Geschreven door

Pauline Mulder-Hiltmann

Pauline Mulder-Hiltmann

Trainer

medewerker

‘Wat betekent verlies van werk voor mijn portemonnee?’

Praktijkverhaal | 2017

Je baan verliezen, dat vindt niemand prettig. Maar als het dan toch gebeurt, wil je liever zo goed mogelijk zijn voorbereid op de nieuwe situatie.

Achmea divisie Oudedagsvoorziening vroeg ons om hun medewerkers hierin op weg te helpen.

Vraag: hoe bereiden we werknemers voor op een inkomensterugval?

In overleg met Rian Frits, HR-adviseur bij Achmea, stelden we voor Achmea de workshop ‘Wat betekent baanverlies voor mijn portemonnee?’ samen. De inhoud was gebaseerd op het in 4-stappen grip op geld-plan, aangevuld met specifieke informatie over uit dienst gaan. Zo creëerden we maatwerk op basis van een vast format.

Het doel? Deelnemers aan het denken zetten over hun eigen mogelijkheden en ze in de goede richting te helpen. Zodat ze weten waar ze terecht kunnen met bepaalde vragen of problemen.

Aanpak: Workshop op maat voor een deskundige doelgroep

De volgende aandachtspunten kwamen tijdens de bijeenkomsten aan bod:

  • Hoe ga je om met een ontslagvergoeding?
  • Hoe bereid je je voor op een terugval in inkomen?
  • Hoe werken de WW en het UWV?
  • Wat zijn de kaders, de stappen die je kunt zetten in de financiële planning?

De bijeenkomsten verliepen in een open en interactieve sfeer. Omdat de deelnemers zelf ook veel financiële kennis hebben, konden we snel samen aan de slag. Er was daardoor ruimte om dieper op de materie in te gaan. Ook kwamen er specifieke situaties aan bod, zoals bijvoorbeeld de vraag van een medewerker met een gedeeltelijke WIA-uitkering.

Na afloop kregen de deelnemers een digitaal factsheet met informatie en links naar relevante organisaties mee. Voor enkele meer ingewikkelde vragen namen we achteraf de tijd om antwoorden dieper uit te zoeken en mensen echt verder te kunnen helpen.

Resultaat: Werknemers kunnen zelf aan de slag

We hebben deze workshop drie keer gegeven voor in totaal zo’n 120 medewerkers. De inhoud sloot goed aan op de behoefte van de deelnemers en op die van Achmea als werkgever.

Vooral de praktische insteek werd erg gewaardeerd: mensen wisten nu welke stappen ze konden nemen om zich voor te bereiden op een mogelijk verlies aan inkomen. En dat biedt wat financiële rust in onzekere tijden.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van begeleiding van werknemers bij een terugval in inkomen? Neem contact op met het Nibud voor meer informatie:

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Pauline Mulder-Hiltmann

Pauline Mulder-Hiltmann

Trainer

medewerker

Er was een grote behoefte aan financieel inzicht bij de onzekere tijden die veel van de medewerkers ervaren. De workshops zijn dan ook als heel positief ervaren en helpen bij het kijken naar je financiële toekomst.”

— Rian Frits, HR-adviseur Achmea

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Vitaliteitsregeling toegankelijk gemaakt

Wat betekent deze regeling voor de portemonnee?

lees meer › Praktijkverhaal

De medewerker ziet direct weer perspectief

Een werkgever over de samenwerking met de Nibud-coach bij werknemers met financiële problemen.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud peilt geldproblemen op de Amsterdamse werkvloer

Gemeente Amsterdam wilde omvang schulden op de werkvloer bij bedrijven in kaart brengen.

lees meer › Praktijkverhaal

Loonbeslag: soms onterecht!

Loonbeslag: niet altijd ‘eigen schuld’ en niet altijd terecht. De Nibud-coach vertelt.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldplannen voor de medewerkers van Defensie

De Stichting Burgerpersoneelsfonds (SBF) kiest voor Startpunt Geldzaken.

lees meer › Praktijkverhaal