Geschreven door

Renate van Mil

Renate van Mil

Adviseur opleidingen

medewerker

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

De Vereende – Beter Beeld op Betalen

Praktijkverhaal | 2017
Door: Bert Sonneveld (de Vereende), Micha Aarts en Renate van Mil

In Nederland rijden meer dan 12 miljoen auto’s. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert zeer regelmatig of een auto verzekerd is. Als dit niet het geval is, krijgt de eigenaar een boete van 380 euro.

Wie in korte tijd veel schades heeft gehad, de premie niet betaald heeft of een strafrechtelijk verleden heeft kan door de reguliere verzekering maatschappijen geweigerd worden. Speciaal voor deze groep automobilisten is het verzekeringsonderdeel van de Vereende.

Tóch verzekerd

De Vereende biedt mensen die bij andere verzekeraars zijn geroyeerd de mogelijkheid om toch verzekerd te zijn. De Vereende is er voor mensen die niet meer bij een reguliere verzekeraar terecht kunnen.

Het past in de maatschappelijke rol van de Vereende om hun klanten te helpen om hun schadeverloop te verbeteren of hulp te bieden bij de persoonlijke financiële huishouding. Daarom is er contact gezocht met het Nibud. De Vereende heeft hiermee twee doelen voor ogen:

  1. Deze particuliere klanten oplossingen te bieden voor structurele financiële problemen, waarvan betalingsverzoeken van de Vereende een onderdeel kunnen vormen.
  2. Voorkomen dat deze klanten door een betalingsachterstand onverzekerd rijden en/of dat door het verhalen van schade de financiële problemen elders worden vergroot.

Wat is de opdracht?

De Vereende heeft zich tot doel gesteld om dit jaar een project te starten voor klanten die regelmatig te maken hebben met betalingsachterstanden op de premie van de Vereende en voor klanten waarvan de polis geroyeerd is vanwege achterstanden. De gedachte is dat binnen deze groepen mensen zijn die te maken hebben met structurele financiële problemen. Deze mensen wil de Vereende hulp aanbieden om hun financiële problemen aan te pakken.

Daarom gaat Nibud-coach Micha Aarts de komende maanden met een groep klanten financieel inzicht gesprekken voeren.

Doel: het verbeteren van de financiële situatie van deze klanten en zoeken naar structurele oplossingen. De Vereende wil uit deze coachingstrajecten leren hoe het incassoproces kan worden verbeterd, waardoor er minder klanten geschorst of geroyeerd worden.

Waarom werd gekozen voor het Nibud als partner?

Het sterkste punt van het Nibud was de gedegen aanpak die zij voorstelde. Niet direct op zoek gaan naar oplossingen, maar starten met een doortimmerd onderzoek.

En als het zich aandiende, dan kon het Nibud meteen de hulp aan de klanten van de Vereende bieden die nodig is. Die twee disciplines onder één dak, onderzoek en financiële coaching, wordt door de Vereende als meerwaarde van de samenwerking met het Nibud gezien.

Daarnaast wekt de naam van het Nibud veel vertrouwen vanwege hun grondige aanpak.

Bert Sonneveld, verantwoordelijk voor Marketing & Acceptatie bij de Vereende: “Wij vinden het belangrijk om op zoek te gaan naar de echte oorzaken om daardoor ook met oplossingen te komen waar onze klanten echt mee geholpen zijn. Liever helpen wij 1 klant goed en structureel dan dat we er 10 een beetje voor de korte termijn helpen.”

Hoe ziet de samenwerking eruit?

We onderzochten in oktober hoe en wanneer klanten te maken krijgen met betalingsachterstanden en welke groep regelmatig geschorst en/of geroyeerd word. Daarnaast is het incassoproces in kaart gebracht vanuit de beleving van de klant.

Een geselecteerde groep klanten krijgt binnenkort een financieel-inzicht-gesprek aangeboden met de Nibud-coach. In deze gesprekken staan de financiële situatie en vaardigheden van de klant centraal.

De ervaring die wordt opgedaan vanuit deze trajecten zal in het laatste stadium van het project worden gepresenteerd aan De Vereende met als doel het incasso-traject en de communicatie met klanten te verbeteren en klanten met betalingsachterstanden eerder te kunnen helpen..

Wat is de meerwaarde van de samenwerking?

  • Het delen van kennis en inzichten.
  • Echt kunnen helpen van klanten
  • Preventie: voorkomen dat mensen onverzekerd rondrijden
  • De wereld samen een stukje mooier maken

Waarom werd gekozen voor de betreffende aanpak?

Het onderzoek dat Nibud voorstelde is belangrijk om te houden. Daarmee worden de diepliggende oorzaken van het betaalgedrag duidelijker. Daarmee krijgt de Vereende een ‘Beter Beeld op Betalen’.

De kracht van de aanpak ligt er ook in dat als Micha met onze klant in gesprek is, zij ook kan zien of er op dat moment direct geholpen kan worden. Het gesprek wordt dan niet afgesloten met “dank dat u uw problemen heeft willen delen, en succes”, maar door het financiële coachtraject op te starten. “Een mooie win-winsituatie: wij geholpen én onze klanten geholpen…”

Hoe nu verder?

Het project loopt tot begin 2018, we vertellen dan graag over de resultaten!

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Geschreven door

Renate van Mil

Renate van Mil

Adviseur opleidingen

medewerker

Micha Aarts

Micha Aarts

Trainer en budgetcoach

medewerker

Wij vinden het belangrijk om op zoek te gaan naar de echte oorzaken om daardoor ook met oplossingen te komen waar onze klanten echt mee geholpen zijn.”

— Bert Sonneveld, Manager Marketing & Acceptatie de Vereende

Contact

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met het Nibud.

Ga verder

Anderen praktijkverhalen

De medewerker ziet direct weer perspectief

Een werkgever over de samenwerking met de Nibud-coach bij werknemers met financiële problemen.

lees meer › Praktijkverhaal