PSD2: een nieuwe Europese betaalwet. Wat betekent dit voor u?

Vanaf 2019 kunt u bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening, zodat zij financiële diensten aan u kunnen leveren. Bijvoorbeeld: uw saldo checken, betalingen voor u uitvoeren of rekeninginformatie ophalen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in wetgeving genaamd PSD2. Wat betekent dit voor u?

PSD2 betekent: nieuwe diensten

Bestaande financiële instellingen gaan nieuwe diensten ontwikkelen naar aanleiding van PSD2. De verwachting is dat er ook andere partijen komen die diensten gaan aanbieden, met behulp van deze wet. Het gaat om drie soorten nieuwe diensten:

  • saldocheck
    Hiermee kunnen partijen snel checken of u voldoende saldo op uw bankrekening heeft bij een kaartbetaling. Dat kan bijvoorbeeld bij een creditcard of een andere kaart die aan de betaalrekening gekoppeld is.
  • rekeninginformatiediensten
    Als u hier toestemming voor geeft, kunnen partijen toegang krijgen tot uw saldo en de transacties die u heeft gedaan. Dit kan handig zijn omdat het u kan helpen bij uw financiële planning. Partijen kunnen het ook gebruiken om u aan de hand van uw betaalgegevens specifieke aanbiedingen te doen.
  • betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunnen partijen een betaling doen vanaf uw betaalrekening. Natuurlijk pas wanneer u hen daar toestemming voor geeft. Dat zal ongeveer gaan werken zoals Ideal of PayPal. Online winkels kunnen zo’n betaling dan rechtstreeks gaan starten en klaarzetten, dit kan u gemak opleveren. U geeft steeds een eenmalige toestemming.

Alleen met uw toestemming

Partijen mogen niet zomaar gebruik maken van de gegevens van uw betaalrekening. U moet daar expliciet toestemming voor geven.

Banken hebben uitstel gekregen om aan de nieuwe richtlijn te voldoen. Overige aanbieders moeten eerst een vergunning krijgen van De Nederlandse Bank. Op korte termijn zult u waarschijnlijk nog niet veel merken van PSD2. Daarnaast geldt: als u niets doet, verandert er niets voor u. U bepaalt zelf wie u welke toestemming geeft.

  • Meer informatie leest u bij DNB

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

19 januari 2021

Blog: Onzekere persoonlijke inflatie

lees meer › Blog
19 januari 2021

Nibud: Financiële zorgen over onzeker 2021

lees meer › Persbericht
16 januari 2021

Bijna helft flexwerkers, zzp’ers en ondernemers komt vaker moeilijk rond

lees meer › Nieuwsbericht

Rapport Inkomenspositie van studenten in de beroepsbegeleidende leerweg

Het Nibud onderzocht in opdracht van het ministerie van OCW of het bbl-inkomen toereikend is.

lees meer › Onderzoeksrapport
18 december 2020

Nibud: Zelfstandig wonende jongeren kwetsbaar

lees meer › Nieuwsbericht
16 december 2020

Het Nibud in 2020: 2 euro, 4 procent, 4.000 deelnemers

lees meer › Blog
10 december 2020

Blog Financieel fit: Mijn zorgverzekeringspotje is gesneuveld

lees meer › Blog
10 december 2020

Podcast Praat Money Met Me maakt geldproblemen bespreekbaar

lees meer › Nieuwsbericht
04 december 2020

Tweede Nibud-onderzoeker promoveert op het gebied van geld en gedrag

lees meer › Nieuwsbericht
01 december 2020

Nibud-advies: aanscherping normen voor consumptief krediet

lees meer › Nieuwsbericht

Lotte van Os

Lotte van Os

Adviseur Organisatie-ontwikkeling & Personeel

Medewerker

Beslaglegging en berekening beslagvrije voet per 1 januari 2021

Beslaglegging en berekening beslagvrije voet per 1 januari 2021

Online workshop over beslagrecht en de beslagvrije voet.

meer info › Opleidingen