Vroegsignalering van financiële problemen

Het vroeg signaleren van financiële problemen bij werknemers of cliënten kan verergering voorkomen. Waar kun je als professional op letten en hoe kun je hulp bieden?

Het vroegtijdig herkennen van financiële problemen is belangrijk. Het maakt de aanpak vaak makkelijker en de impact voor de schuldenaar blijft beperkt. Ook de maatschappelijke schade is kleiner als de schulden in een vroeg stadium geregeld kunnen worden.

Signalen

Vaak merken we het pas als iemand al ver in de schulden zit, en bijvoorbeeld huisuitzetting of loonbeslag gaan spelen. Maar er zijn vaak al veel eerder signalen op te merken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • betalingsachterstanden
  • vaak te laat betalen
  • niet reageren op post
  • afwezigheid
  • stress
  • veel bellen met schuldeisers

Schulden komen bijna nooit alleen. Vaak is er sprake van multi-problematiek. Als u weet dat er andere problemen spelen, vraag dan ook eens naar iemands financiële situatie. Als iemand dit niet goed weet of het blijkt dat hij de grip is kwijtgeraakt, is dat de grootste voorspeller van financiële problemen.

Bespreekbaar maken

Financiële problemen bespreken is vaak lastig. Er is aandacht en beleid voor nodig. Een eerste stap is om financiële problemen bespreekbaar te maken binnen uw organisatie en uw bestuur: ‘Hoe gaan we ermee om?’.

De tweede stap is: ‘Hoe brengen we het thema onder de aandacht?’. Als financiële problemen vaker ‘langskomen’  (bijvoorbeeld als onderwerp in uw nieuwsbrief), dan wordt de drempel om erover te praten lager.

Voorkomen van problemen: grip op geld

Wat kunt u doen om een klant met beginnende financiële problemen te helpen de zaken weer in de hand te krijgen?

  • Grip op geld voorkomt financiële problemen. Het Nibud heeft een stappenplan  ontwikkeld waarmee een consument grip op geld kan krijgen en houden. Wijs uw cliënten/medewerkers op deze vier stappen.
  • Eén van de stappen is het aanvragen van inkomensondersteunende regelingen, bijvoorbeeld via berekenuwrecht.nl. Veel mensen laten geld liggen, terwijl ze moeite hebben met rondkomen. Ook bij de Belastingdienst blijft veel geld liggen. Aangifte doen kan nog tot 5 jaar terug. Een goede tip voor uw cliënten!
  • Met het aflosplan op zelfjeschuldenregelen.nl kunnen mensen stap voor stap een oplossing voor hun beginnende schulden uitwerken.
  • Bied begeleiding bij grote gebeurtenissen zoals een verhuizing. Vertel uw cliënt waar hij of zij hulp kan vinden. Op die manier kunnen zij zo snel mogelijk grip op hun geld krijgen in de nieuwe situatie.
  • Het Nibud biedt ook materialen en cursussen om uw cliënt te ondersteunen. Lees meer: Voor uw cliënt.
  • Handreiking: ‘Bevorderen van financieel gezond gedrag’. Deze gratis handreiking geeft praktische aanbevelingen om mensen met schulden te helpen hun financieel gedrag te bevorderen.

Meer weten?

Het Nibud denkt graag met u mee hoe u in uw organisatie vroegsignalering vorm kunt geven.

Neem daarvoor contact op met Marion Weijers, senior  adviseur budgetvoorlichting en coaching. U kunt uw vraag ook stellen via het algemene Nibud contactformulier.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Het vroegtijdig herkennen van financiële problemen maakt de aanpak vaak makkelijker. De impact voor de schuldenaar en de maatschappelijke schade blijven vaak kleiner.”

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

18 juni 2019

Lesmateriaal Omgaan met geld geheel vernieuwd

lees meer ›Nieuwsbericht

Uw inwoner wordt 18

Hoe kan een gemeente de 18e verjaardag van inwoners goed benutten voor schuldpreventie?

lees meer › Artikel

Financiële problemen 2018

Onderzoek Geldzaken in de praktijk 2018 - 2019, deel 1.

lees meer › Onderzoeksrapport

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Ruim 350.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

Sluit uw bedrijf ook aan op Startpunt Geldzaken

Digitale geldplannen die medewerkers helpen met hun geldzaken.

lees meer › Artikel

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Kostenscan Personeel met schulden

Inzicht in de kosten van personeel met schulden voor uw organisatie.

lees meer › Tool

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal