Het BKR: Bureau Krediet Registratie

Alle leningen die u afsluit worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Deze registratie zorgt er voor dat geldverstrekkers kunnen zien of u al een lening heeft of heeft gehad. Ook betalingsproblemen worden zo geregistreerd.

Waarom registreert het BKR uw leningen?

Banken en kredietverstrekkers willen weten of u ergens anders geld heeft geleend. Ook willen zij weten of u eerder betalingsproblemen had of wellicht nog heeft. Dit kunnen zij controleren met een BKR-toetsing. Een BKR-toetsing kan alleen als u daar toestemming voor geeft. Tegenover het recht een BKR-toetsing te doen staat ook een plicht. De geldgever die een lening verstrekt, moet dat melden bij BKR.

BKR helpt ingewikkelde schuldsituaties voorkomen

De registratie bij het BKR geeft een overzicht van alle leningen die u heeft afgesloten. Zo ontstaat er een goed beeld van uw financiële situatie. Ingewikkelde schuldsituaties worden zo voorkomen. Het beschermt u tegen de mogelijkheid om te veel geld te lenen. Heeft u veel (hoge) leningen uitstaan? Weinig banken zullen u een nieuwe lening verstrekken. De kans is dan groot dat u de lening niet meer kan terugbetalen. Op deze manier helpt het BKR en de aangesloten organisaties u om verantwoord een lening aan te gaan.

5 jaar

blijven contractgegevens zichtbaar bij het BKR nadat u een contract heeft beëindigd of afgelost

Welke leningen registreert het BKR?

Als u geld leent, (vanaf een bedrag van ongeveer 500 euro) dan moet de geldverstrekker die lening aanmelden bij het BKR. Het BKR registreert de volgende soorten leningen:

  • persoonlijke leningen;
  • doorlopende kredieten;
  • creditcardlimieten;
  • kopen op afbetaling;
  • klantenpaslimieten;
  • roodstandlimieten;
  • betalingsachterstand van de hypotheek van meer dan 120 dagen.

Al deze leningen staan geregistreerd. Dit betekent dat het bedrag van uw kredietlimiet, ongeacht of u dit wel of niet heeft opgenomen, bij het BKR als lening staat geregistreerd. Ook als u zonder problemen aan uw betalingsverplichtingen voldoet. Dit wordt ‘positieve’ registratie genoemd. Bijna elke Nederlander heeft de mogelijkheid om rood te staan of heeft een creditcard. Daarom zijn meer dan 9 miljoen mensen op deze manier geregistreerd bij het BKR.

Filmpje: BKR in één minuut

Welke gegevens registreert het BKR?

Bij het BKR wordt het volgende over u en uw leningen bijgehouden:

  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Soort lening
  • Hoogte van de lening
  • Eerste en laatste maand van de aflossing

Negatieve codering

Loopt u meer dan twee maanden achter met de betaling? Dan meldt de geldverstrekker dat bij het BKR. Daarvoor neemt hij wel eerst contact met u op. Betaalt u alsnog niet? Dan komt er een melding bij uw financiering dat u niet heeft betaald. Dit wordt een codering genoemd. Voor andere geldverstrekkers is een ‘negatieve’ codering vaak een reden om geen nieuw lening te verstrekken.

Ook als u uw lening heeft afgelost blijven uw gegevens vijf jaar geregistreerd bij het BKR. Negatieve coderingen blijven ook net zo lang geregistreerd staan. Na deze periode verdwijnen de gegevens uit de registratie.

Bent u het oneens met uw registratie?

U kunt uw registratie inzien tegen betaling en als u zich legitimeert. Klopt er iets niet? U kunt bij de betreffende geldverstrekker terecht om de gegevens te wijzigen.

Wat registreert het BKR niet?

De volgende typen schulden worden niet geregistreerd:

  • studieschuld;
  • huurachterstand;
  • betalingsachterstand bij energieleveranciers;
  • hypotheek;
  • schuld bij providers van mobiele telefonie;
  • leningen bij familie.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Een BKR-toetsing mag alleen als u daar zelf toestemming voor geeft.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder
11 september 2017

‘Maximaal lenen is maximaal leven’

lees meer ›Blog
01 september 2017

Nibud: Studenten lenen om te sparen en blijven vaker thuis wonen

lees meer ›Persbericht

Een telefoon kopen

Als u de kosten in termijnen via de telefoonrekening betaalt, is dat kopen op afbetaling.

lees meer › Artikel

Hoeveel kan ik lenen?

Lenen: over risico's, rente, regelgeving en meer.

lees meer › Artikel

Een gezamenlijke administratie

Hoe richt u dat in en welke afspraken maakt u samen? Een checklist.

lees meer › Checklist

E-mailcoaching Check, Plan, Spaar

12 weken lang gratis tips via mail en sms. Doe mee!

lees meer › Tool

Vuistregels Check, Plan, Spaar

Wat kunt u doen om geldproblemen te voorkomen? En hoe maakt u daar routine van?

lees meer › Artikel

Wekelijks saldo en uitgaven checken

Zo houdt u grip op uw geld en u kunt ingrijpen als dat nodig is. Volg ons stappenplan.

lees meer › Stappenplan

Een administratie inrichten

Grip op uw geld begint bij uw administratie: digitaal en/of op papier. Dit stappenplan helpt.

lees meer › Stappenplan

Nibud-agenda 2018

Nibud-agenda 2018

Met tips, invulschema’s en stappenplannen.

bestel › Product

Hoe financier ik een auto?

U kunt een auto leasen, ervoor sparen of geld lenen.

lees meer › Artikel

Geldzaken in de praktijk (2015)

Hoe organiseren Nederlanders hun geldzaken?

lees meer › Onderzoeksrapport