Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Ook last van het ‘what the hell-effect’?

Weblog | 17 mei 2018

‘Waarom geef ik mijn geld uit aan steeds dommere dingen als het bijna op is?’ Een vraag waar Tim Fraanje antwoord op zocht. ‘Waarom ga ik altijd op het einde van de maand – als ik nog maar weinig geld op mijn rekening heb staan – ineens dure dingen kopen?’ Tim schreef er een weblog over op Vice Money en vroeg mij om raad.

What the hell

Is hij niet heel dom bezig, vraagt hij zich af in zijn weblog. Na wat literatuuronderzoek besluit hij mij te bellen, een economisch psycholoog ‘die er echt verstand van heeft’. Ik vertel hem dat zijn uitgeefdrang vooral te maken heeft met zelfdiscipline. Hij moet dus zijn gedrag veranderen. Hij is onderhevig aan wat psychologen het ‘What the hell-effect’ noemen. Je ziet dat ook bij mensen die een streng dieet volgen. Als ze één keer meer eten dan ze van zichzelf mogen, gaan ze daarna weer helemaal los.

Betaalpijn

Tim wil weten wat hij kan doen om zichzelf in toom te houden. Hij vraagt me of ik geen tips voor hem heb om beter met zijn saldo om te springen. Zeker heb ik die! Je kunt al wat spaargeld opzij zetten aan het begin van de maand. En je moet zorgen dat je bij je uitgaven genoeg ‘betaalpijn’ lijdt. Hoe minder direct je een uitgave voelt, hoe gemakkelijker je die doet. En ik heb Tim geadviseerd zijn pinpas thuis te laten en een verstandig bedrag aan cash mee te nemen.

Benieuwd of Tim aan het eind van volgende maand weer droge pasta moet eten…

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Reacties (1)

  • Mieke Goethart op 17 juli 2018, 12:31

    Wat een geweldige term 'betaalpijn' en het is helemaal waar. Op het moment dat het zeer doet om geld uit te geven, ga je veel bewuster met je geld om! Ook al betaal je tegenwoordig vaak met 'plastic' geld, je voelt het toch in je portemonnee.

    Beantwoorden

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Gea Schonewille

Gea Schonewille

Wetenschappelijk medewerker

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht
14 september 2018

BufferBerekenaar helpt invuller geld apart te zetten

lees meer ›Nieuwsbericht
05 september 2018

Ruim 2.000 consumenten aangemeld voor Nibud e-mailcoaching Bewaar

lees meer ›Nieuwsbericht
31 augustus 2018

‘Van mijn kop in het zand naar overzicht’

lees meer ›Blog
24 augustus 2018

Wel of geen uitvaartverzekering

lees meer ›Nieuwsbericht
11 juli 2018

Warm afscheid Gerjoke Wilmink

lees meer ›Blog
11 juli 2018

Nibud benadrukt belang zomerpret voor alle kinderen

lees meer ›Nieuwsbericht

8 tips om energie te besparen in de zomer

Bij het besparen van energie denken we vooral aan de winter. Maar ook in de zomer kunt u energie besparen.

lees meer › Artikel
27 juni 2018

Nibud: Kwart Nederlanders niet met vakantie

lees meer ›Persbericht
08 juni 2018

Liveblog studiereis financieel gedrag

lees meer ›Blog

Voor 1 dag arm

Voor 1 dag arm

Beleef 1 dag in armoede via serious gaming (op uw eigen locatie)

meer info › Opleidingen
20 april 2018

‘Geef mensen de grip op hun geld weer terug’

lees meer ›Blog