Kritisch koopjesjagen

(Online) winkels stunten regelmatig met de prijzen. Of het nu op ‘black friday’ is, of in de seizoenssale, of via een eigen kortingsactie. Veel consumenten merken dat ze er gevoelig voor zijn en meer kopen dan ze anders zouden doen. Hoe komt dat en hoe houdt u het hoofd koel bij zulke koopverleidingen?

De psychologie van koopgedrag

Het is niet gek dat we gevoelig zijn voor kortingsacties. Er zijn een aantal psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden. Kuddegedrag is daar één van. Onbewust nemen we het gedrag over van mensen om ons heen. Hierdoor ontstaan hypes zoals massaal winkelen tijdens kortingsacties.

Soms doen we een impulsaankoop, of we slaan toch onze slag tijdens de sale, ook al hadden we ons voorgenomen om minder uit te geven. Vaak praten we dat goed voor onszelf door te zeggen: ‘Maar het is zo’n goede deal’, of: ‘Ach, ik heb het verdiend na zo’n rotdag’. Dit fenomeen heet cognitieve dissonantie. We doen iets anders dan wat we ons voorgenomen hadden. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Als we het in ons hoofd (onbewust) weer goedpraten, voelen we ons direct beter.

Hoe houdt u het hoofd koel als u in de verleiding komt om in te gaan op kortingsacties? Wij hebben vijf tips.

Checklist kritisch koopjesjagen

  1. Kijk kritisch naar de prijzen
    Ga na of de aanbieding wel zo gunstig is. Is de oorspronkelijke prijs bij van/voor wel realistisch? Weet dat winkeliers creatief met adviesprijzen en kortingspercentages omgaan. Is het werkelijk een goede deal? Reken het altijd even om of vergelijk prijzen.
  2. Wees je bewust van de invloed van reclame
    Het is lastig om te ontsnappen aan de vele advertenties, commercials, social media.  Door alle reclameboodschappen word je onbewust gestimuleerd iets te kopen. Besef dat reclame invloed heeft op je gedrag. Je hoéft er niet naar te luisteren en hebt zelf een keuze.
  3. Neem een time-out bij twijfel Vaak helpt het om vóór het betaalmoment even stil te staan: heb ik dit écht nodig? Vind ik dit volgende week nog steeds leuk? Neem een time-out als u twijfelt: loop de winkel uit voor een pauze of sluit uw browser als u online shopt. Een uurtje later kunt u beter beoordelen of het écht een goede koop is.
  4. Focus en weersta (onbewuste) impulsen
    Focus op uw wensenlijstje en ga daar doelbewust op af. Vraag uzelf voor een aankoop telkens even af: staat dit op mijn wensenlijstje? Word ik hier écht blij van? Waarom wil ik dit nú perse hebben? Kan ik ook zonder? Zo voorkomt u dat u iets koopt voordat u het zelf doorhebt of de gevolgen overziet.
  5. Bepaal een vast budget
    Bepaal een vast budget. Hoeveel kunt en wilt u uitgeven? Houd uw uitgaven bij en zorg dat u niet over uw grens gaat. Neem eventueel dat bedrag contant mee en laat de pinpas thuis. Dan moet u kiezen en dat werkt als rem. En als u tóch tegen iets onweerstaanbaars aanloopt, bedenk dan wat ervoor moet wijken. Kunt u nu iets anders niet betalen? Is dat het waard?
  • Meer tips over bewust uitgeven? Lees onze pagina met meer psychologische valkuilen en hoe ze te omzeilen. Naar Bewust uitgeven

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Het is niet gek om gevoelig te zijn voor de psychologische effecten van kortingsacties ... maar je kunt leren er bewust mee om te gaan!”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

PSD2: wat betekent dit voor u?

PSD2 is een Europese wet die het aanbieden van financiële diensten regelt. Wat houdt het in?

lees meer › Artikel
15 februari 2019

Nibud steunt gemeenten die vragen om verhoging kwijtscheldingsnorm

lees meer ›Nieuwsbericht
06 februari 2019

Bewust op budget: Vrekkig met de verwarming

lees meer ›Blog

Financiële redzaamheid en beschermingsbewind

Bewind51 is een objectieve tool waarmee een gemeente objectief kan beoordelen of beschermingsbewind (nog) passend is.

lees meer › Praktijkverhaal

Dörthe Kunkel

Dörthe Kunkel

Wetenschappelijk medewerker

Medewerker

Koopkrachtberekenaar 2019

Wat gebeurt er dit jaar met uw koopkracht? Onze tool brengt het in beeld.

lees meer › Tool
18 januari 2019

Nibud: ondanks prijsstijgingen toch meer koopkracht in 2019

lees meer ›Persbericht
18 januari 2019

Koopkracht – hoe zit dat bij mij?

lees meer ›Blog

Over koopkrachtplaatjes

Wat kunnen individuele huishoudens met de Nibud-koopkrachtplaatjes?

lees meer › Artikel
08 januari 2019

Bewust op budget: schrappen is (be)sparen

lees meer ›Blog
07 januari 2019

Jong gepind is oud gedaan

lees meer ›Blog