Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Pinnen? neuh… niet nodig

Weblog | 3 oktober 2014

Vandaag start de Week van de Opvoeding met als motto: ‘Ik tel tot tien’. Opvoeden heeft immers ook te maken met geduld hebben en je kind de kans te geven nieuwe vaardigheden op te pakken op momenten dat hij of zij daar zelf aan toe is.

Zo taalde mijn zoon jarenlang niet naar zijn eigen pinpas… tot nu. Wat bracht daarin verandering?

Pinnen? Geen interesse…

Leren omgaan met geld, betekent ook leren omgaan met een pinpas. Mijn zoon heeft er één sinds zijn 12e, ongevraagd toegestuurd door de bank. Ik heb hem destijds laten zien hoe pinnen in zijn werk gaat, maar ik vond hem nog te jong om zelf de verantwoordelijkheid over een pinpas met pincode te hebben. De pas verdween in een la. Inmiddels is hij 16 en tot vorige week taalde hij er niet meer naar.

Het salaris van zijn bijbaantje en de helft van zijn zakgeld (de andere helft geef ik cash) worden gestort op zijn bankrekening. Mijn zoon geeft zijn geld niet onnodig uit, hij spaart automatisch en maakt bewuste keuzes als het om aankopen gaat. Niets aan de hand dus zou je zeggen!

Maar… hij heeft nog nooit zelf gepind. Ook al roep ik sinds een jaar of twee regelmatig hoe handig pinnen kan zijn: op schoolreis naar het buitenland, met vrienden op vakantie et cetera. Maar dat “handig van mij” vond hij maar onzin en de pas bleef liggen in de la.

Op mijn vraag: “Je moet toch weten hoe je je pinpas moet gebruiken?” was zijn reactie: “Hoezo? Dat is toch gewoon in dat apparaat  stoppen en je code intoetsen? Duh… Hoe moeilijk kan dat zijn.” Ik dacht toen terug aan mijn eigen eerste keer pinnen, ik vroeg me toen nogal bezorgd af wat ik zou moeten doen als ik iets verkeerd zou intoetsen.

Tot vorige week…

Mijn zoon wilde (in overleg met mij) een Play Station 4 kopen en inspecteerde zijn saldo. Ik vroeg op de automatische piloot hoe hij dit bedrag dacht te betalen, maar eigenlijk ging ik ervan uit dat ik zou pinnen en hij mij via internetbankieren zou terugbetalen. Dat was immers de gewoonte. Maar tot mijn verbazing zegt hij: “Ik pin van mijn bankrekening en betaal een deel contant uit mijn spaarpot. Waar ligt mijn pinpas ook weer?”

En inderdaad, hij vraagt in de winkel of hij deels cash kan betalen en deels kan pinnen. En hij pint vervolgens alsof hij het al jaren doet… Deze vaardigheid heeft ‘ie dus ook onder de knie!

Meteen schoot wel door mij heen dat zijn pinpas nu dus standaard in zijn portemonnee zit…. Hoe zal dat gaan? Komt hij nu eerder in de verleiding om iets te kopen?

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Reacties (2)

  • Joka Bloemgarten-Barends op 06 februari 2020, 05:40

    Het schijnt dat ik mijn telefoon kan gebruiken om een bericht achter te laten. Een goede vriendin fluisterde mij dat in. Ik winkelde met een goede vriendin bij de Aldi. Zij vertelde mij dat ze je daar precies uitleggen hoe het pinnen nu precies in z'n werk gaat. Je hebt om te beginnen een pincode nodig. Dus dat ga ik morgen vragen.

    Beantwoorden
  • Joka Bloemgarten-Barends op 06 februari 2020, 05:25

    nu maar kijken of het goed is

    Beantwoorden

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Webinar Financieel fitte medewerkers

Webinar Financieel fitte medewerkers

Voorkomen van geldproblemen bij medewerkers.

meer info › Opleidingen
15 september 2020

Nibud: 2021 financieel zwaar jaar

lees meer › Persbericht

Koopkracht 2020-2021: de belangrijkste veranderingen

Welke veranderingen in beleid, prijzen en inkomens zijn van invloed op de koopkracht?

lees meer › Artikel
15 september 2020

Koopkracht in coronatijd

lees meer › Blog

Rapport Kunnen woningeigenaren energie-investeringen betalen?

Minstens 2 miljoen eigenhuis-bezitters hebben onvoldoende geld om de verduurzaming van hun woning te kunnen betalen.

lees meer › Onderzoeksrapport
10 september 2020

Nibud: Minstens 2 miljoen eigenhuisbezitters hebben geen geld voor verduurzaming

lees meer › Nieuwsbericht
09 september 2020

Vijf en financieel wijs?

lees meer › Blog
07 september 2020

Nibud: Doe iets aan betaalbaarheid huren

lees meer › Nieuwsbericht
04 september 2020

Nibud: Scholieren rijker, maar komen nog steeds tekort

lees meer › Persbericht

Nibud Scholierenonderzoek 2020

Het Nibud onderzocht voor de 14e keer hoe scholieren in het voortgezet onderwijs omgaan met geld.

lees meer › Onderzoeksrapport
31 augustus 2020

Meer jongeren in de bijstand

lees meer › Nieuwsbericht

Nibud Agenda 2021

Nibud Agenda 2021

Bewust omgaan met geld wordt vanzelfsprekend.

bestel › Product