Webwinkels moeten schulden aanpakken

Nieuwsbericht | 6 januari 2020

Postorderbedrijven en webwinkels die kredieten aanbieden, hebben nog altijd klanten met te grote betalingsachterstanden die snel en structureel moeten worden weggewerkt, schrijft minister Wopke Hoekstra van Financiën maandag in een Kamerbrief over kredietaanbieders.

Hoekstra vindt dat ze meer moeten doen om te voorkomen dat mensen een betalingsachterstand oplopen. Het Nibud is het daarmee eens. In het Radio1-programma Spraakmakers vertelde Nibud-directeur Arjan Vliegenthart dat hij het merkwaardig vindt dat de regels voor webwinkels minder streng zijn dan voor bijvoorbeeld telefoonabonnementen en hypotheken.

Oplossing

Uiteraard is de consument zelf verantwoordelijk voor zijn eigen aankoopgedrag. Maar ook de samenleving, van overheid tot ondernemer, is medeverantwoordelijk voor het wijzen op de risico’s betalingsachterstanden en het voorkomen van grote problemen.

Vliegenthart vindt dat het rentepercentage dat webwinkels vragen omlaag moet. Nu loopt dat soms op tot 14 procent. Webwinkels zijn vanaf een bepaald aankoopbedrag verplicht om vooraf te kijken of een klant kredietwaardig is.

Een jaar de tijd

Minister Hoekstra geeft webwinkels en postorderbedrijven nog een jaar de tijd om de situatie te verbeteren. Verbetert de situatie niet snel genoeg, dan grijpt de minister zelf in. Hoekstra wil daarmee vooral mensen die al problematische schulden hebben beschermen. Van hen heeft volgens hem namelijk ongeveer een vijfde ook schulden door thuiswinkelen.

Lees hier meer over leningen.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Bij kredieten boven de 1000 euro toetsen verstrekkers de financiële situatie van huishoudens nu met behulp van Nibud-gegevens. Het zou goed zijn als dit ook gaat gelden voor kleinere kredieten die nu vaak via webwinkels worden aangeboden.”

— Marcel Warnaar, senior wetenschappelijk medewerker bij het Nibud

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen actueel

Minima-effectrapportage

Test het minimabeleid in uw gemeente met de Minima-effectrapportage van het Nibud.

lees meer › Artikel
23 november 2021

Nibud helpt deelname aan budgetcursussen vergroten

lees meer › Nieuwsbericht

Veelbelovende methodes om deelname aan een budgetcursus gebruiken te vergroten

Welke interventie past bij mijn gemeente of organisatie?

lees meer › Onderzoeksrapport
23 november 2021

‘Beleggen moet bij je passen’

lees meer › Blog
17 november 2021

Gerichte compensatie energiekosten effectiever voor minima

lees meer › Nieuwsbericht

Rapport Alternatieve compensatie stijging energieprijzen

Kwetsbare huishoudens merken weinig van de huidige algemene belastingregel.

lees meer › Onderzoeksrapport

Shanti Kneefel

Shanti Kneefel

E-learningspecialist

Medewerker

Terugblik lancering geldplan Werkloosheid

lees meer › Artikel

Praten over geldzorgen helpt

Rabobankmedewerker volgt de Nibud-training Helpen bij geldzaken en past de kennis in de praktijk toe.

lees meer › Praktijkverhaal
09 november 2021

Nibud helpt financiële redzaamheid statushouders bepalen

lees meer › Nieuwsbericht
08 november 2021

Nibud: geldplan Werkloosheid, dé start bij (dreigende) werkloosheid

lees meer › Nieuwsbericht

Rapport Advies Financieringslastnormen 2022

Met dit rapport adviseert het Nibud de Rijksoverheid over de normen voor hypothecaire financiering.

lees meer › Onderzoeksrapport