Geschreven door

Lindsay de Sain Vallen

Lindsay de Sain Vallen

Online redacteur

medewerker

Blog Financieel fit: Bewust van koopverleiding

Weblog | 15 april 2020

Aan de oproep van onze premier of iedereen die thuis kan werken dat ook vooral wil doen, hebben we de afgelopen weken massaal gehoor gegeven. Ook bij het Nibud werken de medewerkers thuis.

Buiten dat het even zoeken is om aan je eigen bureau of keukentafel je draai te vinden in het thuiswerken, al dan niet gecombineerd met het geven van thuisonderwijs en zorg voor de kinderen, valt mij deze weken nog iets anders op. Ik merk dat ik niet ongevoelig ben voor de koopverleidingen die me proberen over te halen online te shoppen. En dat terwijl ik behoorlijk bewust met mijn budget omga.

Het is niet dat ik er bewust naar op zoek ben. Ik bedoel: ik heb het druk zat. Vanuit huis werken, veel vergaderingen en overleggen op afstand, contact met de juffen over de weektaken van mijn dochter en daarnaast wil ik uiteraard ook op de hoogte blijven van het nieuws en alle ontwikkelingen.

Toch word ik zo nu en dan afgeleid door niet-werkgerelateerde mailtjes die ik krijg. (Online) winkels stunten momenteel met kortingsacties of leveren zonder verzendkosten te rekenen. Ook op social media zie ik veel acties en speciale aanbiedingen voorbij komen. Dat lijkt aantrekkelijk en speelt handig in op het feit dat mensen nu vaker thuis zijn, met meer tijd om online te shoppen.

79 nieuwsbrieven van (web)winkels

Vaak klikte ik uit nieuwsgierigheid toch op de link uit zo’n nieuwsbrief en belandde er soms iets in mijn winkelmandje, terwijl ik eigenlijk helemaal niets nodig had. Gelukkig wacht ik vaak een nachtje met het daadwerkelijk afrekenen van mijn online winkelmandje. De volgende dag was de koopverleiding behoorlijk gedaald en verwijderde ik moeiteloos de spullen uit het winkelmandje. Ook schreef ik me direct uit voor updates en nieuwsbrieven.

Natuurlijk zijn het slimme lokkertjes om ons (extra) aankopen te laten doen. Ik heb geteld hoeveel nieuwsbrieven met aanbiedingen ik heb ontvangen, zoals geen verzendkosten of speciale kortingsacties vanwege de coronacrisis. Dat blijken 79 mailtjes te zijn. En natuurlijk snap ik dat ook. Zeker van ondernemers die hun winkels moeten sluiten en inkomsten zien dalen. Toch moet ik ook op mijn eigen portemonnee letten, zoals het Nibud adviseert. Ik heb eigenlijk niets nieuws nodig en onnodig extra shoppen past niet in mijn budget.

Hamsteren: psychologische principes die ons gedrag beïnvloeden

Het is ook niet gek dat wij als consument gevoelig zijn voor marketing en misschien in de verleiding komen om meer te kopen dan we anders zouden doen. Er zijn verschillende psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden. Kuddegedrag is daar één van. Onbewust nemen we het gedrag over van mensen om ons heen of wat we in de media zien. Hierdoor ontstaan hypes, zoals hamsteren.

Nu ben ik geen hamsteraar, maar ook het doen van impulsaankopen, shoppen uit verveling of juist winkelen uit emotie, wordt ook veroorzaakt door onze psyche. Geef je brein dus maar de schuld ;-). Vaak praten we dat trouwens goed voor onszelf door te zeggen: ‘Ach, ik heb het verdiend. Het is zo’n gekke tijd’. Dit fenomeen heet cognitieve dissonantie. We doen iets anders dan wat we ons voorgenomen hadden. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Als we het in ons hoofd (onbewust) weer goedpraten, voelen we ons direct beter.

Blijf bewust van koopverleidingen

Daarom is het goed om je bewust te zijn én blijven van deze principes en de koopverleidingen die je proberen over te halen. Achteloos je (online) winkelmandje volgooien omdat je je verveelt of je wat afleiding zoekt in deze tijden, is misschien niet zo handig. Juist omdat het (nog) niet duidelijk is hoe je geldzaken er de komende periode uit zullen zien.

Het zijn onzekere tijden en dat heeft invloed op je brein. En waarschijnlijk duurt het nog wel even voor alles weer normaal is, dus je bewust zijn van deze invloed en koopverleidingen helpt je om niet onnodig te shoppen. En natuurlijk gun ik ondernemers in deze pittige tijden hun inkomsten, dus ik heb zeker de lokale winkeliers en kleine ondernemers waar ik graag winkel, gesteund in de vorm van een aankoop. Maar wel bewust, door er goed over na te denken. Zo hoop ik dat we ons er samen financieel fit doorheen slaan.

Ben je je ook bewust van de koopverleidingen? Stay safe en let goed op elkaar!

Lindsay

PS: De blogserie Financieel fit hoort bij de gratis Nibud Jaarplanner e-mailcoaching. In tweewekelijkse mails geeft het Nibud je tips, tools en reminders om het hele jaar financieel fit te blijven. Aanmelden.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Lindsay de Sain Vallen

Lindsay de Sain Vallen

Online redacteur

medewerker

Ik merk dat ik niet ongevoelig ben voor koopverleidingen. Maar door hier bewust over na te denken, hoop ik dat we ons er samen financieel fit doorheen slaan.”

— Lindsay, online redacteur Nibud

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

10 mei 2020

Blog Financieel fit: Mijn vakantiegeld gaat naar de badkamer

lees meer › Blog
23 maart 2020

Blog Financieel fit: Mijn administratie en belastingaangifte

lees meer › Blog

Blogserie: Het hele jaar financieel fit

Online redacteur Lindsay volgt de Nibud Jaarplanner e-mailcoaching en blogt erover.

lees meer › Artikel
11 februari 2020

Blog Financieel fit: Liefde is … samen over geldzaken praten

lees meer › Blog
02 januari 2020

Blog Financieel fit: Een jaarbegroting maken

lees meer › Blog
01 januari 2020

Blog Financieel fit: Mijn goede geldvoornemens

lees meer › Blog