Als u (tijdelijk) niet kunt betalen
Kunt u door een snel verminderd inkomen bepaalde rekeningen niet meer betalen? Wacht dan niet af tot u herinneringen of aanmaningen krijgt, maar onderneem snel actie.
Door zelf contact op te nemen kunt u boetes en grotere geldproblemen voorkomen. Bel of stuur een mail naar de betreffende organisatie. Gebruik daarbij eventueel onze voorbeeldbrief. Tips hierbij leest u op deze pagina.
Neem contact op
Neem contact op met de organisatie, zodra u weet dat u een bepaalde rekening niet meer kunt betalen. Wees duidelijk over uw situatie en probeer om afspraken te maken. Bijvoorbeeld dat u tijdelijk niet hoeft te betalen, totdat er meer duidelijkheid is.
U kunt bellen of mailen. De gegevens (telefoonnummer of mailadres) vindt u op de website of op documenten die u in uw administratie heeft van deze organisatie.
Telefonisch contact
Veel bedrijven hebben een klantenservice. Neem contact met hen op en leg uw situatie uit. Het voordeel van bellen is dat u uw situatie goed kan uitleggen en gelijk weet waar u aan toe bent.
Tips voor het gesprek:
- Wees eerlijk over uw situatie, beschrijf duidelijk hoe het komt dat u niet meer kunt betalen, en hoe lang u verwacht dat het kan duren.
- Vraag om concrete afspraken. Hoelang krijgt u uitstel? Wat gebeurt er na deze termijn? Wie is dan uw contactpersoon?
- Noteer met wie u hebt gesproken, op welke datum.
- Vraag altijd om een bevestiging, schriftelijk of per e-mail.
Schriftelijk contact
Wilt je liever een mail sturen? Het voordeel is dat u dan ‘bewijs’ heeft van wat u heeft ondernomen. U kunt de voorbeeldbrief van het Nibud (of de tekst uit de brief) gebruiken om uitstel van betaling te vragen. Download het word-document en vul aan met uw eigen gegevens.
Tips voor het invullen van de voorbeeldbrief:
- Vul alle ontbrekende gegevens in, zoals adresgegevens, klantnummer of dossiernummer. Deze zijn <cursief> aangegeven.
- Pas de inhoud van de brief aan op uw eigen situatie. Voeg eventueel informatie toe die u belangrijk vindt.
- Stuur eventueel kopieën van bewijsstukken mee, die u in de brief noemt.
- Onderteken de brief.
Stuur de brief vervolgens als bijlage bij uw e-mail. Vraag in de mail om een leesbevestiging, zodat u weet dat de ontvanger de brief gelezen heeft. Bewaar altijd een kopie van de brief. Dit is uw bewijs.
Als je stress hebt door geldproblemen, is het heel handig als je een kant-en-klare voorbeeldbrief kunt gebruiken. Dan weet je dat je niets vergeet te melden.”
— Joke Huisman, Arkel