PSD2: een nieuwe Europese betaalwet. Wat betekent dit voor u?

Vanaf 2019 kunt u bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening, zodat zij financiële diensten aan u kunnen leveren. Bijvoorbeeld: uw saldo checken, betalingen voor u uitvoeren of rekeninginformatie ophalen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in wetgeving genaamd PSD2. Wat betekent dit voor u?

PSD2 betekent: nieuwe diensten

Bestaande financiële instellingen gaan nieuwe diensten ontwikkelen naar aanleiding van PSD2. De verwachting is dat er ook andere partijen komen die diensten gaan aanbieden, met behulp van deze wet. Het gaat om drie soorten nieuwe diensten:

  • saldocheck
    Hiermee kunnen partijen snel checken of u voldoende saldo op uw bankrekening heeft bij een kaartbetaling. Dat kan bijvoorbeeld bij een creditcard of een andere kaart die aan de betaalrekening gekoppeld is.
  • rekeninginformatiediensten
    Als u hier toestemming voor geeft, kunnen partijen toegang krijgen tot uw saldo en de transacties die u heeft gedaan. Dit kan handig zijn omdat het u kan helpen bij uw financiële planning. Partijen kunnen het ook gebruiken om u aan de hand van uw betaalgegevens specifieke aanbiedingen te doen.
  • betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunnen partijen een betaling doen vanaf uw betaalrekening. Natuurlijk pas wanneer u hen daar toestemming voor geeft. Dat zal ongeveer gaan werken zoals Ideal of PayPal. Online winkels kunnen zo’n betaling dan rechtstreeks gaan starten en klaarzetten, dit kan u gemak opleveren. U geeft steeds een eenmalige toestemming.

Alleen met uw toestemming

Partijen mogen niet zomaar gebruik maken van de gegevens van uw betaalrekening. U moet daar expliciet toestemming voor geven.

Banken hebben uitstel gekregen om aan de nieuwe richtlijn te voldoen. Overige aanbieders moeten eerst een vergunning krijgen van De Nederlandse Bank. Op korte termijn zult u waarschijnlijk nog niet veel merken van PSD2. Daarnaast geldt: als u niets doet, verandert er niets voor u. U bepaalt zelf wie u welke toestemming geeft.

  • Meer informatie leest u bij DNB

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht
16 mei 2019

Blog Bewust op budget: Mijn geld-identiteit

lees meer ›Blog
16 mei 2019

Nibud: Huiseigenaren wachten met verduurzamen op overheid

lees meer ›Persbericht

Onderzoek Verduurzaming: een heilig huisje in aanbouw?

Welke hobbels ervaren huiseigenaren in de weg naar verduurzaming van hun woning.

lees meer › Onderzoeksrapport

Naar een energiezuiniger huis

Welke investeringen in uw woning zijn slim en hoe vindt u er budget voor?

lees meer › Artikel
29 april 2019

Nibud-agenda 2020: Deel jouw ervaringen én tips

lees meer ›Blog

Koningsdag: royaal een zakcentje bijverdienen?

Slimme Nibud-tips die meer geld in het laatje brengen voor wie wil bijverdienen op Koningsdag.

lees meer › Artikel
25 april 2019

Terugblik op het Nibud Jubileumcongres Geld & Gedrag

lees meer ›Nieuwsbericht
18 april 2019

Nibud: Kwart van huishoudens weet niet of ze recht hebben op toeslagen

lees meer ›Persbericht

Wisselende inkomsten

Krijg grip op uw inkomsten en uitgaven met dit stappenplan voor een jaarbegroting.

lees meer › Stappenplan
16 april 2019

Nibud Jaarverslag 2018 – Terug naar de basis: administratie op orde!

lees meer ›Nieuwsbericht
16 april 2019

Bijna 18: het Nibud bereidt jongeren voor

lees meer ›Nieuwsbericht