Een overzichtelijke administratie

De Nibud Bewaarwijzer helpt u om overzichtelijk vast te leggen waar u belangrijke documenten bewaart en hoe u berichten van instanties binnenkrijgt.

Tegenwoordig ontvangt u steeds meer berichten digitaal, bijvoorbeeld per e-mail of in de mijn-omgeving van de overheid. Hierdoor hoeft u niet meer alles te downloaden en printen om in uw administratiemap te bewaren. Toch valt er vaak ook nog post op de deurmat. Om ervoor te zorgen dat u belangrijke documenten kunt vinden wanneer u ze nodig heeft, kunt u gebruik maken van de Bewaarwijzer van het Nibud. In de Bewaarwijzer kunt u noteren of u documenten per post, mail of via de mijn-omgeving ontvangt. En in welke (digitale) map u ze vervolgens bewaart. Zo heeft u een overzicht van al uw documenten in één pdf.

Indien u ervoor heeft gekozen om al uw berichten per post te ontvangen, kunt u met de Bewaarwijzer ook een overzicht maken van de administratie van uw huishouden. Die kunt u dan na het invullen geprint toevoegen aan uw administratiemap.

Hoe werkt de Nibud Bewaarwijzer?

De Nibud Bewaarwijzer geeft u in 3 stappen een overzicht van al uw documenten, hoe u ze ontvangt en waar u ze bewaart. Nooit meer zoeken dus naar rekeningen, contracten of garantiebewijzen.

  1. Uw situatie. U vinkt hier een aantal basiskenmerken aan van uw huishouden. Afhankelijk van wat u hier aanvinkt, tonen we in ‘Uw documenten’ (stap 2) alvast een aantal relevante documenten die voor uw situatie van toepassing (kunnen) zijn.
  2. Uw documenten. Hier ziet u een aantal categorieën. Bij elke categorie ziet u documenten die voor u relevant (kunnen) zijn. U kunt zelf documenten toevoegen en verwijderen. Bij elk document geeft u aan hoe u het document ontvangt (bv per mail) en waar u het document bewaart (bv op een lokale schijf op uw computer).
  3. Uw overzicht. Hier ziet u alle documenten die u in stap 2 heeft in- of aangevuld terug in een handig overzicht. Dit overzicht kunt u naar uzelf mailen zodat u het lokaal kan opslaan of printen.

De Nibud Bewaarwijzer is (nog) niet beschikbaar via een mobiele weergave. Gebruik uw computer of laptop.

Bewaren van uw gegevens

Bent u begonnen met invullen en wilt u op een ander moment verder met de Nibud Bewaarwijzer? Deze tool geeft u de mogelijkheid om uw gegevens tijdelijk op te slaan. In het tabblad ‘uw overzicht’ bieden we een knop, waarmee u uw gegevens voor 7 dagen kunt bewaren. Als u binnen deze 7 dagen terugkomt op de Nibud Bewaarwijzer, op dezelfde computer, via dezelfde browser, kunt u dus verder gaan waar u was gebleven.

U kunt er ook voor kiezen om de gegevens te wissen.  Als u niets kiest, worden uw gegevens voor 24 uur bewaard en daarna gewist.

Wanneer u klaar bent met het invullen de Bewaarwijzer, dan kunt u het overzicht dat u gemaakt heeft bij ‘uw overzicht’ naar uzelf mailen als pfd. Op die manier kunt u het overzicht opslaan op uw computer en blijft het overzicht voor u toegankelijk ook nadat de 7 dagen verstreken zijn.

Nibud-vuistregels Check, Plan, Spaar, Bewaar

Nibud Vuistregels BewaaarDe vuistregel Bewaar, waar deze Bewaarwijzer een handig hulpmiddel voor is, is onderdeel van een set van vier. Samen heten ze de vuistregels Check, Plan, Spaar, Bewaar. Wie deze vuistregels uitvoert, heeft minder kans om in financiële problemen te komen.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Nu we een huis hebben gekocht, komt er zoveel op ons af! Wel zo handig als ik belangrijke papieren snel terug kan vinden.”

— Meral Kaya, Deventer

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder