PSD2: een nieuwe Europese betaalwet. Wat betekent dit voor u?

Vanaf 2019 kunt u bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening, zodat zij financiële diensten aan u kunnen leveren. Bijvoorbeeld: uw saldo checken, betalingen voor u uitvoeren of rekeninginformatie ophalen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in wetgeving genaamd PSD2. Wat betekent dit voor u?

PSD2 betekent: nieuwe diensten

Bestaande financiële instellingen gaan nieuwe diensten ontwikkelen naar aanleiding van PSD2. De verwachting is dat er ook andere partijen komen die diensten gaan aanbieden, met behulp van deze wet. Het gaat om drie soorten nieuwe diensten:

  • saldocheck
    Hiermee kunnen partijen snel checken of u voldoende saldo op uw bankrekening heeft bij een kaartbetaling. Dat kan bijvoorbeeld bij een creditcard of een andere kaart die aan de betaalrekening gekoppeld is.
  • rekeninginformatiediensten
    Als u hier toestemming voor geeft, kunnen partijen toegang krijgen tot uw saldo en de transacties die u heeft gedaan. Dit kan handig zijn omdat het u kan helpen bij uw financiële planning. Partijen kunnen het ook gebruiken om u aan de hand van uw betaalgegevens specifieke aanbiedingen te doen.
  • betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunnen partijen een betaling doen vanaf uw betaalrekening. Natuurlijk pas wanneer u hen daar toestemming voor geeft. Dat zal ongeveer gaan werken zoals Ideal of PayPal. Online winkels kunnen zo’n betaling dan rechtstreeks gaan starten en klaarzetten, dit kan u gemak opleveren. U geeft steeds een eenmalige toestemming.

Alleen met uw toestemming

Partijen mogen niet zomaar gebruik maken van de gegevens van uw betaalrekening. U moet daar expliciet toestemming voor geven.

Banken hebben uitstel gekregen om aan de nieuwe richtlijn te voldoen. Overige aanbieders moeten eerst een vergunning krijgen van De Nederlandse Bank. Op korte termijn zult u waarschijnlijk nog niet veel merken van PSD2. Daarnaast geldt: als u niets doet, verandert er niets voor u. U bepaalt zelf wie u welke toestemming geeft.

  • Meer informatie leest u bij DNB

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht
18 maart 2019

Nibud: meer dan helft van budget op aan vaste lasten

lees meer ›Persbericht
13 maart 2019

Koningin Máxima aanwezig bij Nibud Jubileumcongres

lees meer ›Persbericht
07 maart 2019

Geldzaken regelen bij een scheiding

lees meer ›Blog
07 maart 2019

Energie vraagt om helderheid

lees meer ›Blog
05 maart 2019

Blog Bewust op budget: Rekenen, plannen en vragen

lees meer ›Blog
05 maart 2019

‘Het Vaste Lasten Pakket kan de negatieve spiraal doorbreken’

lees meer ›Nieuwsbericht
01 maart 2019

Maart is #bewaarmaand

lees meer ›Nieuwsbericht
15 februari 2019

Nibud steunt gemeenten die vragen om verhoging kwijtscheldingsnorm

lees meer ›Nieuwsbericht
06 februari 2019

Blog Bewust op budget: Vrekkig met de verwarming

lees meer ›Blog

Financiële redzaamheid en beschermingsbewind

Bewind51 is een objectieve tool waarmee een gemeente objectief kan beoordelen of beschermingsbewind (nog) passend is.

lees meer › Praktijkverhaal

Dörthe Kunkel

Dörthe Kunkel

Wetenschappelijk medewerker

Medewerker