Belastingaangifte doen? Begin met uw administratie

Nieuwsbericht | 1 maart 2017

Vanaf heden kunt u bij de Belastingdienst uw aangifte over 2016 indienen. Belastingplichtigen hebben hiervoor een oproep ontvangen via de post en/of via de digitale berichtenbox van mijnoverheid.nl. De aangifte moet voor 1 mei 2017 gedaan zijn.

Administratie op orde loont

Het Nibud raadt iedereen die met zijn belastingen aan de slag gaat aan om allereerst zijn financiële administratie goed in te richten. Voor een juiste aangifte waarin goed gebruik gemaakt wordt van alle aftrekposten en regelingen, is het van belang dat u de benodigde gegevens op orde heeft. Dit is ingewikkelder geworden nu documenten en contracten wisselend op papier en digitaal binnenkomen. Zeker in een gezamenlijke administratie is actie vaak nodig om overzicht te houden tussen alle ordners, mailboxen, mijn-omgevingen en computerbestanden.

Huishoudens die hun gezamenlijke administratie goed op orde hebben, maken het zichzelf makkelijker om de aangifte 2016 tijdig én op een voor hen zo voordelig mogelijke manier in te dienen.

Daarnaast helpt een goed overzicht in geldzaken in het algemeen om financiële problemen te voorkomen, zo bleek uit het Nibud-onderzoek ‘Kans op geldproblemen’ (2016).

Het Nibud biedt handige stappenplannen en checklists voor de (digitale) administratie, zoals:

Ook biedt het Nibud een handig hulpmiddel in de vorm van een tabbladenset. Deze is vanaf heden ook gratis te downloaden als probeerversie.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Een gezamenlijke administratie

Hoe richt u dat in en welke afspraken maakt u samen? Een checklist.

lees meer › Checklist

E-mailcoaching Check, Plan, Spaar

12 weken lang gratis tips via mail en sms. Doe mee!

lees meer › Tool

Vuistregels Check, Plan, Spaar

Wat kunt u doen om geldproblemen te voorkomen? En hoe maakt u daar routine van?

lees meer › Artikel

Wekelijks saldo en uitgaven checken

Zo houdt u grip op uw geld en u kunt ingrijpen als dat nodig is. Volg ons stappenplan.

lees meer › Stappenplan

Een administratie inrichten

Grip op uw geld begint bij uw administratie: digitaal en/of op papier. Dit stappenplan helpt.

lees meer › Stappenplan

Nibud-agenda 2017

Nibud-agenda 2017

Grip op Geld. Grip op Tijd. En Grip op Toekomstdromen.

bestel › Product
05 februari 2016

De digitalisering van onze geldzaken

lees meer › Blog

Geldzaken in de praktijk (2015)

Nibud-onderzoek: 'Geldzaken in de praktijk 2015'

lees meer › Onderzoeksrapport
07 oktober 2015

“Dat is dan 98 euro.” Oeps!

lees meer › Blog
07 september 2015

Van Aftrekposten tot Zwangerschapsuitkering

lees meer › Blog
26 augustusus 2015

Afblijven of opeten?

lees meer › Blog

Vrijwilligers in de thuisadministratie

Het Nibud ondersteunt vrijwilligers(organisaties) en vergroot hun deskundigheid.

lees meer › Artikel