Waarin een klein clubje groot is

Iedere organisatie heeft een verhaal. Ook het Nibud heeft zijn eigen geschiedenis met bijzonderheden, mooie anekdotes, pieken en dalen. We hebben dit verhaal vastgelegd en hieronder krijgt u vast een indruk. Veel leesplezier en…. wordt vervolgd!

30 mensen

Bij een eerste kennismaking met het Nibud is er één ding wat iedereen opvalt en verbaast: er werken slechts 30 mensen bij het Nibud. Hoe komt het dat zo’n klein clubje zo groot is in naam? Vanaf onze start hebben we optimaal geprofiteerd van de mogelijkheden van de media. Vroeger waren er nog niet zoveel tv- en radiozenders. Christine Groenewegen, lange tijd woordvoerder van het Nibud, was jarenlang een radio- en tv-bekendheid.

De rol van de media is nog steeds belangrijk voor ons bestaansrecht. Philip Freriks noemde ons zelfs in een van zijn journaals ‘de nationale bewaker van onze huishoudportemonnee’.

Brieven aan het Nibbit

Het Nibud is in 1979 opgericht. Het was de tijd van cash en cheques. Pinnen deed men nog niet, laat staan internetbankieren. Het was ook de tijd dat we vele brieven kregen gericht aan Nibbit, een in die tijd populair zoutje…

Vroeger beantwoordden de medewerkers van het Nibud brieven en verstuurden ze boekjes. Met een verzoek om advies was een budgetconsulent al gauw 3 à 4 uur bezig. Nu vullen consumenten zelf gratis het Persoonlijk Budgetadvies in (15.000 keer per maand!) en een minuut later ligt er een advies.

Vragen die we door de jaren heen vaak krijgen zijn bijvoorbeeld:

  • Hoeveel geef ik mijn buurmeisje die op mijn kind past?
  • Hoeveel kan ik lenen?
  • Wat kost een kind?

Vragen veranderen ook in de loop der tijd. Was vroeger nog een doorsneevraag: Hoeveel huishoudgeld geef ik mijn vrouw?, nu is dat veranderd in: Hoe verdelen we onze uitgaven?

Nog lang en gelukkig?

De ontwikkelingen gaan snel, ook internationaal gezien: markten gaan open, iedereen kan shoppen in het buitenland. Het Nibud is qua vorm uniek in Europa en Europese samenwerking wordt steeds belangrijker.

Leeft het Nibud nog lang en gelukkig? Jazeker. Of het nu hoog- of laagconjunctuur is: iedereen heeft vragen over huishoudfinanciën. Omgaan met geld verandert voortdurend van karakter en wordt steeds ingewikkelder, er zal altijd hulp bij nodig zijn. Het Nibud is daarbij van cruciaal belang.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Gerelateerde items

18 september 2018

Nibud: Koopkrachtplaatjes grillig

lees meer ›Persbericht

PSD2: wat betekent dit voor u?

PSD2 is een Europese wet die het aanbieden van financiële diensten regelt. Wat houdt het in?

lees meer › Artikel
15 februari 2019

Nibud steunt gemeenten die vragen om verhoging kwijtscheldingsnorm

lees meer ›Nieuwsbericht
06 februari 2019

Bewust op budget: Vrekkig met de verwarming

lees meer ›Blog

Financiële redzaamheid en beschermingsbewind

Bewind51 is een objectieve tool waarmee een gemeente objectief kan beoordelen of beschermingsbewind (nog) passend is.

lees meer › Praktijkverhaal

Dörthe Kunkel

Dörthe Kunkel

Wetenschappelijk medewerker

Medewerker

Koopkrachtberekenaar 2019

Wat gebeurt er dit jaar met uw koopkracht? Onze tool brengt het in beeld.

lees meer › Tool
18 januari 2019

Nibud: ondanks prijsstijgingen toch meer koopkracht in 2019

lees meer ›Persbericht
18 januari 2019

Koopkracht – hoe zit dat bij mij?

lees meer ›Blog

Over koopkrachtplaatjes

Wat kunnen individuele huishoudens met de Nibud-koopkrachtplaatjes?

lees meer › Artikel
08 januari 2019

Bewust op budget: schrappen is (be)sparen

lees meer ›Blog
07 januari 2019

Jong gepind is oud gedaan

lees meer ›Blog