Bewust omgaan met koopverleidingen

(Online) winkels doen er alles aan om consumenten te verleiden. Soms met speciale kortingsacties, de sale, of commerciële koopdagen zoals Black Friday. Maar ook door slim adverteren via sociale media. Veel consumenten merken dat ze er gevoelig voor zijn en meer kopen dan ze anders zouden doen. Hoe komt dat en hoe houdt u het hoofd koel bij zulke koopverleidingen?

De psychologie van koopgedrag

Het is niet gek dat we gevoelig zijn voor (online) promoties. Er zijn een aantal psychologische principes die ons financieel gedrag beïnvloeden. Kuddegedrag is daar één van. Onbewust nemen we het gedrag over van mensen om ons heen. Hierdoor ontstaan hypes zoals massaal winkelen tijdens kortingsacties.

Soms doen we een impulsaankoop, dat is ook erg gemakkelijk nu we alles met twee muisklikken kunnen bestellen met smartphone of laptop terwijl we thuis op de bank zitten. De afstand tussen verleiding en bestelknop is zo klein dat u wel erg alert moet zijn om te beseffen wat er gebeurt.

Soms blijken we toch gevoelig voor kortingen tijdens een sale, ook al hadden we ons voorgenomen om minder uit te geven. Vaak praten we dat goed voor onszelf door te zeggen: ‘Maar het is zo’n goede deal’, of: ‘Ach, ik heb het verdiend na zo’n rotdag’. Dit fenomeen heet cognitieve dissonantie. We doen iets anders dan wat we ons voorgenomen hadden. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Als we het in ons hoofd (onbewust) weer goedpraten, voelen we ons direct beter.

Hoe houdt u het hoofd koel als u in de verleiding komt om in te gaan op kortingsacties? Wij hebben vijf tips.

Checklist bewust omgaan met koopverleidingen

  1. Kijk kritisch naar de prijzen
    Ga na of de aanbieding wel zo gunstig is. Is de oorspronkelijke prijs bij van/voor wel realistisch? Weet dat winkeliers creatief met adviesprijzen en kortingspercentages omgaan. Is het werkelijk een goede deal? Reken het altijd even om of vergelijk prijzen.
  2. Wees je bewust van de invloed van reclame
    Het is lastig om te ontsnappen aan de vele advertenties, commercials, social media.  Door alle reclameboodschappen word je onbewust gestimuleerd iets te kopen. Besef dat reclame invloed heeft op je gedrag. Je hoéft er niet naar te luisteren en hebt zelf een keuze.
  3. Neem een time-out bij twijfel
    Vaak helpt het om vóór het betaalmoment even stil te staan: heb ik dit écht nodig? Vind ik dit volgende week nog steeds leuk? Neem een time-out als u twijfelt: loop de winkel uit voor een pauze of sluit uw browser als u online shopt. Een uurtje later kunt u beter beoordelen of het écht een goede koop is.
  4. Focus en herken (onbewuste) impulsen
    Focus op uw wensenlijstje en ga daar doelbewust op af. Vraag uzelf voor een aankoop telkens even af: staat dit op mijn wensenlijstje? Word ik hier écht blij van? Waarom wil ik dit nú perse hebben? Kan ik ook zonder? Zo voorkomt u dat u iets koopt voordat u het zelf doorhebt of de gevolgen overziet.
  5. Bepaal een vast budget
    Bepaal een vast budget. Hoeveel kunt en wilt u uitgeven? Houd uw uitgaven bij en zorg dat u niet over uw grens gaat. Neem eventueel dat bedrag contant mee en laat de pinpas thuis. Dan moet u kiezen en dat werkt als rem. En als u tóch tegen iets onweerstaanbaars aanloopt, bedenk dan wat ervoor moet wijken. Kunt u nu iets anders niet betalen? Is dat het waard?
  • Meer tips over bewust uitgeven? Lees onze pagina met meer psychologische valkuilen en hoe ze te omzeilen. Naar Bewust uitgeven

Het is niet gek om gevoelig te zijn voor de psychologische effecten van koopverleidingen ... maar je kunt leren er bewust mee om te gaan!”

Anderen lezen

Aflosberekenaar

Handige Nibud-tool voor een passende en effectieve betalingsregeling.

lees meer › Artikel
07 oktober 2021

Nibud: Maandelijks 70 euro in de min door stijgende energierekening

lees meer › Nieuwsbericht
07 oktober 2021

Explosie gasprijzen raakt alle Nederlanders

lees meer › Nieuwsbericht

Aanpak schuldhulpverlening gemeente Leidschendam-Voorburg verschuift

Hoe de gemeentelijke aanpak verschuift van technische schuldhulpverlening naar vergroten van redzaamheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Webinar Werkloosheid

lees meer › Artikel

Nibud Agenda 2022

Nibud Agenda 2022

Grip op tijd en geld geeft rust

bestel › Product
21 september 2021

Koopkracht 2021-2022: Stilte voor de storm?

lees meer › Blog

Koopkracht 2021-2022: de belangrijkste veranderingen

Welke effecten van beleid, prijs- en inkomensveranderingen spelen dit jaar een rol in de koopkrachtberekeningen?

lees meer › Artikel
21 september 2021

Nibud: somber beeld koopkracht 2022

lees meer › Persbericht

Rapport Thuiswerkkosten 2021

Het Nibud berekende welke kosten bij thuiswerken horen.

lees meer › Onderzoeksrapport
21 september 2021

Nibud-cijfers basis wetsvoorstel onbelaste thuiswerkkostenvergoeding

lees meer › Nieuwsbericht

Nibud Agenda 2022: Welk geldtype ben jij?

lees meer › Artikel