Een telefoon kopen

Als u het aankoopbedrag voor een nieuwe telefoon in termijnen via uw abonnement of telefoonrekening betaalt, koopt u op afbetaling.

Wettelijke regels voor kredietverstrekking

Voor kopen op afbetaling (waar het betalen van een toestel in termijnen via de telefoonrekening onder valt) gelden de wettelijke regels voor kredietverstrekking. Dat betekent dat het telefoonbedrijf:

  • het krediet en de kosten ervan goed moet uitleggen;
  • zich moet houden aan reclamevoorschriften;
  • geen krediet geeft als u dat niet kunt betalen;
  • vraagt naar inkomen, gezinssamenstelling en woonlasten;
  • checkt bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) of er andere kredieten lopen;
  • het krediet meldt bij het BKR.

Lees op BKR.nl hoe het BKR omgaat met deze meldingen

250

De wettelijke regels voor kredietverstrekking gelden voor telefoons van 250 euro of meer.

Bron: BKR.nl

Uitzonderingen

Deze regels zijn niet van toepassing:

  • als het gaat om een bedrag onder de 250 euro, of;
  • als de telefoon direct wordt betaald (of binnen drie maanden zonder dat daar extra kosten voor gerekend worden), of;
  • als u een abonnement afsluit zonder toestel (sim-only).

Filmpje BKR: Registratie van telefoonkrediet

Wat zijn de gevolgen?

Als u het toestel volgens de afspraken afbetaalt, heeft dat geen consequenties. U krijgt geen negatieve codering bij het BKR.

Wel kunt u door het telefoonkrediet minder extra lenen. Uw totale kredietruimte is immers voor een deel gebruikt. Wilt u op korte termijn nog een lening of een hypotheek afsluiten? Houd daar dan rekening mee.

Wat kunt u doen?

Wilt u niet dat het krediet voor uw telefoontoestel wordt aangemeld bij het BKR? Betaal het toestel dan in één keer. Of betaal zoveel aan, dat het overblijvende bedrag onder de 250 euro blijft.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

De telefoon die ik eerst wilde hebben, betekende ook een lening aangaan. Ik koos daarom toch maar voor een goedkoper exemplaar.”

— Marit van Diepen, Heerenveen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

11 september 2017

‘Maximaal lenen is maximaal leven’

lees meer ›Blog
01 september 2017

Nibud: Studenten lenen om te sparen en blijven vaker thuis wonen

lees meer ›Persbericht

Hoeveel kan ik lenen?

Lenen: over risico's, rente, regelgeving en meer.

lees meer › Artikel

Hoe financier ik een auto?

U kunt een auto leasen, ervoor sparen of geld lenen.

lees meer › Artikel

Nibud Studentenonderzoek (2015)

1 op de 3 studenten aan hbo en wo leent maximaal 'omdat het kan'.

lees meer › Onderzoeksrapport

Een studieschuld bij DUO

Terugbetalen: wat zijn de regels en voorwaarden en wat kun je doen om de kosten te beperken?

lees meer › Artikel

Lenen en schulden bij DUO

Studiefinanciering: hoe zit het nu precies?

lees meer › Artikel

Sparen

Als u wilt gaan sparen, moet u met een aantal dingen rekening houden. Nibud zet het op een rij.

lees meer › Artikel

Wat kost studeren?

Huur, studieboeken en levensonderhoud zijn niet de enige uitgavenposten.

lees meer › Artikel

Een lening afsluiten?

Overweegt u om een lening af te sluiten? Doe dan deze check.

lees meer › Checklist

Soorten leningen

Alle leningen op een rij. Waar moet u op letten?

lees meer › Artikel

Zelf je schulden regelen

Beginnende schulden kunt u zelf aanpakken.

lees meer › Tool