Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

‘Help, ik mis contant betalen!’

Weblog | 10 april 2020

Deze kreet hoort het Nibud regelmatig sinds winkels door de corona-maatregelen het betalen met contant geld ontmoedigen. Er is een groep mensen voor wie contant geld opnemen een belangrijke manier is om grip te houden op uitgaven. Deze groep heeft het dus lastig. Wat nu?

Betaalvereniging Nederland gaf deze week aan dat in de laatste week van maart, de hoeveelheid contant geld die we hebben opgenomen gehalveerd is vergeleken met de laatste week van februari. Logisch, denk je dan. Want om besmetting door het coronavirus te voorkomen, wordt het bij supermarkten ontmoedigd om met contant geld te betalen. Soms mag je nog geld op een schoteltje neerleggen, maar zoveel mogelijk contactloos betalen is het advies. Voor de meeste mensen geen probleem, zij zijn al gewend met pinpas, mobiel of contactloos te betalen. Het is ook handig dat speciaal voor deze periode de limiet voor contactloos betalen is verhoogd van 25 euro naar 50 euro.

Meer grip met contant geld

Maar dat geldt niet voor iedereen. Uit Nibud-onderzoek (2019) blijkt dat 35 procent van de Nederlanders even vaak pint als met contant geld betaalt. En 15 procent vaker contant betaalt dan met pin. Er is dus een groep mensen die liever contant betaalt, maar die dat nu bijna niet kan.

Het Nibud krijgt hierover vanuit verschillende hoeken vragen: van bezorgde consumenten tot betrokken budgetcoaches. De angst is dat geldproblemen zullen toenemen bij de groep die gewend is wekelijks een vast bedrag te pinnen en zo grip op de uitgaven te houden. Contant geld is tastbaar en zichtbaar, je weet hoeveel je nog over hebt van het budget dat je hebt gesteld, en dat helpt om verleidingen te weerstaan en grip te houden. Professionals noemen dit een bindingstechniek. Voor wie bijvoorbeeld een laag inkomen heeft, of schulden moet afbetalen, kan dit erg belangrijk zijn.

Sommigen zijn bang dat na het coronatijdperk het contante geld helemaal zal verdwijnen. Weer anderen zijn dankbaar dat helpers voor hen boodschappen doen, maar weten niet hoe dit terug te betalen als dit niet contant kan. Je geeft je pinpas niet zo maar aan een vreemde mee.

Los van al deze redenen vindt het Nibud het voor iedereen aan te raden een klein bedrag aan contant geld in huis te hebben. Om de eerste paar dagen te kunnen overbruggen in een noodsituatie, zoals bijvoorbeeld wanneer er een stroomstoring op het betalingsverkeer is waardoor je niet kunt pinnen.

Tips als het zonder contant geld moet

Hoe houdt u toch zo goed mogelijk grip op uw uitgaven aan boodschappen nu contant betalen (hopelijk tijdelijk) niet of minder mogelijk is? Een aantal tips.

Tip: Als pinnen, contactloos betalen of online bankieren nog helemaal nieuw voor u is, vraag dan eerst hulp aan een bekende. Zodat u wegwijs wordt in de beginselen. Eenmaal een start gemaakt hoeft het niet moeilijk te zijn.

  • Stel voor uzelf een limiet voor uitgaven aan boodschappen per dag of per week. Stel de daglimiet op uw pinpas naar beneden bij. Dit kunt u zelf doen in de online bankieromgeving
  • Open een tweede bankrekening, waar u maandelijks of wekelijks een vast bedrag op stort. Hiervan doet u de boodschappen. Zo houdt u overzicht over het budget dat u hiervoor heeft.
  • De inkomsten komen op de andere bankrekening binnen, waar ook de vaste lasten vanaf gaan.
  • Maak een boodschappenlijstje en houd u daar ook aan.
  • Ga zo min mogelijk naar de supermarkt, om zoveel mogelijk de verleiding te vermijden.
  • Bestel uw boodschappen online voor de hele week en ga tussentijds niet meer naar de winkel.
  • Houd in een kasboekje bij wat u heeft uitgegeven. Dat maakt uw geld weer iets tastbaarder.

Oproep aan banken

Om mensen te helpen grip op hun geld te houden, kunnen ze best wel extra hulp gebruiken. Banken zouden bijvoorbeeld:

  • Geen kosten in rekening kunnen brengen voor een tweede bankrekening.
  • Naast een daglimiet ook de mogelijkheid te bieden van een weeklimiet op een pinpas.

Uw tips?

Heeft u nog andere tips en hulpideeën zodat kwetsbare mensen meer grip op geld kunnen houden in een tijd zonder contant geld? Laat het ons weten.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Reacties (61)

  • Salie op 18 mei 2020, 00:29

    Als er mij wordt verteld dat ik alléén per pin mag (dus moet) betalen, koop ik daar niets, ik maak zelf wel uit ofdat ik wil pinnen of contant wil betalen, het is mijn eigen zuur verdiende geld en wil absoluut mijn privacy behouden! En boven 50 euro moet je nogsteeds je pin intoetsen waar heel de dag veel mensen aan zitten..

    Beantwoorden
    • Marjan op 22 mei 2020, 14:37

      Precies! Groot gelijk! Dat doe ik dus ook.

      Beantwoorden
  • Mark Boerema op 15 mei 2020, 22:02

    Een vorm van contant geld moet altijd blijven, anders krijgen banken/ overheden teveel macht en dat gaan ze misbruiken, want het zijn mensen.. Tarieven om je geld te stallen bij een bank gaan dan gigantisch omhoog en waar mensen terecht bang voor zijn: ze kunnen alles van je controleren en ook daar weer macht mee/ op uitoefenen! Waarom zou ik mijn geld stallen bij een bank als ik er voor moet betalen? Een vorm van belonen, zoals vroeger in de vorm van spaarrente is veel natuurlijker en eerelijker. Heel gevaarlijk, als contant geld wordt verboden!

    Beantwoorden
  • Sebastiaan op 14 mei 2020, 08:51

    Mijn moeder heeft echt niet de mogelijkheid om te pinnen, dan raakt ze het hele overzicht kwijt, dus ze krijgt van mij geld contant. Pas geleden wilden ze kleding kopen toen kon dat niet eens. Daarnaast wist de belastingdienst mij precies te vertellen wat ik op 1 januari 2019 op mijn rekeningen had staan, het is gewoon belachelijk dat je niet iets contant in huis kunt hebben.

    Beantwoorden
  • B. Zondervan op 13 mei 2020, 17:07

    Mijn hulp betaal ik altijd met contant geld. Om redenen wil/kan dat niet gestort op haar rekening. Dit contante geld is haar boodschappengeld, en vermoedelijk zijn er heel veel mensen die nu niet hun contante geld kwijt kunnen en op de bank ook niet altijd genoeg geld hebben staan voor de nodige boodschappen. Denk dat als contant geld weer mag, dit voor de economie een opsteker(tje) kan zijn, geld wordt dan toch weer makkelijker uitgegeven.

    Beantwoorden
  • Richard van Dijk op 08 mei 2020, 02:31

    Geld neerleggen (zo gepast mogelijk). Middelvinger omhoog en gaan met je spulletjes.

    Beantwoorden
  • S. De Wit op 04 mei 2020, 01:18

    Nibud, jullie lijken wel een grammafoonplaat die blijft hangen met jullie constant opdreuntekst. Ga liever eens dieper in op dingen zoals die mevrouw die alles opnoemde wat hapert met niet contant kunnen betalen. Jullie reactie is altijd een en dezelfde. Vrij kolderiek. Nu volgt waarschijnlijk hetzelfde monotone antwoord ;)

    Beantwoorden
  • Frank op 02 mei 2020, 21:07

    Afgelopen donderdag in Dalfsen geweest bij. de Action. Ik wilde afrekenen met wettig betaalmiddel nl. geld. Neen dat mocht niet alleen pin of contactloos. Ik zei dan heb ik een probleem ben genoodzaakt naar een andere winkel te gaan voor waslijn. Dit is mijn verhaal . Gewoon belachelijk. Je bent nog geen eens baas over je eigen zuur verdiende geld

    Beantwoorden
    • wim op 06 mei 2020, 20:26

      Hadden we ook bij de Etos. Je bent even uit het veld geslagen echter bij een volgende weigering het product niet kopen maar naar de concurrent gaan.

      Beantwoorden
  • Hette Quispel op 29 april 2020, 18:52

    Ik zou graag willen dat ik op mijn mobiel een bedrag kan storten voor de kleinere uitgaven, zoals de boodschappen, een drankje na de sport, etc. Vroeger betaalde ik dat contant, en pinde daarvoor een vast bedrag per week. Ik zag wat ik in mijn portemonnee had, en ging bijv. alleen mee lunchen met collega's als Bruin dat trok. Omdat ik al mijn mutaties van de bankrekening in Excel noteer, moet ik nu heel veel administratie doen. Ieder klein pin-bedragje moet ik noteren, anders klopt het baksaldo niet meer. Een tweede bankrekening heeft voor mij dus geen zin, dan moet ik alsnog administreren. Ik heb overigens al een tweede rekening voor de vaste lasten. Ik tel alle vaste lasten van het jaar bij elkaar op en deel dat door 12. Dat bedrag en een beetje extra maak ik dan maandelijks met automatische betaling over naar die tweede rekening. Ik heb geen pas van de vastelastenrekening en doe er geen andere uitgaven van.

    Beantwoorden
  • Y. Geers op 28 april 2020, 15:41

    Ik zelf vind het een heel groot probleem. Veel mensen met een beperking denk aan geestelijk iets minder , of doofblinden kunnen niet pinnen. En ouderen ook niet die willen het geld voelen weten hoeveel ze moeten betalen nadat het in hun hand is geschreven. Er moet echt beter aan gedacht worden want ze zijn al erg kwetsbaar, en zijn nu helemaal een prooi als anderen dit voor hen moeten doen!

    Beantwoorden
  • Iwan op 27 april 2020, 23:48

    Ze willen gewoon contand geld laten verdwijnen daar komt het op neer ben zelf 33 en betaal altijd contand geld puur uit anoniem willen blijven vind gewoon dat de regering keer moet ingrijpen zijn veel mensen leven in armoede en contand geld is belangrijk voor gun en dat moet altijd bestaan een plastic kaart is geen geld dat gewoon niks dat mijn pesoonlijk mening

    Beantwoorden
  • Erica Eykema op 27 april 2020, 13:58

    Vanuit de organisatie waaraan ik verbonden ben, altijd gepromoot: pin 1 x per week wat je voor je boodschappen en ev. extra's beschikbaar hebt en daar moet je het die week mee doen. Bij voorkeur op maandag. Helaas is dit credo niet in het belang van de supermarkten en aanverwanten. Hoe meer omzet hoe beter, helaas. Goed idee om te eisen dat de medewerker de het pinapparaat elke keer ontsmet! Alles wat maar kan helpen om te voorkomen dat kleine inkomens boven hun budget uitkomen en ( extra) in de schulden terechtkomt.

    Beantwoorden
  • Peter op 24 april 2020, 22:38

    Ik vind dat het nibud op moet komen voor de contante betaler. Ik betaal altijd contant. Ik heb zo het overzicht van mijn uitgaven. Behalve dat, ik vind contant geld fijn. Het gevoel met contant geld heb ik niet met een pasje. Ik ga niet achteraf thuis inloggen om mijn saldo te checken en ACHTERAF zien wat ik al te veel heb uitgegeven. Bovendien vind ik dat ik geen cadeaucheques hoef te kopen e.d. ik ga niet allemaal capriolen uithalen omdat de winkelier het WETTIG BETAALMIDDEL weigert. Dan ook nog: heb je voor 51,- boodschappen gedaan en de cadeaucheque heeft een waarde van 50,-, wat dan? Moet ik dan een product terugleggen? Of naar de servicebalie een extra bon gaan kopen? Ik wíl niet pinnen men kijkt je pincode af en ontfutselt je pasje. Weg geld! Digitaal geld is zeer fraudegevoelig. Tegenwoordig is contant geld veel veiliger maar daar praat niemand over. Ik heb altijd voldoende contant geld bij me. Ik ga voortaan alleen nog naar winkels waar contant geld geaccepteerd wordt. Ik hoop dat we dat met zijn allen zullen doen. En NIBUD stel geen onzinnige cadeaucheques voor. Kom op voor de groep die contant wil betalen aub.

    Beantwoorden
    • Natas op 08 mei 2020, 20:17

      Exact gekkenwerk ze weten1 al genoeg van ons en zo willen ze gewoon nog meer controle als er stroomstoringen zijn kun je ni betalen hartstikke belachelijk zo kunnen ze zometeen nog beslissen wie er op welke dag dingen mogen kopen en als je je niet gedraagt zoals overheden het willen niets meer kunt kopen etc want dat is waar we heen gaan met dit hele 'contant geld is de vijand' gedoe te vreselijk voor woorden

      Beantwoorden
      • Marian op 11 mei 2020, 14:08

        Ik denk hier precies zo over als u. Te gek voor woorden, dat je niet met contant geldkunt/mag betalen. Ergens heb ik het gelezen, alleen weet ik niet meer waar, dat ze dit hebben onderzocht. Het Corona-virus blijkt helemaal niet over te dragen zijn via geld. Ik vind ook gewoon dat winkeliers dit niet mogen weigeren, dat contant betalen

        Beantwoorden
  • B uit Breda op 23 april 2020, 00:17

    Hier in Breda kun je nergens meer in de Aldi Lidl Jumbo Dirk of Albert Heijn contant betalen..Echt waardeloos!!! Dit slaat nergens op, mensen raken zo financieel in de problemen door overal te moeten pinnen... Contant betalen heb je overzicht in je knip,maar overal pinnen bakker slager supermarkt kruidvat etc heb je geen idee en komt er een moment dat je staat te pinnen en hoort ' piiiiiieeeeep Geen Saldo'

    Beantwoorden
  • de graaf op 21 april 2020, 09:21

    Waarom krijg ik iedere keer als ik naar andere actueel vraag ga ….lege pagina..????. Geef gewoon antwoord en anders schrappen.

    Beantwoorden
    • nibud op 23 april 2020, 12:56

      Beste de Graaf, Op basis van uw omschrijving van het probleem begrijpen wij helaas niet wat u bedoelt. Als u preciezer kunt omschrijven wat er misgaat en op welke pagina, dan kunnen we kijken naar een oplossing. Met hartelijke groet, Nibud webredactie

      Beantwoorden
  • Jose van den Brink op 20 april 2020, 18:59

    Wat zou er gebeuren als iedereen die contant wil betalen maar dat van de desbetreffende winkels niet mag erop staan dat de medewerkers dan eerst het pinapparaat gaan desinfecteren??? en hopelijk degene die na u komt hetzelfde vraagt!! Ik denk dat er dan na één of twee weken steeds vaker contant geld weer word aangenomen. Het is natuurlijk maar een ideetje, maar wie niet waagt......... ‼️‼️

    Beantwoorden
  • Bouk op 19 april 2020, 09:23

    Ik had altijd contant voor de boodschappen. Ik heb vanaf eind maart de boodschappen gepint, maar ik geef dan zo makkelijk meer uit! Bij ons kan het wel maar ik wil niet meer uitgeven en dat gaat nu dus mis! Bij onze volgende salaris haal ik dus mooi mijn geld weer contant op....het wordt hier gewoon geaccepteerd zag ik dus dan krijg ik ook weer goed grip op mijn geld!!

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:23

      Bedankt voor je reactie. Het Nibud volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen. Maar ook om zelf tips te vragen aan mensen die wellicht goede ideeën hebben. Zo lees je hier in de reacties al een praktisch bedachte oplossing: het kopen van een cadeaukaart of tegoedbon van bijvoorbeeld de Albert Heijn of andere supermarkt waar je komt. Een vast bedrag per week aanschaffen als cadeaukaart, en die vervolgens gebruiken als betaalpas. Leeg is leeg, en zo kun je de week erop opnieuw dezelfde tegoedbon van de supermarkt kopen. Dat is slim meegedacht van iemand die reageerde op deze blog!

      Beantwoorden
  • Hanny Hartmans op 18 april 2020, 21:03

    Ook ik betaal liever contact, gewoon omdat ik dan zie hoeveel ik uitgeef en niet over mijn eigen limiet ga. Sinds corona betaal ik contactloos maar vraag om de bon. Na mijn boodschappendag tel ik bedragen op en zie wat ik nog kan uitgeven. Moet eerlijk bekennen dat ik in eerste weken best wel eens over mijn limiet heen ging, nu alerter.

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:23

      Bedankt voor je reactie. Het Nibud volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen. Maar ook om zelf tips te vragen aan mensen die wellicht goede ideeën hebben. Zo lees je hier in de reacties al een praktisch bedachte oplossing: het kopen van een cadeaukaart of tegoedbon van bijvoorbeeld de Albert Heijn of andere supermarkt waar je komt. Een vast bedrag per week aanschaffen als cadeaukaart, en die vervolgens gebruiken als betaalpas. Leeg is leeg, en zo kun je de week erop opnieuw dezelfde tegoedbon van de supermarkt kopen. Dat is slim meegedacht van iemand die reageerde op deze blog!

      Beantwoorden
      • Arie op 08 mei 2020, 15:38

        Mensen met een "kleine beurs" komen meestal niet bij één supermarkt, maar bij meerdere. Jullie weten echt niet wat er speelt en hoe dat voor veel mensen werkt. En hoe koop je dan die cadeaukaart? Moet je die pinnen? Dan staat het alsnog op je bankafschriften. Ik heb al eens meegemaakt dat men mij bij de Sociale Dienst vroeg waarom ik bij Albert Heijn kocht en niet bij de Aldi. En of ik dan wel een bonuskaart had? Echt jullie hebben totaal geen benul hoe het er aan toe gaat.

        Beantwoorden
  • Paul op 18 april 2020, 14:39

    Ik nam ook altijd een x-bedrag aan contant geld op. Dit, om overzicht te houden op mijn dagelijkse uitgaven bij AH. Sinds kort koop ik iedere vrijdag een cadeaukaart van bijv 60 euro bij AH. Met deze kaart reken ik dan af, zodat ik de soms kleine bedragen aan boodschappen niet hoef bij te houden. Kaart voor vrijdag op: nieuwe kopen met bijv kleiner bedrag. Vrijdags begin ik weer met 60 euro. Echt ERG makkelijk om overzicht te houden.

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:04

      Wat een ontzettend goede tip, bedankt voor het delen. In deze tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben en dit lijkt een hele praktische oplossing om in deze bijzondere tijden toch overzicht te houden. We zijn op zoek zijn naar zulke tips in deze anders dan andere tijden.

      Beantwoorden
  • Jose op 18 april 2020, 05:52

    Geachte Nibud Fijn dat u de mensen tips en raad geeft in deze moeilijke tijd snap dat oudere tegen het pinnen aan lopen zijn het controle over hun geld kwijt dan, een 2e rekening vind ik een goede oplossing zo doe ik het al jaren dan krijg je geen verrassingen groetjes Jose

    Beantwoorden
  • H Bos op 17 april 2020, 18:27

    Nee, in de regel mag men contant geld niet weigeren. U legt het op de toonbank en de caissière pakt het dan zelf, die draagt handschoenen. Men zal het ook niet Kunnen weigeren, want er zijn ook burgers zonder pas. Anders zouden deze burgers dus geen boodschappen kunnen doen. Ik betaalmodule nog vaak contant, want men wil het liefst contant geld er uit hebben zoals in China, waar men een winkel ingaat en gescreend wordt, u product pakt en betaald met pin, er komt zelfs geen caissière meer aan te pas, u gaat naar buiten en de deuren sluiten vanzelf. Het filmpje staat op YouTube. Maar u mag contant betalen, zeg dat u geen pas bezit, klaar.

    Beantwoorden
  • Scholtens op 17 april 2020, 11:18

    Ze mogen contant geld toch niet weigeren?

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:02

      Bedankt voor je vraag. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen.

      Beantwoorden
  • Bewindvoerder Willem van Willems&Wetens op 16 april 2020, 23:29

    De meerderheid van mijn cliënten neemt het weekgeld cash op en kan op die manier zien hoeveel ze nog in de hand hebben. Ik heb ook cliënten die daggeld krijgen omdat ze anders de week niet doorkomen. Een klant kan zelfs met daggeld niet uit de voeten... Niet al mijn klanten kunnen een smartphone betalen. Hebben geen internet/mail. Een hulpmiddel zou zijn dat na de pinbetaling op het schermpje zichtbaar wordt, hoeveel saldo er nog op de rekening staat zolang de pas bij het apparaat gehouden wordt. Dan zie je voor en/of na het winkelen je saldo.

    Beantwoorden
    • Marion op 07 mei 2020, 08:15

      Dat zou inderdaad een heel handig zijn. Op het schermpje van het pinapparaat kunnen zien wat je saldo is voordat je betaalt.

      Beantwoorden
      • Jaap op 25 mei 2020, 07:59

        Dat lijkt me gevaarlijk. Een oud omaatje die door spaarzaamheid tienduizend euro op haar rekening heeft staan, zal nóg eerder slachtoffer worden van onfrisse figuren die haar pincode afkijken. Waarschijnlijk had ik persoonlijk de bankpas ingenomen van mijn dementerende vader, als hij nu nog geleefd had, omdat hij anders wel een heel makkelijk slachtoffer zou worden voor geboefte. Denk aan de zwakkeren in onze samenleving. Ook in de daklozenopvang krijgen mensen (contant) zakgeld. Daar moeten ze bijvoorbeeld ondergoed en sokken van kopen. Veel mensen die nu geen loon ontvangen lenen geld van vrienden/familie om tenminste te kunnen eten. Absurd dus, dat ze hier niet mee mogen betalen! Saldo automatisch in beeld is géén goed idee voor de kwetsbaren onder ons en weigeren van contant geld ook niet.

        Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:24

      Bedankt voor je reactie. Het Nibud volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen. Maar ook om zelf tips te vragen aan mensen die wellicht goede ideeën hebben. Zo lees je hier in de reacties al een praktisch bedachte oplossing: het kopen van een cadeaukaart of tegoedbon van bijvoorbeeld de Albert Heijn of andere supermarkt waar je komt. Een vast bedrag per week aanschaffen als cadeaukaart, en die vervolgens gebruiken als betaalpas. Leeg is leeg, en zo kun je de week erop opnieuw dezelfde tegoedbon van de supermarkt kopen. Dat is slim meegedacht van iemand die reageerde op deze blog!

      Beantwoorden
  • Peter van Daalen op 16 april 2020, 19:57

    Ik heb in het begin van deze Corona crisis de zaken die ik bij kruidvat wilde kopen gewoon bij de kassa laten liggen toen ik niet met contant geld kon betalen. Ze stonden raar te kijken en moesten dus zelf de zaken weer in het vak terug gaan leggen. Sinds dien niet meer naar kruidvat gegaan, ze zijn een klant kwijt. Denk dat meer mensen op deze manier zouden kunnen reageren, dan draaien deze winkels wel bij.

    Beantwoorden
  • de graaf op 16 april 2020, 19:29

    Mevrouw Cornewal heeft gewoon gelijk het is zoooooo makkelijk als je jong bent en denkt zoek het maar uit . Hellaas leven wij in een tijd... ikke en de rest kan stikken nou ik verzeker jullie je komt je eigen wel een keertje tegen als je misschien ooit oud wordt, ik denk maar zo het verstand komt met de jaren en dan hebben ze nog veel te leren.

    Beantwoorden
  • G. eckes op 16 april 2020, 18:54

    Het zou zo maar kunnen zijn, dat het wettelijk verplicht is om contant geld aan te nemen. D.w.z. indien een winkel dat niet wil, je naar een andere winkel zou kunnen gaan waar dat (nog) wel kan. Het contactloos betalen is sowieso niet helemaal smetvrij...……. en is niet conform de wet. Niemand kan (tenzij de overheid dit nadrukkelijk voorschrijft) verplicht worden om contactloos te betalen of zonder contanten.

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:02

      Bedankt voor je reactie. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Momenteel zitten we in een bizarre tijd en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen.

      Beantwoorden
  • A klerx v op 16 april 2020, 18:19

    Bij AH en Lidl kan ik wel gelukkig met contant geld betalen bij de Jumbo en het kruitvat werd het contant betalen geweigerd . Ik moet nu dus shampoo en paracetamol kopen bij de supermarkt die wel contant wil aannemen Ik vind dit belachelijk het is toch geld als of iedereen maar kan pinnen Ik vraag mij af of zo pinapparaat wel zo hygiënisch is

    Beantwoorden
  • Joop op 16 april 2020, 18:15

    Ga maar mooi naar de Aldi !!!die neemd wel contant geld aan !!!

    Beantwoorden
  • Sykvia op 16 april 2020, 18:00

    Als contant geld een wettig betaalmiddel is. Vind ik winkeliers en andere bedrijven die dit niet accepteren een boete horen te krijgen. Want wat heeft het anders voor zin om het een wettig betaalmiddel te noemen. We leven in een vrij land en aan ieder de keus of ze contant willen betalen of met pin. Ik zelf heb geen probleem met pinnen. Maar ik ken genoeg mensen bij wie dat wel het geval is.

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:02

      Bedankt voor je reactie. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Momenteel zitten we in een bizarre tijd en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen.

      Beantwoorden
  • Emil Broekman op 16 april 2020, 16:50

    Sommige supermarkten en anderen winkels veroorzaken zelf virussen door erg smerige munten aan te nemen en weer uit te geven. Over het gemeen genomen zijn mensen zelf de oorzaak van virussen en ander ziekten. Voorheen hoefde men blijkbaar geen handen te wassen en hoesten in je elleboog. Dat moest altijd al gebeuren. Al duizenden jaren wordt het mensdom geteisterd door plagen en epidemieën, bacteriën, virussen en hoe ze verder ook mogen heten. Het denkvermogen van veel mensen laat te wensen over. De geschiedenis is daar het beste bewijs voor.

    Beantwoorden
  • Gerry op 16 april 2020, 16:17

    Allemaal mooi gezegd. Maar het blijft zo, dat iemand die geen computer, laptop of smartphone heeft, alleen maar contant kan betalen. En inderdaad is het zo, dat contant geld een WETTIG betaalmiddel is. Het wordt ons steeds moeilijker gemaakt, terwijl we het al zo moeilijk hebben. BAH!

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:28

      Bedankt voor het plaatsen van een reactie. Momenteel zitten we in een bizarre tijd. We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Hoe houd je grip op je uitgaven, nu je niet meer met contant geld kunt betalen. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen. Maar ook om zelf tips te vragen aan mensen die wellicht goede ideeën hebben. Zo lees je hier in de reacties al een praktisch bedachte oplossing: het kopen van een cadeaukaart of tegoedbon van bijvoorbeeld de Albert Heijn of andere supermarkt waar je komt. Een vast bedrag per week aanschaffen als cadeaukaart, en die vervolgens gebruiken als betaalpas. Leeg is leeg, en zo kun je de week erop opnieuw dezelfde tegoedbon van de supermarkt kopen. Dat is slim meegedacht van iemand die reageerde op deze blog!

      Beantwoorden
  • Remco Baalman op 16 april 2020, 16:14

    Alles in een supermarkt wordt door veel mensen aangeraakt, dus ook het geld.Aan de kassa dragen medewerkers handschoenen.En inderdaad verdenk ik de "kruideniers"en zeker de banken ervan om op deze manier van het contante geld at te komen.En het NIBUD zou hier zeker stelling in moeten nemen. Contant geld is een wettig betaalmiddel en mag niet geweigerd worden. Remco Baalman.

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:01

      Bedankt voor je reactie. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Momenteel zitten we in een bizarre tijd en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen.

      Beantwoorden
      • Jaap op 25 mei 2020, 08:00

        Waarom weigeren jullie mijn reactie?

        Beantwoorden
  • van Til op 16 april 2020, 15:37

    Helaas al meerdere keren gehad dat contant werd geweigerd wegens hygiene en voorschriften. Ondanks dat het een wettig betaalmiddel is. Ik vind het heel erg vervelend. Wekelijks of maandelijks gratis je afschriften ontvangen, dat zou een mooie zijn voor mij.

    Beantwoorden
  • mevrouw w.v.cornewal op 16 april 2020, 15:30

    Beste redactie, Tips zijn altijd prima, maar er staan tips bij, die niet kunnen voor mensen die niet Internet bankieren of zelfs geen Internet hebben. Bovendien een 2e rekening is voor ouderen moeilijk, omdat dan wederom een nieuwe code onthouden moet worden. Ook online bestellen kan niet voor ze, als ze geen Internet hebben en dat hebben vele ouderen niet. Bovendien komen er bezorgkosten bij bestellingen op en dat is niet fijn voor mensen met een laag inkomen. En hoe ziet u dat voor u ? Boodschappen doen voor de hele week ? Mensen met een laag inkomen hebben geen auto. En de meeste ouderen ook niet. Veel te zwaar om te tillen. Niet iedere oudere heeft hulp uit de omgeving. En juist ouderen vinden het fijn om iedere dag, of om de twee dagen naar de Supermarkt te gaan en ook daar eventueel een praatje te maken. Niet iedere Supermarkt heeft een ouderen uurtje. Soms denk ik wel eens dat mensen die tips geven, zelf wel a. een auto hebben b. niet oud zijn c. wel een computer of laptop of zo'n telefoon met een schermpje hebben d. wel Internet bankieren. Beste redactie, mooi dat u tips geeft, maar geeft u ook eens tips waar ouderen met een laaginkomen, zonder auto, zonder Internet bankieren, zonder laptop of moderne telefoon wat aan hebben. hartelijke groet, mevrouw van Cornewal 76 jaar en niet van de 50+ partij. P.S. Ook uw Budgetteren-lijst gaat niet op voor mensen die biologisch willen eten, en of plantaardig.(ik ben geen zuurpruim hoor, doorgaans ga ik tevreden door het leven)

    Beantwoorden
    • Marion op 07 mei 2020, 08:07

      U heeft gelijk dat het voor ouderen zonder hulp in deze corona tijd veel lastiger is om boodschappen te doen. Om online te kunnen bestellen, moet iemand beschikking hebben over internet. Maar als u nog met contant geld in de winkel kunt betalen en meer dan 1 keer per week naar de winkel kan en wil, is dat prima.

      Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 14:09

      Bedankt voor het plaatsen van een reactie. Momenteel zitten we in een bizarre tijd. We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Hoe houd je grip op je uitgaven, nu je niet meer met contant geld kunt betalen. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen. Maar ook om zelf tips te vragen aan mensen die wellicht goede ideeën hebben. Zo lees je hier in de reacties al een praktisch bedachte oplossing: het kopen van een cadeaukaart of tegoedbon van bijvoorbeeld de Albert Heijn of andere supermarkt waar je komt. Een vast bedrag per week aanschaffen als cadeaukaart, en die vervolgens gebruiken als betaalpas. Leeg is leeg, en zo kun je de week erop opnieuw dezelfde tegoedbon van de supermarkt kopen. Dat is slim meegedacht van iemand die reageerde op deze blog!

      Beantwoorden
  • J. Bakker op 16 april 2020, 15:29

    Het bewijs dat het coronavirus via bankbiljetten of muntgeld overgedragen kan worden is er helemaal niet. De supermarkten die al veel langer van het contante geld af wilden, zien nu hun kans schoon om van het cash geld af te komen. De plastic toetsjes van het pinapparaat waar iedereen met zijn vingers aan heeft gezeten zijn qua besmettingsrisico veel riskanter. (Virus blijft max. 3 dagen op plastic in leven, afhankelijk van temperatuur en luchtvochtogheid volgens Brits onderzoek. Op roestvrij staal: idem.)

    Beantwoorden
  • Marian op 16 april 2020, 15:14

    Tot op heden is mij nog geen één keer contant betalen geweigerd. Mijn vraag of ik ook contant kan betalen werd steevast met ja beantwoord. Kassa medewerkster, een jong ding, bij AH vroeg ik of mensen die een beetje moeilijk zitten met geld contant kunnen betalen. Haar antwoord was: Natuurlijk. Ik woon wel in Brabant. Zou dat schelen?.

    Beantwoorden
  • marijke op 16 april 2020, 15:02

    Laat mensen die boodschappen voor je toen een tikkie sturen...

    Beantwoorden
  • Cornelis van der PLaat op 16 april 2020, 14:58

    Het is belachelijk dat wij "ouderen" die gewend zijn om contant te betalen dit nu niet meer zouden kunnen/mogen, contant geld is een WETTIG betaalmiddel en mag daarom NOOIT geweigerd worden !

    Beantwoorden
    • nibud op 20 april 2020, 13:59

      Bedankt voor het plaatsen van een reactie. Contant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel. Winkels kunnen hier echter soms vanaf wijken, zoals ze ook bijvoorbeeld geen briefjes van 100 euro accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) dus wél weigeren, zoals je kunt lezen op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen . De winkel moet dit wel duidelijk vermelden. Dus dat je voordat je de winkel in gaat weet, dat je er niet met contant geld kunt betalen. Momenteel zitten we in een bizarre tijd en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Het Nibud volgt deze ontwikkeling dan ook op de voet en heeft daarom dit blog geschreven, om mensen te ondersteunen die nu tegen dit probleem aanlopen.

      Beantwoorden
  • Ton Kloppenborg op 16 april 2020, 14:57

    Ik betaal liefst met pin, maar heb de discipline dagelijks mijn uitgaven en saldo te controleren. Zo kan ik ook later mijn uitgaven nog controleren. Mijn bankrekening is dan mijn digitale kasboek.

    Beantwoorden
  • P.A. van den Brink op 16 april 2020, 14:56

    Wat naar mijn idee een oplossing kan zijn is dat de banken in hun app de mogelijkheid aanmaken dat de klant zelf een kostensoort (denk aan "boodschappen" of "voeding") kan aanmaken en de betreffende uitgave daaraan kan koppelen. Daarnaast moet het mogelijk zijn om dan te filteren op een kostensoort voor een bepaalde periode. (denk aan een bepaalde week of een bepaalde maand).

    Beantwoorden
  • W. Robles-Mulder op 16 april 2020, 14:52

    Het zou helpen als banken als een soort nieuwsbrief, wekelijks digitaal een afschrift sturen waar op te zien is wat waar in die week is uit gegeven en wat het actuele saldo is. Dan zie je iedere week wat je hebt uitgegeven en of dat dan binnen budget is.

    Beantwoorden

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Veel mensen zijn gewend wekelijks een vast bedrag aan contant geld te pinnen en zo grip op de uitgaven te houden. Voor wie een erg laag inkomen heeft, of schulden moet afbetalen, kan dit erg belangrijk zijn. Deze groep heeft het nu lastig.”

— Marion Weijers, adviseur budgetcoaching Nibud

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

29 mei 2020

Door crisis meer aandacht voor rol financiële educatie

lees meer › Nieuwsbericht
25 mei 2020

Negenduizend huurders met betalingsproblemen

lees meer › Nieuwsbericht
19 mei 2020

Maximale rentes kredieten tijdelijk verlaagd

lees meer › Nieuwsbericht
18 mei 2020

Drie maanden collegegeld voor vertraagde afstudeerders

lees meer › Nieuwsbericht
15 mei 2020

Solidariteit tijdens en na corona

lees meer › Blog

Actueel: Wat vindt het Nibud van ….

Wat vindt het Nibud vanuit haar kennis van actuele maatschappelijke ontwikkelingen?

lees meer › Artikel
10 mei 2020

Blog Financieel fit: Mijn vakantiegeld gaat naar de badkamer

lees meer › Blog
30 april 2020

Mijn huishoudboekje in coronatijd

lees meer › Blog
23 april 2020

GeldChecker helpt jongeren tijdens coronacrisis

lees meer › Persbericht
20 april 2020

Steeds minder contante betalingen

lees meer › Nieuwsbericht
17 april 2020

FNV: Vakantiegeld kan in overleg later uitbetaald worden

lees meer › Nieuwsbericht
15 april 2020

Blog Financieel fit: Bewust van koopverleiding

lees meer › Blog