Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

‘Geef mensen de grip op hun geld weer terug’

Weblog | 20 april 2018

Het Nibud-onderzoek ”Financiële administratie in een digitaal tijdperk’, dat Nibud recent publiceerde, heeft veel reacties los gemaakt. Reacties van herkenning, boosheid, zich niet begrepen voelen tot en met advies en tips. Er kwam van alles voorbij. Maar de grootste gemene deler was toch wel: frustratie van geen grip meer hebben op het eigen geld.

Incasso

Oorzaak nummer 1: er worden automatische incasso’s afgeschreven op momenten dat het mensen niet uitkomt. Ook wordt de datum weleens vervroegd, als dat zo uitkomt in het weekend, terwijl het salaris nog niet binnen is. Terwijl je er als burger alles aan doet om goed met je geld om te gaan, wordt het je zo wel moeilijker gemaakt.

Ik zie dit probleem als budgetcoach ook regelmatig voorbij komen. Mensen die door de vele incasso’s het overzicht verliezen. Sommigen hanteren dan de methode om in één keer het salaris van de bank te halen zodra het binnenkomt en rekeningen contant te gaan betalen of zelf over te maken. Maar bij bv. huur, energiekosten en telefoonabonnementen kún je alleen via automatische incasso’s betalen. En als je het toch zélf wil regelen, kost dat extra. Men gaat ervanuit dat de burger zelfredzaam is, maar het zélf doen past niet in het werkproces van veel bedrijven.

Mijn-omgevingen

Een tweede probleem dat vaak wordt genoemd is de ondoorzichtigheid van de mijn-omgevingen. Naast de overheid zijn er steeds meer organisaties, zoals zorgverzekeringen en energiebedrijven, die gebruik maken van mijn-omgevingen. Brieven, betalingsherinneringen en andere belangrijke documenten worden niet meer bij jóu bezorgd, maar je moet er zélf actief naar op zoek. Lastig: je moet eraan denken, je wachtwoorden goed onthouden, etc.

Er wordt steeds vanuit gegaan dat de burger zelfredzaam is. Maar uit onderzoek weten we dat dit in de praktijk niet altijd zo is. Zelfredzame mensen die in een stressvolle situatie zitten, kunnen daardoor ineens niet meer zo goed voor zichzelf zorgen. We horen daarom steeds vaker het pleidooi om het mensen makkelijker te maken. Door minder keuzes aan te bieden en te helpen om de voor hen juiste keuze te maken.

Toeslagen

Ook de overheid speelt hier een rol. Toeslagen zijn bijvoorbeeld voor veel mensen té ingewikkeld geworden. De zorgtoeslag komt de rond de 20e van de maand, terwijl de zorgverzekering vaak pas eind van de maand wordt afgeschreven. Als je de zaken niet goed op orde hebt, is die zorgtoeslag tegen die tijd allang op. Waarom kan het niet simpeler? Maak de zorgtoeslag rechtstreeks over naar de zorgverzekeraar, daarmee ontzorg je de burger!

Oproep

Wat ik zie in de reacties van de consumenten is dat hier ergens de plank is misgeslagen. Organisaties denken teveel aan de procesmatige kant en luisteren daarbij niet voldoende naar klant, burger, consument. Mensen voelen zich niet gehoord. Er worden dingen vóór hen beslist. Of het wordt financieel onaantrekkelijk gemaakt om eigen keuzes te handhaven. Veel mensen gaven bijvoorbeeld aan het overzicht te bewaren door twee bankrekeningen te hebben, één voor de vaste lasten zonder pinpas en een tweede rekening voor de andere betalingen mét pinpas. Maar dat kost geld. Banken zouden mensen kunnen helpen door geen extra kosten te rekenen voor zo’n tweede rekening.

Daarom mijn oproep: ‘Geef mensen de grip op hun geld weer terug’.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Reacties (3)

  • smiet op 24 april 2018, 21:04

    Geachte Mevr. Weijers,Ik had al gereageerd op het artikel van mevr. Schors dat in de Volkskrant werd aangehaald. misschien heeft u een kopie gekregen, maar laat ik u dit zeggen. Er gaat een groot probleem komen omdat de crediteuren alleen maar procesmatig denken. De klant of consument is ver weg en alleen maar moeilijk. Ik word ziek van al die MIJN _OMGEVING bedrijven. Ik doe dat niet. Maar het grote probleem komt als mij iets overkomt. Mijn vrouw is niet geïnteresseerd in administratie noch in automatisering. En zij is niet de enige. Wij duwen dus een grote berg met problemen voor ons uit, terwijl we nu al weten dat het fout gaat lopen. service gerichtheid bij bedrijven is vervangen door hoe kunnen we het zo simpel, automatisch en goedkoop mogelijk doen.Dit alles lijkt me redelijk in lijn met uw insteek. Laat ik het hier bij laten voor vandaag, maar ik wilde het wel even kwijt.O ja ik ben net over de 70, MSc en werk al 50 jaar met computers, maar het maakt ons leven wel kaler en onpersoonlijker.\Met vriendelijke groetBJM Smiet

    Beantwoorden
  • AvdP op 27 april 2018, 18:13

    Wij hebben ook al jaren 2 betaalrekeningen. Op de ene komt mijn salaris binnen. Daarvan betalen we alle vaste lasten en losse rekeningen. En sparen we vaste bedragen voor onvoorziene kosten, afschrijving auto, vakanties, studie en extra aflossing hypotheek. Jaarlijks maak ik een overzicht van de te verwachte vaste lasten. Wat er nog overblijft per maand verdelen we over de spaardoelen. Op de andere rekening komt het salaris van mijn man binnen. Dat is om van te leven. Boodschappen, uit eten, kleding, cadeautjes, benzine etc. Eigenlijk alles wat je pint. Op zich goed geregeld allemaal zou je zeggen. En toch staan ook wij nog voor onverwachte kosten. Of komen we niet uit met de leefrekening. Je hebt idd weinig zicht op wat er van verschillende instanties nog afgeschreven wordt op onverwachte momenten. Gemeentelijke lasten worden in 7 termijnen afgeschreven. Zorgkosten komen onverwacht want dat is afhankelijk van wanneer de zorgaanbieder declareert. Dus al met al best nog wel een gedoe soms.

    Beantwoorden
  • JDD op 09 mei 2018, 13:58

    Ik, alleenstaande man van 45 jaar, werk al jaren met computers, maar die flauwekul met mijn_omgeving, ik word er kotsmisselijk van. Al dat geneuzel met "raadpleeg uw omgeving"; ik kan u vertellen ik raadpleeg helemaal niets meer. Ik vind dat instanties/ organen verplicht dienen te worden om brieven per post te verzenden naar geadresseerde. Ik ben het volledig met dhr. Smiet eens dat service gerichtheid bij bedrijven is vervangen door hoe kunnen we het zo simpel, automatisch en goedkoop mogelijk doen!

    Beantwoorden

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Marion Weijers

Marion Weijers

Sr. Adviseur budgetvoorlichting en coaching

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

17 mei 2018

Ook last van het ‘what the hell-effect’?

lees meer ›Blog
26 april 2018

Nibud Jaarverslag 2017: iedereen zijn geldzaken in balans

lees meer ›Nieuwsbericht

Voor 1 dag arm

Voor 1 dag arm

Beleef 1 dag in armoede via serious gaming (op uw eigen locatie)

meer info › Opleidingen
16 april 2018

40 procent Nederlanders worstelt met financiële administratie

lees meer ›Nieuwsbericht

Financiële administratie bewaren

Zorg voor een goed overzicht van wat u waar bewaart. Volg ons stappenplan.

lees meer › Stappenplan

E-mailcoaching Bewaar

Acht weken lang tips en informatie via e-mail. Doe mee!

lees meer › Tool

Bewaarwijzer

Uw persoonlijke overzicht van al uw belangrijke documenten.

lees meer › Tool

Lezing Financiële (digitale) administratie

Lezing Financiële (digitale) administratie

Hoe kunnen mensen hun financiële administratie op orde houden?

meer info › Diensten

Pensioen: hoe weet u hoeveel u straks heeft?

Zet in drie stappen op een rij welke inkomsten u na pensionering heeft.

lees meer › Artikel

Aanmelden e-mailcoaching Bewaar

lees meer › Artikel
27 maart 2018

Kasboekje van Nederland

lees meer ›Nieuwsbericht

Inkomen na overlijden partner

Welke inkomsten kunt u verwachten na het overlijden van uw partner? Of andersom?

lees meer › Artikel