Als u (tijdelijk) niet kunt betalen

Kunt u door een snel verminderd inkomen bepaalde rekeningen niet meer betalen? Wacht dan niet af tot u herinneringen of aanmaningen krijgt, maar onderneem snel actie.

Door zelf contact op te nemen kunt u boetes en grotere geldproblemen voorkomen. Bel of stuur een mail naar de betreffende organisatie. Gebruik daarbij eventueel onze voorbeeldbrief. Tips hierbij leest u op deze pagina.

Neem contact op

Neem contact op met de organisatie, zodra u weet dat u een bepaalde rekening niet meer kunt betalen. Wees duidelijk over uw situatie en probeer om afspraken te maken. Bijvoorbeeld dat u tijdelijk niet hoeft te betalen, totdat er meer duidelijkheid is.

U kunt bellen of mailen. De gegevens (telefoonnummer of mailadres) vindt u op de website of op documenten die u in uw administratie heeft van deze organisatie.

Telefonisch contact

Veel bedrijven hebben een klantenservice. Neem contact met hen op en leg uw situatie uit. Het voordeel van bellen is dat u uw situatie goed kan uitleggen en gelijk weet waar u aan toe bent.
Tips voor het gesprek:

  • Wees eerlijk over uw situatie, beschrijf duidelijk hoe het komt dat u niet meer kunt betalen, en hoe lang u verwacht dat het kan duren.
  • Vraag om concrete afspraken. Hoelang krijgt u uitstel? Wat gebeurt er na deze termijn? Wie is dan uw contactpersoon?
  • Noteer met wie u hebt gesproken, op welke datum.
  • Vraag altijd om een bevestiging, schriftelijk of per e-mail.

Schriftelijk contact

Wilt je liever een mail sturen? Het voordeel is dat u dan ‘bewijs’ heeft van wat u heeft ondernomen. U kunt de voorbeeldbrief van het Nibud (of de tekst uit de brief) gebruiken om uitstel van betaling te vragen. Download het word-document en vul aan met uw eigen gegevens.

Tips voor het invullen van de voorbeeldbrief:

  • Vul alle ontbrekende gegevens in, zoals adresgegevens, klantnummer of dossiernummer. Deze zijn <cursief> aangegeven.
  • Pas de inhoud van de brief aan op uw eigen situatie. Voeg eventueel informatie toe die u belangrijk vindt.
  • Stuur eventueel kopieën van bewijsstukken mee, die u in de brief noemt.
  • Onderteken de brief.

Stuur de brief vervolgens als bijlage bij uw e-mail. Vraag in de mail om een leesbevestiging, zodat u weet dat de ontvanger de brief gelezen heeft. Bewaar altijd een kopie van de brief. Dit is uw bewijs.

Wilt u een betalingsregeling treffen? Gebruik dan www.zelfjeschuldenregelen.nl om te berekenen hoeveel u zou kunnen aflossen. Op deze site staan nog meer voorbeeldbrieven.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Als je stress hebt door geldproblemen, is het heel handig als je een kant-en-klare voorbeeldbrief kunt gebruiken. Dan weet je dat je niets vergeet te melden.”

— Joke Huisman, Arkel

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 februari 2021

Beleggen? Wees kritisch

lees meer › Nieuwsbericht
16 februari 2021

Onze roep wordt gehoord

lees meer › Blog
12 februari 2021

Renteverlaging kredieten verlengd

lees meer › Nieuwsbericht
10 februari 2021

Ankereffect vraagt actieve rol van financieel adviseur

lees meer › Nieuwsbericht

Aanvulling op de privacyverklaring

lees meer › Artikel
04 februari 2021

Nibud te gast bij Europese denktank CEPS

lees meer › Nieuwsbericht

Noodregelingen coronacrisis

Een overzicht van de financiële regelingen als gevolg van de coronacrisis.

lees meer › Artikel
19 januari 2021

Blog: Onzekere persoonlijke inflatie

lees meer › Blog
19 januari 2021

Nibud: Financiële zorgen over onzeker 2021

lees meer › Persbericht
16 januari 2021

Bijna helft flexwerkers, zzp’ers en ondernemers komt vaker moeilijk rond

lees meer › Nieuwsbericht

Rapport Inkomenspositie van studenten in de beroepsbegeleidende leerweg

Het Nibud onderzocht in opdracht van het ministerie van OCW of het bbl-inkomen toereikend is.

lees meer › Onderzoeksrapport
18 december 2020

Nibud: Zelfstandig wonende jongeren kwetsbaar

lees meer › Nieuwsbericht