Positieve reacties van klanten op zelf betaaldatum kiezen

Nieuwsbericht | 28 oktober 2019

Klanten meer ruimte geven om zelf te bepalen wanneer ze hun rekeningen betalen heeft geleid tot positieve reacties bij klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat het Nibud heeft gedaan op verzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Het Nibud heeft bij klanten van Flanderijn, die minimaal twee maanden achterstand hadden op hun zorgverzekering, onderzocht wat er gebeurt als zij zelf mogen bepalen wanneer zij de schuld betalen.

Hou rekening met de klant

Het Nibud concludeert dat de klanten zeer positief reageerden en het gevoel kregen dat er met ze werd meegedacht. Het leidde echter niet tot meer betalingen. Volgens het Nibud kan dit komen door de hoogte van de schuld. Het instituut wil daarom graag vervolgonderzoek doen bij mensen met minder ernstige betalingsachterstanden. Ook zag het Nibud dat de meeste betalingen worden gedaan tussen de 22e en 31e van de maand. Waarschijnlijk omdat de klanten in die periode hun inkomen krijgen. Het Nibud adviseert crediteuren hierop aan te sluiten met hun factuurproces. Zij kunnen het beste hun rekeningen rond de 15de van de maand versturen en klanten de mogelijkheid geven om binnen 15 dagen te betalen.

Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Flanderijn en het Think Forward Initiative. Voor het Think Forward Initiative is een Engelstalige samenvatting van het onderzoek gemaakt. Die vindt u hier.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Verantwoord financieel gedrag bevorderen (2017)

Financiële educatie kan effectief, mits op een goede manier aangepakt.

lees meer › Onderzoeksrapport
18 april 2019

Nibud: Kwart van huishoudens weet niet of ze recht hebben op toeslagen

lees meer ›Persbericht
08 juni 2018

Liveblog studiereis financieel gedrag

lees meer ›Blog