Geschreven door

Ineke Jochemsen

Ineke Jochemsen

Trainer

medewerker

Basistraining voor vrijwilligers

Praktijkverhaal | 2016

Vrijwilligers spelen een steeds belangrijkere en grote rol in de schuldpreventie en schuldhulpverlening. Er worden niet alleen steeds hogere eisen gesteld aan hun deskundigheid, de vrijwilligers hebben zelf ook behoefte aan inhoudelijke kennis en het delen van ervaringen.

Zo ook de vrijwilligers van de Hulpdienst Praktische Ondersteuning ordening Thuisadministratie van Welzijn Ouderen uit Borne en Hulpdienst Thuisadministratie van Wijkracht uit Hengelo.

Vraag: kennis en handvatten voor vrijwilligers

De vrijwilligers uit Borne en Hengelo wilden graag weten wat ze het beste kunnen doen om mensen daar waar mogelijk financieel zelfredzaam te laten worden op korte en op langere termijn. Ook was er behoefte aan handvatten hoe je mensen waarbij je langer betrokken bent, kunt begeleiden.

Trainer Ineke van Berkum-Jochemsen: “Wat kan ik er van genieten om de deelnemers tools mee te mogen geven, zodat ze hun werk als vrijwilliger nog beter kunnen doen.”

Aanpak: Basistraining ‘Helpen met de Thuisadministratie’

De deelnemers volgden de basistraining ‘Helpen met de Thuisadministratie’ onder begeleiding van een ervaren Nibud-trainer: Ineke van Berkum-Jochemsen. De training omvat een startbijeenkomst, een online training, bestaande uit 9 themalessen en een afsluitende bijeenkomst van een dagdeel. De online training omvat basiskennis op een breed terrein binnen de thuisadministratie. Op deze manier wordt er zowel gewerkt aan kennis op het gebied van ordening administratie en budgetteren, alsook aan praktische vaardigheden om de gedragsverandering te stimuleren.

Tijdens de afsluitende bijeenkomst gingen de onderwerpen gingen steeds meer leven en kwamen er allerlei vragen. Zo ontstond er bijvoorbeeld een discussie over wanneer iemand nog begeleid kan worden door een vrijwilliger en wanneer budgetbeheer of beschermingsbewindvoering zou moeten worden ingezet.

Resultaat: Verdieping en grip

Vrijwilligers hebben hun kennis verdiept en meer grip gekregen op veranderprocessen.  De vrijwilligers ervaren deze Nibud-basistraining als heel toegankelijk en leerzaam. De deelnemers vonden het heel  fijn om vanachter de computer in hun eigen tijd de 9 modules door te kunnen nemen, en de gezamenlijk oefenmogelijkheden tijdens de twee bijeenkomsten te doen. We zijn er dan ook trots op dat veel deelnemers de training lovend beoordeelden.

De vrijwilligers beoordeelden deze training gemiddeld met een 8.

Meer weten?

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Ineke Jochemsen

Ineke Jochemsen

Trainer

medewerker

Wat mooi is het toch dat zoveel mensen in hun vrije tijd andere mensen helpen bij de thuisadministratie. Dat is een compliment waard!”

— Trainer Ineke van Berkum-Jochemsen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

‘Inzet Nibud-coach creëert veel rust, ook op de werkvloer’

Hoe ga je om met personeel met schulden? Nibud biedt een coachingstraject. Werkgever én werknemer vertellen.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda 2019 op maat

De Nibud-agenda op maat geeft mensen met geldstress meer grip en daardoor meer rust.

lees meer › Praktijkverhaal

Opluchting bij werknemers Bilfinger na hulp van Nibud-coach

Helpt verzuim voorkomen en bevordert loyaliteit naar bedrijf.

lees meer › Praktijkverhaal

Meer dan 100.000 huishoudens ontvangen de Nibud-Geldkrant

In diverse gemeenten huis-aan-huis verspreid.

lees meer › Praktijkverhaal

Hengelo plukt vruchten van online hulpmiddelen

Gebruik Berekenuwrecht en online Geldplannen sterk gestegen.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

De medewerker ziet direct weer perspectief

Een werkgever over de samenwerking met de Nibud-coach bij werknemers met financiële problemen.

lees meer › Praktijkverhaal

Project Taal & Geld verbindt

Avres en de Stichting Lezen & Schrijven bundelen krachten in vroegsignalering van zowel schulden als laaggeletterdheid.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Onderzoek gedragsinterventies in schuldhulpverlening

Samen met Delta Lloyd Foundation doet Nibud onderzoek naar gedragsinterventies.

lees meer › Praktijkverhaal