PSD2: een nieuwe Europese betaalwet. Wat betekent dit voor u?

Vanaf 2019 kunt u bedrijven toegang geven tot uw betaalrekening, zodat zij financiële diensten aan u kunnen leveren. Bijvoorbeeld: uw saldo checken, betalingen voor u uitvoeren of rekeninginformatie ophalen. De regels hiervoor zijn vastgelegd in wetgeving genaamd PSD2. Wat betekent dit voor u?

PSD2 betekent: nieuwe diensten

Bestaande financiële instellingen gaan nieuwe diensten ontwikkelen naar aanleiding van PSD2. De verwachting is dat er ook andere partijen komen die diensten gaan aanbieden, met behulp van deze wet. Het gaat om drie soorten nieuwe diensten:

  • saldocheck
    Hiermee kunnen partijen snel checken of u voldoende saldo op uw bankrekening heeft bij een kaartbetaling. Dat kan bijvoorbeeld bij een creditcard of een andere kaart die aan de betaalrekening gekoppeld is.
  • rekeninginformatiediensten
    Als u hier toestemming voor geeft, kunnen partijen toegang krijgen tot uw saldo en de transacties die u heeft gedaan. Dit kan handig zijn omdat het u kan helpen bij uw financiële planning. Partijen kunnen het ook gebruiken om u aan de hand van uw betaalgegevens specifieke aanbiedingen te doen.
  • betaalinitiatiediensten
    Hiermee kunnen partijen een betaling doen vanaf uw betaalrekening. Natuurlijk pas wanneer u hen daar toestemming voor geeft. Dat zal ongeveer gaan werken zoals Ideal of PayPal. Online winkels kunnen zo’n betaling dan rechtstreeks gaan starten en klaarzetten, dit kan u gemak opleveren. U geeft steeds een eenmalige toestemming.

Alleen met uw toestemming

Partijen mogen niet zomaar gebruik maken van de gegevens van uw betaalrekening. U moet daar expliciet toestemming voor geven.

Banken hebben uitstel gekregen om aan de nieuwe richtlijn te voldoen. Overige aanbieders moeten eerst een vergunning krijgen van De Nederlandse Bank. Op korte termijn zult u waarschijnlijk nog niet veel merken van PSD2. Daarnaast geldt: als u niets doet, verandert er niets voor u. U bepaalt zelf wie u welke toestemming geeft.

  • Meer informatie leest u bij DNB

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

Webinar Financieel fitte medewerkers

Webinar Financieel fitte medewerkers

Voorkomen van geldproblemen bij medewerkers.

meer info › Opleidingen
15 september 2020

Nibud: 2021 financieel zwaar jaar

lees meer › Persbericht

Koopkracht 2020-2021: de belangrijkste veranderingen

Welke veranderingen in beleid, prijzen en inkomens zijn van invloed op de koopkracht?

lees meer › Artikel
15 september 2020

Koopkracht in coronatijd

lees meer › Blog

Rapport Kunnen woningeigenaren energie-investeringen betalen?

Minstens 2 miljoen eigenhuis-bezitters hebben onvoldoende geld om de verduurzaming van hun woning te kunnen betalen.

lees meer › Onderzoeksrapport
10 september 2020

Nibud: Minstens 2 miljoen eigenhuisbezitters hebben geen geld voor verduurzaming

lees meer › Nieuwsbericht
09 september 2020

Vijf en financieel wijs?

lees meer › Blog
07 september 2020

Nibud: Doe iets aan betaalbaarheid huren

lees meer › Nieuwsbericht
04 september 2020

Nibud: Scholieren rijker, maar komen nog steeds tekort

lees meer › Persbericht

Nibud Scholierenonderzoek 2020

Het Nibud onderzocht voor de 14e keer hoe scholieren in het voortgezet onderwijs omgaan met geld.

lees meer › Onderzoeksrapport
31 augustus 2020

Meer jongeren in de bijstand

lees meer › Nieuwsbericht

Nibud Agenda 2021

Nibud Agenda 2021

Bewust omgaan met geld wordt vanzelfsprekend.

bestel › Product