Waarin een klein clubje groot is

Iedere organisatie heeft een verhaal. Ook het Nibud heeft zijn eigen geschiedenis met bijzonderheden, mooie anekdotes, pieken en dalen. We hebben dit verhaal vastgelegd en hieronder krijgt u vast een indruk. Veel leesplezier en…. wordt vervolgd!

30 mensen

Bij een eerste kennismaking met het Nibud is er één ding wat iedereen opvalt en verbaast: er werken slechts 30 mensen bij het Nibud. Hoe komt het dat zo’n klein clubje zo groot is in naam? Vanaf onze start hebben we optimaal geprofiteerd van de mogelijkheden van de media. Vroeger waren er nog niet zoveel tv- en radiozenders. Christine Groenewegen, lange tijd woordvoerder van het Nibud, was jarenlang een radio- en tv-bekendheid.

De rol van de media is nog steeds belangrijk voor ons bestaansrecht. Philip Freriks noemde ons zelfs in een van zijn journaals ‘de nationale bewaker van onze huishoudportemonnee’.

Brieven aan het Nibbit

Het Nibud is in 1979 opgericht. Het was de tijd van cash en cheques. Pinnen deed men nog niet, laat staan internetbankieren. Het was ook de tijd dat we vele brieven kregen gericht aan Nibbit, een in die tijd populair zoutje…

Vroeger beantwoordden de medewerkers van het Nibud brieven en verstuurden ze boekjes. Met een verzoek om advies was een budgetconsulent al gauw 3 à 4 uur bezig. Nu vullen consumenten zelf gratis het Persoonlijk Budgetadvies in (15.000 keer per maand!) en een minuut later ligt er een advies.

Vragen die we door de jaren heen vaak krijgen zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel geef ik mijn buurmeisje die op mijn kind past?
  • Hoeveel kan ik lenen?
  • Wat kost een kind?

Vragen veranderen ook in de loop der tijd. Was vroeger nog een doorsneevraag: Hoeveel huishoudgeld geef ik mijn vrouw?, nu is dat veranderd in: Hoe verdelen we onze uitgaven?

Nog lang en gelukkig?

De ontwikkelingen gaan snel, ook internationaal gezien: markten gaan open, iedereen kan shoppen in het buitenland. Het Nibud is qua vorm uniek in Europa en Europese samenwerking wordt steeds belangrijker.

Leeft het Nibud nog lang en gelukkig? Jazeker. Of het nu hoog- of laagconjunctuur is: iedereen heeft vragen over huishoudfinanciën. Omgaan met geld verandert voortdurend van karakter en wordt steeds ingewikkelder, er zal altijd hulp bij nodig zijn. Het Nibud is daarbij van cruciaal belang.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Nibud Trainingsdag vrijwilligers thuisadministratie

lees meer › Special
21 april 2017

Nibud Jaarverslag 2016: zelfredzaamheid doel en geen uitgangspunt

lees meer › Nieuwsbericht

Uw ervaring met de Geldkrant

lees meer › Special

Sparen gemakkelijker maken

Hoe kunt u geld opzij zetten zonder dat u dat direct voelt in uw portemonnee?

lees meer › Artikel
13 april 2017

De psychologie van ons spaargedrag

lees meer › Blog

Geld achter de hand makkelijker maken (2017)

Advies: help mensen om ongemerkt te sparen.

lees meer › Onderzoeksrapport
13 april 2017

Nibud: 2,5 miljoen huishoudens hebben te weinig geld achter de hand

lees meer › Persbericht

Verantwoord financieel gedrag bevorderen (2017)

Financiële educatie kan effectief, mits op een goede manier aangepakt.

lees meer › Onderzoeksrapport
05 april 2017

Leasen is hip!

lees meer › Blog
03 april 2017

Vara Kassa ‘Maand van het Budget’

lees meer › Nieuwsbericht
30 maart 2017

Verzekeren, saai? Niet met Fix je Risk!

lees meer › Blog