PSD2: een nieuwe Europese betaalwet. Wat betekent dit voor u?

Vanaf 2019 kunt u bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening, zodat zij financiële diensten aan u kunnen leveren. Bijvoorbeeld: uw saldo checken, betalingen voor u uitvoeren of rekeninginformatie ophalen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in wetgeving genaamd PSD2. Wat betekent dit voor u?

PSD2 betekent: nieuwe diensten

Bestaande financiële instellingen gaan nieuwe diensten ontwikkelen naar aanleiding van PSD2. De verwachting is dat er ook andere partijen komen die diensten gaan aanbieden, met behulp van deze wet. Het gaat om drie soorten nieuwe diensten:

  • saldocheck
    Hiermee kunnen partijen snel checken of u voldoende saldo op uw bankrekening heeft bij een kaartbetaling. Dat kan bijvoorbeeld bij een creditcard of een andere kaart die aan de betaalrekening gekoppeld is.
  • rekeninginformatiediensten
    Als u hier toestemming voor geeft, kunnen partijen toegang krijgen tot uw saldo en de transacties die u heeft gedaan. Dit kan handig zijn omdat het u kan helpen bij uw financiële planning. Partijen kunnen het ook gebruiken om u aan de hand van uw betaalgegevens specifieke aanbiedingen te doen.
  • betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunnen partijen een betaling doen vanaf uw betaalrekening. Natuurlijk pas wanneer u hen daar toestemming voor geeft. Dat zal ongeveer gaan werken zoals Ideal of PayPal. Online winkels kunnen zo’n betaling dan rechtstreeks gaan starten en klaarzetten, dit kan u gemak opleveren. U geeft steeds een eenmalige toestemming.

Alleen met uw toestemming

Partijen mogen niet zomaar gebruik maken van de gegevens van uw betaalrekening. U moet daar expliciet toestemming voor geven.

Banken hebben uitstel gekregen om aan de nieuwe richtlijn te voldoen. Overige aanbieders moeten eerst een vergunning krijgen van De Nederlandse Bank. Op korte termijn zult u waarschijnlijk nog niet veel merken van PSD2. Daarnaast geldt: als u niets doet, verandert er niets voor u. U bepaalt zelf wie u welke toestemming geeft.

  • Meer informatie leest u bij DNB

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

Meerderjarig? Zelf je administratie bewaren!

Een opgeruimde administratie geeft je als jongere overzicht in geldzaken.

lees meer › Artikel
17 september 2019

Nibud: Koopkracht niet-werkenden stijgt nauwelijks

lees meer ›Persbericht

Koopkracht 2019-2020: de belangrijkste veranderingen

Welke veranderingen in beleid, prijzen en inkomens zijn van invloed op de koopkracht?

lees meer › Artikel
17 september 2019

Koopkracht: het mandje van de inflatie

lees meer ›Blog
13 september 2019

Nibud luidt noodklok: kwart van de huurders zit financieel klem

lees meer ›Persbericht

Sparen voor de aankoop van een woning

Welk bedrag aan spaargeld moet u zelf hebben als u een woning gaat kopen?

lees meer › Artikel

Humanitas geeft Startpunt Geldzaken ruim baan

lees meer › Praktijkverhaal

Interview met Tamar Strietman, Humanitas

lees meer › Special
29 augustus 2019

Blog 11 Bewust op budget: Zelfs op vakantie

lees meer ›Blog
29 augustus 2019

De scholen zijn weer begonnen

lees meer ›Nieuwsbericht
20 augustus 2019

Bijhouden van abonnementen op streamingdiensten

lees meer ›Nieuwsbericht