Geschreven door

Maximaal 1 per klant. Vandaag BTW-vrij. Nu of nooit!

Weblog | 29 maart 2016

Op het moment dat er grote kortingen worden gegeven, rukken mensen massaal uit om inkopen te doen. Dit is wat er nu ook lijkt te gebeuren bij de laatste uitverkoop van de Vroom en Dreesmann (V&D).

Het was dringen voor de vestigingen die tijdelijk open gingen om de resterende voorraden te verkopen. Mensen gingen zelfs met elkaar op de vuist om de beste koopjes te bemachtigen.

 Twee typen klanten

Er waren ruwweg twee typen klanten te onderscheiden:

  1. Klanten die de winkels instormden, zo veel mogelijk mooie producten inlaadden, en naar de kassa gingen.
  2. Klanten die een lijstje hadden opgesteld met daarop de producten waarvan ze hoopten dat ze nog in de winkel te vinden waren, hiernaar op zoek gingen en daarna naar de kassa gingen.

Voor de eerste groep klanten gold dat ze vaak geen idee hadden van de precieze kortingen die op de producten werden gegeven. Pas na het afrekenen kwamen ze erachter dat een korting wel of niet was waar ze op hadden gehoopt. Ik las in verschillende media uitspraken als:

  • “Toen ik thuis was kwam ik erachter dat er eigenlijk maar 20% korting op de stofzuiger zat. Wellicht is deze in de reguliere uitverkoop van andere winkels zelfs goedkoper”
  • “Ik heb een tas vol spullen, maar eigenlijk vielen de kortingen een beetje tegen.”

Voor de tweede groep klanten gold dat ze vaak duidelijk wisten waar de kortingen uit bestonden; ze hadden vaak een goed beeld van de originele en uitverkoopprijs van het product. Voor deze groep klanten waren niet de prijzen, maar de afwezigheid van de producten vaak de tegenvallende factor van het laatste shopuitje in de V&D.

De eerste groep klanten werd dus verblind door het idee van de ‘gekte’ waar iedereen een graantje mee kon pikken. Onbewust zal deze groep klanten hebben gedacht: ‘het is een drukke chaos, half Nederland rukt uit om nog een keer naar de V&D te gaan; dan zullen alle producten dus voor superprijzen worden verkocht’. Er werd dus automatisch de aanname gedaan dat alle kortingen extreem hoog zouden zijn.

Het idee van een goede deal

Het is helemaal niet vreemd dat dit gebeurde; mensen laten zichzelf vaak meer door de context beïnvloeden dan dat zij zelf denken. Zo kan het idee dat je een goede deal hebt meer de doorslag geven om een product te kopen dan de daadwerkelijke deal.

Een persoonlijk voorbeeld

Een paar maanden geleden liep ik gezellig met een vriendin door de winkelstraat. Ik had eigenlijk niet speciaal iets nodig, maar kwam toen een deal tegen die ik echt niet kon laten liggen: een paar sneakers van €100,- afgeprijsd naar €50,-. Ik besloot ze te kopen en was er hartstikke blij mee. Totdat ik er later achter kwam dat deze sneakers bij veel andere winkels altijd ‘maar’ €50,- kosten! Toen besefte ik dat ik ze puur om de korting had gekocht.

Marketeers spelen hier vaak slim op in. Zo weten zij dat wanneer je op een product ‘maximaal 3 per klant’ zet, zij een gevoel van schaarste creëren. Deze slogan signaleert naar de klant dat er maar weinig van het product is ingekocht. De klant wil niet achter het net vissen en neemt uiteindelijk 3 producten mee, terwijl dit anders niet het geval zou zijn geweest. Of wat te denken van alle op = op acties, die vaak langer doorlopen dan dat je zou denken van een product dat beperkt geleverd zou kunnen worden?

Laat je niet gek maken…

Laat je dus niet gek maken en maak bijvoorbeeld een lijstje voordat je gaat winkelen. Zo voorkom je dat je door hypes of slimme marketingstrategieën wordt beïnvloed. Er zijn tegenwoordig allerlei handige apps te vinden waarmee je boodschappenlijstjes kunt maken en bedenktijd van de aankoop kunt instellen. Nog beter: neem alleen contant geld mee om de geplande aankopen te kunnen doen. Het ultieme middel om miskopen te voorkomen!

  • Wat zijn uw ervaringen of tips om u niet door marketingstrategieën te laten beïnvloeden?

Bekijk ook het filmpje ‘Geld en gedrag in de praktijk’ over beïnvloedingstechnieken

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Ik heb een tas vol spullen, maar eigenlijk vielen de kortingen een beetje tegen.”

— V&D-klant

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

02 november 2017

Nibud blij met lancering nieuwe online geldplannen

lees meer ›Nieuwsbericht

Geldplan Studie (klein)kinderen

Bepaal welk bedrag u opzij wil en kan zetten, en zie wat het u oplevert.

lees meer › Tool
01 november 2017

Lisa Brüggen lid Raad van Toezicht

lees meer ›Nieuwsbericht
31 oktober 2017

Beer, varkentje en hun pensioen

lees meer ›Blog

Koopkrachtberekeningen regeerakkoord kabinet-Rutte III

Bijstandsgerechtigden en gepensioneerden blijven achter.

lees meer › Onderzoeksrapport
27 oktober 2017

Nibud: In 2021 koopkrachtstijging van 4 tot 6 procent voor werkende Nederlander

lees meer ›Persbericht
19 oktober 2017

Nibud: Hypotheeknormen 2018 – hogere leencapaciteit door loonstijging

lees meer ›Persbericht
12 oktober 2017

Wat betekent het regeerakkoord voor u?

lees meer ›Nieuwsbericht
12 oktober 2017

Nibud Trainingsdag voor vrijwilligers: 4 november 2017

lees meer ›Nieuwsbericht
11 oktober 2017

Online tool Berekenuwrecht geheel vernieuwd

lees meer ›Nieuwsbericht
10 oktober 2017

Nibud analyseert 10 jaar betaalgedrag in Nederland

lees meer ›Nieuwsbericht
05 oktober 2017

Kasboekje van Nederland

lees meer ›Nieuwsbericht