Geschreven door

Gerjoke Wilmink

Gerjoke Wilmink

Directeur-bestuurder

medewerker

35 jaar Nibud

Weblog | 17 oktober 2014

Het Nibud is in 35 jaar uitgegroeid tot dé vraagbaak in Nederland op het gebied van geld. Iedereen weet ons te vinden en heeft onze kennis over het financieel gedrag van consumenten nodig. We zijn steeds meer een spil in de samenleving geworden en we zitten met zeer diverse partijen om de tafel.

Afgelopen week was nog zo’n typische Nibud-week voor mij, waarbij ik afwisselend sprak met bankdirecteuren, schuldhulpverleners, gemeentelijke beleidsmakers en budgetcoaches. Omdat wij zo midden in de samenleving staan is het Nibud meer en meer een verbinder geworden en brengen wij regelmatig verschillende partijen met elkaar in contact.

Wat doen jullie?

Vroeger moest het Nibud meer worden geïntroduceerd: “Nibud?, wat is dat? En wat doen jullie precies?” Ook werd er soms nogal minzaam naar ons gekeken.

Tegenwoordig is dat totaal anders. Vrijwel iedereen kent ons en we worden als nuttig en zelfs onmisbaar ervaren. Niet alleen door consumenten maar meer en meer ook door banken, verzekeraars en de overheid. Zij zijn zich bewust van het nut van de Nibud-uitgavencijfers en de kennis van het Nibud over het financieel gedrag van consumenten.

Dit is de positie die we voor ogen hadden, toen we 35 jaar geleden werden opgericht: de samenleving helpen met het bepalen van wat het leven kost. Hoeveel geld heb je nodig voor voeding, of hoeveel kost een kind? Maar nog belangrijker hoe ga je dan verstandig met je financiën om? En waarom kan de één met inkomen van 1000 euro netto per maand prima rondkomen, en de ander niet? Welke gedragskenmerken spelen daarbij een belangrijke rol?

Bij vrijwel alle gesprekken die ik dagelijks voer als directeur van het Nibud is de conclusie: Iedereen heeft geld, maar daar goed mee omgaan is ontzettend lastig. Onze hoop is dat toekomstige technologieën, zoals ontwikkelingen op het gebied van betalen met je smartphone ons meer gaan ondersteunen bij het verstandig omgaan met ons geld.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Laat een bericht achter

Uw E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn vereist.

Geschreven door

Gerjoke Wilmink

Gerjoke Wilmink

Directeur-bestuurder

medewerker

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Pensioenscan

Pensioenscan

lees meer › Artikel
11 juli 2018

Warm afscheid Gerjoke Wilmink

lees meer ›Blog
11 juli 2018

Nibud benadrukt belang zomerpret voor alle kinderen

lees meer ›Nieuwsbericht

8 tips om energie te besparen in de zomer

Bij het besparen van energie denken we vooral aan de winter. Maar ook in de zomer kunt u energie besparen.

lees meer › Artikel
27 juni 2018

Nibud: Kwart Nederlanders niet met vakantie

lees meer ›Persbericht
08 juni 2018

Liveblog studiereis financieel gedrag

lees meer ›Blog
01 juni 2018

WerkZorgBerekenaar meer dan 100.000 keer geraadpleegd

lees meer ›Nieuwsbericht
01 juni 2018

Directeur Gerjoke Wilmink verlaat Nibud

lees meer ›Persbericht
25 mei 2018

BKR-registratie nu gratis te checken

lees meer ›Nieuwsbericht
17 mei 2018

Ook last van het ‘what the hell-effect’?

lees meer ›Blog
26 april 2018

Nibud Jaarverslag 2017: iedereen zijn geldzaken in balans

lees meer ›Nieuwsbericht

Voor 1 dag arm

Voor 1 dag arm

Beleef 1 dag in armoede via serious gaming (op uw eigen locatie)

meer info › Opleidingen