Voorbereiden op inkomensterugval

Het kan iedereen overkomen: een terugval in inkomen door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.

Consumenten die zich op zulke situaties hebben voorbereid, komen minder vaak in financiële problemen, zo blijkt uit Nibud-onderzoek. Hoe kunt u uw klant of medewerker hierbij helpen?

Help voorbereid te zijn op minder inkomen

Het Nibud raadt financieel adviseurs en werkgevers aan hun klanten of medewerkers te helpen voorbereid te zijn op minder inkomen. Ook als er nog niets aan de hand is, is het belangrijk dat consumenten inzicht hebben in de financiële gevolgen van bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of langdurige ziekte. Het kan namelijk iedereen overkomen.

Als consumenten hier al een keer over hebben nagedacht, kunnen ze makkelijker inspelen op een lager inkomen en worden geldproblemen voorkomen. U kunt uw meerwaarde voor uw klant of medewerker vergroten door uw klant bewust te maken van het nut voorbereid te zijn op een mogelijke inkomensdaling.

25% heeft te maken met inkomensdaling

Een kwart van de Nederlanders heeft in de afgelopen jaren een forse inkomensterugval meegemaakt. De belangrijkste redenen voor deze achteruitgang zijn werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of een andere baan met minder salaris. Bij de meesten daalde het inkomen tussen de 15% en 30%. Bijna de helft komt na de inkomensterugval moeilijk rond en is de grip op zijn financiën kwijt.

Het Nibud ziet dat het verschil in impact tussen wel of geen voorbereiding op inkomensterugval enorm is. Mensen die zich niet voorbereiden, krijgen twee keer zo vaak financiële problemen als mensen die dat wel doen. De reden en de hoogte van de inkomensdaling, en de hoogte van het inkomen hebben geen invloed op het hebben van grip op de financiën na de inkomensdaling.

Wel voorbereidNiet voorbereid
Financiële problemen 33%66%
Moeite met rondkomen27%67%
Geen grip op financiën43%75%

Het Nibud kan u ondersteunen

Wilt u uw klanten en/of medewerkers voorbereiden op een mogelijke inkomensdaling? Het Nibud ondersteunt u daar graag bij. Dit kan op verschillende manieren:

  • Met de Nibud-workshop Grip op geld, nu en op (on)voorziene momenten in de toekomst
    Deze 2,5-uur durende workshop kunt u uw klanten of medewerkers aanbieden. Hierin wordt hen uitgelegd hoe je goed financieel goed voorbereid bent op pensioen en eventuele arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
  • Door het onderstaande Nibud-stappenplan ‘Voorbereid zijn op inkomensterugval’ in te zetten tijdens uw adviesgesprekken
    Het Nibud heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee de consument zelf aan de slag kan om zich voor te bereiden op minder inkomen. U kunt uw klanten begeleiden bij het doorlopen van deze stappen. Het Nibud heeft hulpmiddelen om met uw klant deze 4 stappen te doorlopen. Ook kunnen wij uw klanten/medewerkers tips en trucs geven om het voor uw klanten makkelijker te maken deze stappen te doorlopen.

U als adviseur kunt voor uw klant op een rij zetten hoeveel minder het inkomen wordt. Bekijken wat de eventuele aanvullende verzekeringen van de klant zijn en bereken hoeveel die zullen uitkeren als uw klant arbeidsongeschikt zou worden.

Met de Nibud uitgavencijfers kunt u precies op een rij zetten wat de huidige en de toekomstige uitgaven van uw klant zijn.

Help uw klant inzichtelijk te maken welke uitgaven noodzakelijk zijn. Breng ook in kaart welke mogelijk bezuinigingsposten er zijn. Zo weet uw klant hoeveel hij zou kunnen bezuinigen als hij met een inkomensdaling te maken krijgt.

Bekijk hoeveel geld uw klant maandelijks apart zou kunnen zetten. Hiermee kan uw klant een periode overbruggen totdat hij zijn bestedingen heeft aangepast aan zijn nieuwe financiële situatie.

  • Door samen na te denken hoe u uw specifieke doelgroep zich het beste kunt laten voorbereiden op de financiële toekomst
    Het Nibud denkt graag met u mee hoe u dit bespreekbaar kunt maken. En welke informatie, tips en adviezen bij uw klanten wel en niet werken.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de workshop, het gebruik van het stappenplan, de Nibud-uitgavencijfers, of informatie en advies op maat over hoe u uw doelgroep zich het beste kunt laten voorbereiden op de financiële toekomst,  neem dan contact op met Minou van der Werf, senior wetenschappelijk medewerker van het Nibud.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Als consumenten al eens hebben nagedacht over een eventuele inkomensdaling, kunnen ze makkelijker inspelen op een lager inkomen en worden geldproblemen voorkomen.

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen lezen

Lezing rondkomen na pensionering

Lezing rondkomen na pensionering

Hoe zetten we consumenten aan tot actie?

meer info › Diensten

Bestedingen van ouderen (2016)

De inkomens- en uitgavensituatie van toekomstig gepensioneerden.

lees meer › Onderzoeksrapport

‘Grip op geld, nu en later’

‘Grip op geld, nu en later’

Workshop voor uw medewerkers rondom financiële keuzes.

meer info › Diensten

Grip op de financiële toekomst

Begeleid uw cliënt bij financiële keuzes voor de toekomst.

lees meer › Artikel

Hoe huishoudens omgaan met een inkomensdaling (2015)

Kwart van de Nederlanders heeft de afgelopen drie jaar forse inkomensterugval meegemaakt.

lees meer › Onderzoeksrapport

Langdurig ziek of arbeidsongeschikt

Bereid u voor op wat u financieel te wachten staat.

lees meer › Artikel

Pensioenschijf-van-vijf

Rekentool om inkomsten en uitgaven na pensionering op een rij te zetten.

lees meer › Tool

ING BufferBerekenaar

Nibud en ING maakten een speciale variant van de BufferBerekenaar voor klanten van de bank.

lees meer › Praktijkverhaal

Startpunt Geldzaken PostNL

Startpunt Geldzaken ontwikkelde een online geldplan met een bijdrage van PostNL.

lees meer › Praktijkverhaal

Geldwijzer Studenten

Geldwijzer Studenten

Alle kosten en inkomsten van studenten op een rij.

bestel › Product