Geschreven door

Ineke Jochemsen

Ineke Jochemsen

Trainer

medewerker

Basistraining voor vrijwilligers

Praktijkverhaal | 2016

Vrijwilligers spelen een steeds belangrijkere en grote rol in de schuldpreventie en schuldhulpverlening. Er worden niet alleen steeds hogere eisen gesteld aan hun deskundigheid, de vrijwilligers hebben zelf ook behoefte aan inhoudelijke kennis en het delen van ervaringen.

Zo ook de vrijwilligers van de Hulpdienst Praktische Ondersteuning ordening Thuisadministratie van Welzijn Ouderen uit Borne en Hulpdienst Thuisadministratie van Wijkracht uit Hengelo.

Vraag: kennis en handvatten voor vrijwilligers

De vrijwilligers uit Borne en Hengelo wilden graag weten wat ze het beste kunnen doen om mensen daar waar mogelijk financieel zelfredzaam te laten worden op korte en op langere termijn. Ook was er behoefte aan handvatten hoe je mensen waarbij je langer betrokken bent, kunt begeleiden.

Trainer Ineke van Berkum-Jochemsen: “Wat kan ik er van genieten om de deelnemers tools mee te mogen geven, zodat ze hun werk als vrijwilliger nog beter kunnen doen.”

Aanpak: Basistraining ‘Helpen met de Thuisadministratie’

De deelnemers volgden de basistraining ‘Helpen met de Thuisadministratie’ onder begeleiding van een ervaren Nibud-trainer: Ineke van Berkum-Jochemsen. De training omvat een startbijeenkomst, een online training, bestaande uit 9 themalessen en een afsluitende bijeenkomst van een dagdeel. De online training omvat basiskennis op een breed terrein binnen de thuisadministratie. Op deze manier wordt er zowel gewerkt aan kennis op het gebied van ordening administratie en budgetteren, alsook aan praktische vaardigheden om de gedragsverandering te stimuleren.

Tijdens de afsluitende bijeenkomst gingen de onderwerpen gingen steeds meer leven en kwamen er allerlei vragen. Zo ontstond er bijvoorbeeld een discussie over wanneer iemand nog begeleid kan worden door een vrijwilliger en wanneer budgetbeheer of beschermingsbewindvoering zou moeten worden ingezet.

Resultaat: Verdieping en grip

Vrijwilligers hebben hun kennis verdiept en meer grip gekregen op veranderprocessen.  De vrijwilligers ervaren deze Nibud-basistraining als heel toegankelijk en leerzaam. De deelnemers vonden het heel  fijn om vanachter de computer in hun eigen tijd de 9 modules door te kunnen nemen, en de gezamenlijk oefenmogelijkheden tijdens de twee bijeenkomsten te doen. We zijn er dan ook trots op dat veel deelnemers de training lovend beoordeelden.

De vrijwilligers beoordeelden deze training gemiddeld met een 8.

Meer weten?

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Ineke Jochemsen

Ineke Jochemsen

Trainer

medewerker

Wat mooi is het toch dat zoveel mensen in hun vrije tijd andere mensen helpen bij de thuisadministratie. Dat is een compliment waard!”

— Trainer Ineke van Berkum-Jochemsen

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

Gefeliciteerd, 18 jaar!

Inzetten op schuldpreventie met maatwerkeditie 'Voor boven de 18' in Uithoorn en Ommen-Hardenberg !

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-agenda 2018: Grip op tijd én geld

Praktijkervaringen door heel Nederland.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verspreid: Nibud-Geldkrant, editie De Wolden

De Nibud-Geldkrant, is onderdeel van de campagne 'Grip op je knip' in gemeente De Wolden.

lees meer › Praktijkverhaal

De Nibud-Geldkrant in drie edities

Differentiatie lokale informatie: Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar.

lees meer › Praktijkverhaal

Offline aanjagen van online Geldplannen

Met een mix van offline activiteiten informeert de gemeente Hoogeveen haar inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Iedereen grip op geld, ook in Kerkrade

Een speciale editie van de Nibud-Geldkrant voor alle inwoners.

lees meer › Praktijkverhaal

Gemeente Weert maakt gebruik van en-en-en aanpak

Hoe de gemeente Weert informeert, inspireert én activeert over omgaan met geld.

lees meer › Praktijkverhaal

Nibud-agenda op maat in gemeentelijke edities

Drie gemeentes vertellen over het resultaat dat zij behalen met een Nibud-agenda op maat.

lees meer › Praktijkverhaal

Meerderjarig in Meerssen: een goede start in je gemeente

'Voor boven de 18' op maat, een krachtige combi van landelijke en lokale informatie.

lees meer › Praktijkverhaal

Zojuist verschenen: Nibud-Geldkrant, editie Maastricht

Iedereen in Maastricht zijn geldzaken in balans, dat is het doel van de gemeente.

lees meer › Praktijkverhaal

18 worden in Barneveld

Gemeente geeft hun 18-jarigen een goede start met 'Voor boven de 18' in een opmaat-editie.

lees meer › Praktijkverhaal

Berekenuwrecht Plus in Almere

Regelingen aanvragen nu gemakkelijker en efficiënter voor inwoners Almere.

lees meer › Praktijkverhaal