Boosheid, twijfel en vragen bij bezitters beleggingsverzekeringen

Door Linda Timmerman, consumentenvoorlichter

Weblog | 2 november 2015

Aan de telefoon bij het Nibud spreek ik mensen met uiteenlopende vragen over onze informatie of producten. Zo belde een mevrouw naar aanleiding van onze special over beleggingsverzekeringen waarin we adviseren contact op te nemen met de verzekeraar voor een hersteladviesgesprek. “Hoe kunt u mij daarvoor nu naar mijn verzekeraar sturen?! Deze heeft mij toch dat foute product verkocht!” zei ze. Een begrijpelijke reactie!

Gelukkig waren er ook veel positieve reacties, vooral van consumenten die naar aanleiding van de special aan de slag wilden gaan met hun verzekering. Zij waren met name op zoek naar extra informatie. Zo werd er gevraagd wat er nog mogelijk was als de verzekering al was uitgekeerd of wat zij moesten doen als hun verzekeraar niet meer bestond.

Ophef over beleggingsverzekeringen

De afgelopen jaren is er veel rumoer geweest rond beleggingsverzekeringen. Door hoge kosten en verzekeringspremies is de verwachte opbrengst vaak tegengevallen. Voor veel beleggingsverzekeringen bestaan nu betere alternatieven dan toen ze werden afgesloten. Voor elke bezitter van zo’n polis is het daarom slim om na te gaan of er aanpassingen mogelijk zijn.

Veel bezitters maken echter geen gebruik van het gratis hersteladviesgesprek (zie ook afm.nl: ‘Blijvende inspanning en aandacht voor polishouders beleggingsverzekeringen noodzakelijk’).

Hersteladviesgesprek kan lonen

Nu staan niet veel mensen te springen om zich in hun vrije tijd bezig te houden met een financieel product. En als je teleurgesteld en boos bent over je beleggingsverzekering is het helemaal vervelend om je erin te verdiepen. Ook hebben ze soms de overtuiging dat er toch niets verbeterd kan worden aan de situatie. En dat is zonde want in sommige gevallen kan een hersteladvies de eindopbrengst verhogen!

Met de special over beleggingsverzekeringen wil het Nibud mensen daarom stimuleren om in actie te komen.

Wantrouwen overwinnen

Na de lancering kwamen er veel telefoontjes en e-mails binnen bij de consumentenvoorlichting. Veel mensen stonden wantrouwend tegenover de verzekeraars en dan kan het moeilijk zijn om je hier overheen te zetten. Toch is alleen via de eigen verzekeraar een gratis hersteladviesgesprek mogelijk. Bovendien zijn verzekeraars en adviseurs verplicht om consumenten goed te helpen om het product dat bij hen is aangeschaft te verbeteren. Het is daarom in het financiële belang van de verzekeringsbezitter om toch over die drempel heen te stappen.

Nu heb ik gelukkig veel mensen gesproken die door deze special zijn overtuigd om aan de slag te gaan met hun beleggingsverzekering. Mijn collega’s en ik hebben bij veel bellers twijfels kunnen wegnemen of hen kunnen adviseren over de beste aanpak. En dat geeft veel voldoening!

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Hoe kunt u mij nu naar mijn verzekeraar sturen?!”

— Een beller naar het Nibud

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

22 januari 2018

Nibud waarschuwt voor te veel optimisme: koopkracht blijft achter

lees meer ›Persbericht
19 januari 2018

Mijn kleine pensioen gaat in de grote pot

lees meer ›Blog

SNS – Voor boven de 18

lees meer › Artikel
21 december 2017

Goede #geldvoornemens? Het Nibud helpt!

lees meer ›Nieuwsbericht
19 december 2017

Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze bij Groningse Kredietbank

lees meer ›Persbericht
11 december 2017

Trouwen in 2018: beperkte gemeenschap van goederen

lees meer ›Nieuwsbericht

Trouwen, bezittingen en schulden

Als u niets regelt, trouwt u in beperkte gemeenschap van goederen. Wat betekent dat?

lees meer › Artikel
07 december 2017

Oproep Nibud & NVVK: laat de schuld niet oplopen

lees meer ›Persbericht
29 november 2017

Vergeet-mij-nietjes op het graf

lees meer ›Blog

De kosten van een uitvaart

Hoe wilt u uw uitvaart financieren?

lees meer › Artikel
29 november 2017

Nibud: Nederlander schat kosten uitvaart te laag in en weet niet wat verzekering dekt

lees meer ›Persbericht

Max Poortermans

Max Poortermans

Productmanager licenties & online applicaties

Medewerker