Bewust omgaan met koopverleidingen

(Online) winkels doen er alles aan om consumenten te verleiden. Soms met speciale kortingsacties, de sale, of commerciële koopdagen zoals Black Friday. Maar ook door slim adverteren via sociale media. Veel consumenten merken dat ze er gevoelig voor zijn en meer kopen dan ze anders zouden doen. Hoe komt dat en hoe houdt u het hoofd koel bij zulke koopverleidingen?

De psychologie van koopgedrag

Het is niet gek dat we gevoelig zijn voor (online) promoties. Er zijn een aantal psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden. Kuddegedrag is daar één van. Onbewust nemen we het gedrag over van mensen om ons heen. Hierdoor ontstaan hypes zoals massaal winkelen tijdens kortingsacties.

Soms doen we een impulsaankoop, dat is ook erg gemakkelijk nu we alles met twee muisklikken kunnen bestellen met smartphone of laptop terwijl we thuis op de bank zitten. De afstand tussen verleiding en bestelknop is zo klein dat u wel erg alert moet zijn om te beseffen wat er gebeurt.

Soms blijken we toch gevoelig voor kortingen tijdens een sale, ook al hadden we ons voorgenomen om minder uit te geven. Vaak praten we dat goed voor onszelf door te zeggen: ‘Maar het is zo’n goede deal’, of: ‘Ach, ik heb het verdiend na zo’n rotdag’. Dit fenomeen heet cognitieve dissonantie. We doen iets anders dan wat we ons voorgenomen hadden. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Als we het in ons hoofd (onbewust) weer goedpraten, voelen we ons direct beter.

Hoe houdt u het hoofd koel als u in de verleiding komt om in te gaan op kortingsacties? Wij hebben vijf tips.

Checklist bewust omgaan met koopverleidingen

  1. Kijk kritisch naar de prijzen
    Ga na of de aanbieding wel zo gunstig is. Is de oorspronkelijke prijs bij van/voor wel realistisch? Weet dat winkeliers creatief met adviesprijzen en kortingspercentages omgaan. Is het werkelijk een goede deal? Reken het altijd even om of vergelijk prijzen.
  2. Wees je bewust van de invloed van reclame
    Het is lastig om te ontsnappen aan de vele advertenties, commercials, social media.  Door alle reclameboodschappen word je onbewust gestimuleerd iets te kopen. Besef dat reclame invloed heeft op je gedrag. Je hoéft er niet naar te luisteren en hebt zelf een keuze.
  3. Neem een time-out bij twijfel
    Vaak helpt het om vóór het betaalmoment even stil te staan: heb ik dit écht nodig? Vind ik dit volgende week nog steeds leuk? Neem een time-out als u twijfelt: loop de winkel uit voor een pauze of sluit uw browser als u online shopt. Een uurtje later kunt u beter beoordelen of het écht een goede koop is.
  4. Focus en herken (onbewuste) impulsen
    Focus op uw wensenlijstje en ga daar doelbewust op af. Vraag uzelf voor een aankoop telkens even af: staat dit op mijn wensenlijstje? Word ik hier écht blij van? Waarom wil ik dit nú perse hebben? Kan ik ook zonder? Zo voorkomt u dat u iets koopt voordat u het zelf doorhebt of de gevolgen overziet.
  5. Bepaal een vast budget
    Bepaal een vast budget. Hoeveel kunt en wilt u uitgeven? Houd uw uitgaven bij en zorg dat u niet over uw grens gaat. Neem eventueel dat bedrag contant mee en laat de pinpas thuis. Dan moet u kiezen en dat werkt als rem. En als u tóch tegen iets onweerstaanbaars aanloopt, bedenk dan wat ervoor moet wijken. Kunt u nu iets anders niet betalen? Is dat het waard?
  • Meer tips over bewust uitgeven? Lees onze pagina met meer psychologische valkuilen en hoe ze te omzeilen. Naar Bewust uitgeven

Het is niet gek om gevoelig te zijn voor de psychologische effecten van koopverleidingen ... maar je kunt leren er bewust mee om te gaan!”

Anderen lezen

15 juli 2021

Nibud waarschuwt voor beleggen zonder buffer

lees meer › Persbericht

Vierde coronapeiling: De coronacrisis en ons geld

Wat is de invloed van de lockdowns op de portemonnee geweest?

lees meer › Onderzoeksrapport

Organisaties die u verder kunnen helpen

Welke instanties kunnen u helpen met vragen over uw individuele situatie?

lees meer › Artikel
29 juni 2021

Nibud: Leenstelsel vergroot verschillen tussen studenten

lees meer › Persbericht

Nibud neemt deel in Nederlands Instituut voor Betalingsregelingen

Problematische schulden voorkomen door het bieden van realistische en haalbare betalingsregelingen.

lees meer › Artikel
23 juni 2021

Nibud Jaarverslag 2020

lees meer › Nieuwsbericht

Terugblik lancering geldplan Scheiden

Tijdens het webinar Scheiden zonder schulden werd het geldplan Scheiden gelanceerd.

lees meer › Artikel
22 juni 2021

Nibud: houd het hebben en gebruiken van eigen geld gratis

lees meer › Persbericht
21 juni 2021

Geldplan Scheiden geeft grip op geld na scheiding

lees meer › Nieuwsbericht

Geldplan Scheiden

Breng uw inkomsten en uitgaven na scheiding in balans met het geldplan Scheiden.

lees meer › Tool
18 juni 2021

Nibud geeft persoonlijk financieel adviesgesprek op de werkvloer

lees meer › Nieuwsbericht
14 juni 2021

Woningeigenaren vinden niet altijd hulp bij betalingsproblemen

lees meer › Nieuwsbericht