Als u (tijdelijk) niet kunt betalen

Kunt u door een snel verminderd inkomen bepaalde rekeningen niet meer betalen? Wacht dan niet af tot u herinneringen of aanmaningen krijgt, maar onderneem snel actie.

Door zelf contact op te nemen kunt u boetes en grotere geldproblemen voorkomen. Bel of stuur een mail naar de betreffende organisatie. Gebruik daarbij eventueel onze voorbeeldbrief. Tips hierbij leest u op deze pagina.

Neem contact op

Neem contact op met de organisatie, zodra u weet dat u een bepaalde rekening niet meer kunt betalen. Wees duidelijk over uw situatie en probeer om afspraken te maken. Bijvoorbeeld dat u tijdelijk niet hoeft te betalen, totdat er meer duidelijkheid is.

U kunt bellen of mailen. De gegevens (telefoonnummer of mailadres) vindt u op de website of op documenten die u in uw administratie heeft van deze organisatie.

Telefonisch contact

Veel bedrijven hebben een klantenservice. Neem contact met hen op en leg uw situatie uit. Het voordeel van bellen is dat u uw situatie goed kan uitleggen en gelijk weet waar u aan toe bent.
Tips voor het gesprek:

  • Wees eerlijk over uw situatie, beschrijf duidelijk hoe het komt dat u niet meer kunt betalen, en hoe lang u verwacht dat het kan duren.
  • Vraag om concrete afspraken. Hoelang krijgt u uitstel? Wat gebeurt er na deze termijn? Wie is dan uw contactpersoon?
  • Noteer met wie u hebt gesproken, op welke datum.
  • Vraag altijd om een bevestiging, schriftelijk of per e-mail.

Schriftelijk contact

Wilt je liever een mail sturen? Het voordeel is dat u dan ‘bewijs’ heeft van wat u heeft ondernomen. U kunt de voorbeeldbrief van het Nibud (of de tekst uit de brief) gebruiken om uitstel van betaling te vragen. Download het word-document en vul aan met uw eigen gegevens.

Tips voor het invullen van de voorbeeldbrief:

  • Vul alle ontbrekende gegevens in, zoals adresgegevens, klantnummer of dossiernummer. Deze zijn <cursief> aangegeven.
  • Pas de inhoud van de brief aan op uw eigen situatie. Voeg eventueel informatie toe die u belangrijk vindt.
  • Stuur eventueel kopieën van bewijsstukken mee, die u in de brief noemt.
  • Onderteken de brief.

Stuur de brief vervolgens als bijlage bij uw e-mail. Vraag in de mail om een leesbevestiging, zodat u weet dat de ontvanger de brief gelezen heeft. Bewaar altijd een kopie van de brief. Dit is uw bewijs.

Wilt u een betalingsregeling treffen? Gebruik dan www.zelfjeschuldenregelen.nl om te berekenen hoeveel u zou kunnen aflossen. Op deze site staan nog meer voorbeeldbrieven.

Als je stress hebt door geldproblemen, is het heel handig als je een kant-en-klare voorbeeldbrief kunt gebruiken. Dan weet je dat je niets vergeet te melden.”

— Joke Huisman, Arkel

Anderen lezen

07 oktober 2021

Nibud: Maandelijks 70 euro in de min door stijgende energierekening

lees meer › Nieuwsbericht
07 oktober 2021

Explosie gasprijzen raakt alle Nederlanders

lees meer › Nieuwsbericht

Aanpak schuldhulpverlening gemeente Leidschendam-Voorburg verschuift

Hoe de gemeentelijke aanpak verschuift van technische schuldhulpverlening naar vergroten van redzaamheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Webinar Werkloosheid

lees meer › Artikel

Nibud Agenda 2022

Nibud Agenda 2022

Grip op tijd en geld geeft rust

bestel › Product
21 september 2021

Koopkracht 2021-2022: Stilte voor de storm?

lees meer › Blog

Koopkracht 2021-2022: de belangrijkste veranderingen

Welke effecten van beleid, prijs- en inkomensveranderingen spelen dit jaar een rol in de koopkrachtberekeningen?

lees meer › Artikel
21 september 2021

Nibud: somber beeld koopkracht 2022

lees meer › Persbericht

Rapport Thuiswerkkosten 2021

Het Nibud berekende welke kosten bij thuiswerken horen.

lees meer › Onderzoeksrapport
21 september 2021

Nibud-cijfers basis wetsvoorstel onbelaste thuiswerkkostenvergoeding

lees meer › Nieuwsbericht

Nibud Agenda 2022: Welk geldtype ben jij?

lees meer › Artikel
02 september 2021

Nibud bezorgd over stapeling van leningen bij koopstarters

lees meer › Nieuwsbericht