie via e-mail. Doe mee!

lees meer › Tool

Bewaarwijzer

Uw persoonlijke overzicht van al uw belangrijke documenten.

lees meer › Tool

Praktische bespaartips

Boodschappen en winkelen: geef minder uit met deze slimme tips!

lees meer › Artikel

Een telefoon kopen

Als u de kosten in termijnen via de telefoonrekening betaalt, is dat kopen op afbetaling.

lees meer › Artikel

Hoeveel kan ik lenen?

Lenen: over risico's, rente, regelgeving en meer.

lees meer › Artikel

Wat geeft u uit aan voeding?

Het Nibud zet de kosten van voeding voor verschillende huishoudens op een rij.

lees meer › Artikel

Geld en gedrag in de praktijk

Filmpje over onbewuste uitgaven: hoe je denkt te besparen maar ongemerkt toch veel uitgeeft.

lees meer › Artikel

Een gezamenlijke administratie

Hoe richt u dat in en welke afspraken maakt u samen? Een checklist.

lees meer › Checklist